Географія.Природознавство.Школа(різне)

Географія.Природознавство.Школа(різне)
Географія.Природознавство.Школа(різне)

Загальна кількість переглядів сторінки

Авторські розробки з географії, природознавства та інших предметів. Розробки з різних питань шкільного життя

Архів блогу

суботу, 28 січня 2012 р.

Конспект2"Технологія вирощування рослин"

Португальський О.В. Планування варіативного модулю "Технологія вирощування рослин та догляд за ними" // Форум педагогічних ідей « Урок ».Освіта.UA – Розділ «Методика та технологія» - 2012.
ТРУД 9ВР БМ 3-4(невідредагований неповний конспект)
Тема 1. Умови вирощування лікарських рослин. Ґрунти.
ЗП1. Умови вирощування лікарських рослин. Ґрунти.
Мета: (навчальна) ознайомити учнів з умовами вирощування лікарських росли і необхідними для вирощування ґрунтами,(виховна) на прикладах пояснення умов вирощування рослин і необхідних для цього ґрунтів виховувати екологічну свідомість, (розвивальна) розвивати вміння учнів визначати необхідні умови у виконанні конкретних практичних завдань.
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель перевіряє учнями виконання домашнього завдання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Умови вирощування лікарських рослин взагалі подібні до умов вирощування будь-яких рослин, проте через вживання хворими людьми цих рослин в усіх формах ці умови мають свої особливості навіть порівняно з харчовими рослинами.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Умови вирощування лікарських рослин різноманітні і відрізняються навіть залежно від якості від якості необхідних матеріалів лікарських рослин.
2. Рослинні матеріали: самі рослини або їхні частини, свіжі соки, камеді, настоянки, жирні олії, ефірні олії, смоли, сухі порошки з рослин.
3. Рослинні препарати (напівпродукти) з лікарських рослин включають подрібнені рослинні матеріали або порошки, екстракти, настоянки, жирні олії з рослинних препаратів.
4. Треба дотримуватися «Настанови ВООЗ із належної практики вирощування та збору лікарських рослин». Ці настанови необхідні через те, що йде інтенсивна міжнародна торгівля ліками.
5. Якщо мало відомих рекомендацій щодо вирощування певної рослини, слід за можливості дотримуватися традиційних відомих методів вирощування.
6. Насіння та висаджу вальний матеріал повинні бути сертифікованими. Лікарські рослини повинні мати ботанічну ідентичність (наукова назва-сорт-вид-підвид-різновид-родина-автор).
7. У Боротьбі із шкідниками треба надавати перевагу натуральним нехімічним методам.
8. Ґрунт має містити належну кількість поживних речовин та оптимальні характеристики ( тип, дренаж, вологість, родючість, рН) для певної рослини.
9. Добрива використовуються обережно, особливо гній тварин, при цьому використання гною документується, щоб фіксувати відповідальність за можливе внесення певної інфекції в ґрунт, гній при цьому попередньо компостується. З хімічних добрив використовуються лише дозволені в країні. Треба дотримуватися також правильних зрошування та дренажу.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Тема 2. Інвентар для заготівлі рослин. Терміни заготівлі, способи зберігання.
ЗП2. Інвентар для заготівлі рослин.
Мета: (навчальна) познайомити учнів з інвентарем для заготівлі лікарських рослин, (розвиваюча) розвивати у учнів вміння дбайливо використовувати багатства природи, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до рослин
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Заготівля лікарських рослин відбувається в сезон, оптимальний для отримання рослинних матеріалів найкращої якості Інвентар для збирання лікарських рослин буває як для ручної роботи, так і для механізованої. Але весь інвентар повинен бути чистим, не контактувати з тваринами, ґрунтом та гноєм для добрив.
2. Використовуються механічні косарки, збиралки, комбайни.
3. Персонал, в тому числі польові робітники, повинні дотримуватися особистої гігієни, мати захисний одяг, рукавички, каску, захисні окуляри, маску.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
ЗП3. Терміни заготівлі, способи зберігання.
Мета: (навчальна) познайомити учнів з термінами заготівлі і способами зберігання лікарських рослин, (розвиваюча) розвивати вміння вибирати терміни і способи в технологіях, (виховна) виховувати в учнів ретельність у дотриманні технологічних процесів.
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Час заготівлі залежить від того, яка частина рослини призначена для використання. Детальну інформацію щодо часу збору можна знайти у довідниках, друкованих стандартах, національних фармакопеях, авторських монографіях.
2. Під час заготівлі слід пильнувати, щоб інші рослини, в тому числі токсичні, не потрапляли до зібраного збіжжя лікарських рослин.
3. Під час збору уникають дощу, роси, вологості.
4. Матеріали лікарських рослин утримуються в чистих кошиках, мішках, провітрюваних ємкостях і в сухих приміщеннях.
5. Суцвіття збирають вручну або за допомогою ручних чесалок. Ромашки може збирати ромашко збиральний комбайн або можна збирати їх у ромашко збиральні совки.
6. Для збирання лікарських рослин використовують також секатори, ножиці, мішки, корзини, кошики, брезент, ящики, вистелені папером, сушарки.
7.Подрібнені сухі рослини традиційно продають у паперовій упаковці, куди частково потрапляє повітря
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект

неділю, 22 січня 2012 р.

Конспект1"Технологія вирощування рослин"

Португальський О.В. Планування варіативного модулю "Технологія вирощування рослин та догляд за ними" // Форум педагогічних ідей « Урок ».Освіта.UA – Розділ «Методика та технологія» - 2012.
ТРУД 9ВР БМ 1-2(невідредагований неповний конспект)
Тема 1. Лікарські рослини, їх значення, види. Рослини регіону.
УМ1. Лікарські рослини, їх значення, види. Рослини регіону.
Мета: (навчальна) ознайомити учнів із завданнями варіативного модулю на ІІ семестр «Технологія вирощування рослин та догляд за ними», сформувати в учнів поняття «лікарські рослини»,(виховна) на прикладах пояснення значення і видів рослин виховувати екологічну свідомість, (розвивальна) розвивати вміння учнів спостерігати за природним довкіллям, визначати та поліпшувати його склад
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку, учні підписують робочі зошити в клітинку для нового варіативного модулю.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель уточнює, які курси трудового навчання вивчали учні протягом минулих років, нагадує про основні підсумки і результати навчання у І семестрі класу загалом і окремих учнів.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Цей курс трудового навчання включає в ІІ семестрі варіативний (змінний) модуль «Технологія вирощування рослин та догляд за ними», який передбачає певну послідовність теоретичної, проектної і практичної діяльності, два тематичних оцінювання і захист виконаного проекту з наступним семестровим оцінюванням. Планування курсу виконано відповідно до варіативного модулю, складеного автором Боринець Н.І.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Лікарські рослини – рослини, які є сировиною для отримання ліків для народної, медичної або ветеринарної практики з лікувальною або профілактичною метою.
2.На сьогодні відомо близько 500 тисяч видів рослин, проте в офіційній і народній медицині у світі широко використовується лише невелика частина - близько 12 тисяч рослин. Якщо відкрити будь-який великий довідник «Лікарські рослини», можна побачити, що там є багато відомих рослин, що використовуються звичайно і для їжі чи іншої мети або просто ростуть навколо нас. Часто при лікуванні люди намагаються користуватися ліками природного походження замість штучних синтетичних ліків, вважаючи їх менш шкідливими у побічних ефектах. В Україні в офіційній медицині використовуються близько 200 видів рослин, а вирощують спеціально в культурі близько 30 видів.
3. Взагалі ліки і рекомендації для лікування , тактику лікування визначає лікар, виходячи зі своїх знань та повсякденного досвіду свого і сучасної медицини. Часто лікарем призначається кілька ліків одночасно з надією, що якісь ліки подіють проти хвороби, якщо інші не подіють.
4. Часто лікарські рослини із однієї родини мають схожу назву, але належать до різних видів. Звичайно тоді про їх лікувальні властивості у довідниках пишуть менше, посилаючись на один вид рослини.
5. Деякі лікувальні рослини визнані медициною офіційними і допущені для продажу в аптеках, інші такими не визнаються, хоча використовуються в народній медицині і продаються травниками-підприємцями .
6. Лікувальні рослини збираються як в дикій природі, так і вирощуються спеціально на окремих ділянках. У кожної рослини свої правила і терміни збирання.
7.На території Миколаївщини ростуть багато лікувальних рослин. Переважно це трав’янисті рослини, але є кущі і дерева. Рослинність переважно належить до природної зони степу. На окремих видах рослин ми зупинимося на наступному міні-модулі.
8.Лікарські рослини мають велике значення для людини, оскільки за їх допомогою виліковується безліч хвороб та продовжується життя людей і тварин.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Тема 2. Біологічні ознаки, характеристика лікарських рослин. Отруйні квіткові рослини.
ЗП2. Біологічні ознаки, характеристика лікарських рослин.
Мета: (навчальна) познайомити учнів з біологічними ознаками, дати характеристику лікарських рослин, (розвиваюча) розвивати у учнів вміння орієнтуватися у природному довкіллі, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до рослин
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біологічні ознаки лікарських рослин взагалі такі ж, як і для всіх рослин. Хоча в Україні серед них переважають трави. Терміни цвітіння , висота ,колір квітів, умови вирощування лікарських рослин різні. Серед трав є однорічні, дворічні і багаторічні.
2. Зупинимося більш детально на деяких найбільш відомих в Україні лікарських рослинах.
3. Нагідки лікарські (крокіс, календула) – однорічна трав’яниста рослина родини айстрових. Використання: широкий спектр і у різних лікарських формах.
4. Ехінацея пурпурова – багаторічна трав’яниста рослина родини айстрових висотою до 150см. Походить зі сходу США, в Україні росте на півдні більше як декоративна рослина. Використання: стимуляційний вплив на ЦНС, посилення потенції, боротьба з депресією, виснаженням.
5. Наперстянка – багаторічна трав’яниста рослина родини ранникових. До лікарських видів відносяться наперстянка великоквіткова, наперстянка пурпурова, наперстянка шерстиста. Поширення: Полісся, лісостеп України, Карпати, спеціалізовані господарства для заготівлі. Використання: лікування серця.
6. Ромашка лікарська – однорічна рослина родини айстрових, поширена по всій Україні як бур’ян. Використання: у великій кількості, найчастіше як антисептик.
7. Звіробій витягнутий (гірський Крим), звіробій звичайний (по всій Україні) – багаторічні рослини родини звіробійних. Використання: найчастіше при хворобах травного тракту.
8. Череда (види: поникла, промениста, трироздільна) – однорічні рослини родини айстрових, поширені по всій Україні. Використання: сечогінне, потогінне, жовчогінне, бактерицидне.
9. Живокість (сокирки польові) – однорічна рослина, по всі Україні як бур’ян. Використання: сечогінне, протизапальне, відхаркувальне. Увага: отруйна, особливо насіння. Але малотоксична і корисна при багатьох хворобах.
10. Чорнобривець болотяний (череда трироздільна, собачі реп’яхи) – однорічна трав’яниста, росте по всій Україні. Використання: сечогінне, потогінне, жовчогінне, бактерицидне, обмін речовин.
11. Меліса лікарська – багаторічна трав’яниста рослина. Поширена в центральній і південній Європі. В Україні лише в культурі, але може дичавіти. Використання; седативна дія при використанні інших ліків, протизапальна.
12. М’ята (кілька видів: блошина, водяна, перцева, польова, холодна) – багаторічні рослини в різних місцях України. Використання: спазмалітичне, болетамувальне, протизапальне, дезинфікуюче.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
ЗП3. Отруйні квіткові рослини.
Мета: (навчальна) познайомити учнів з отруйними рослинами, (розвиваюча) вчити відрізняти від інших і використовувати позитивні якості живих компонентів природи, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до рослин не залежно від відомих на цей час їхніх якостей.
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Нас оточує безліч рослин, багато з них отруйних. Отруйною може бути вся рослина або її частина, наприклад, насіння. Також є малотоксичні рослини. При всьому тому, що багато з рослин отруйних, багато з них використовуються і як лікарські. Але при цьому треба чітко дотримуватися перевірених рецептів у їх використанні. Звісно, треба враховувати , що користь при лікуванні може переважати побічні негативні ефекти. Зупинимося на найбільш відомих отруйних рослинах України.
2. Вовчі ягоди – родина росли з 95 видів. Вовчі ягоди звичайні – кущ родини тимелейових висотою 40-120 см. Плід – кістянка червоно кольору. Рослина смертельно отруйна, але використовується в неофіцинальній народній медицині.
3. Чистотіл великий – багатолітня трав’яниста рослина висотою до 100 см. Отруйна, може призвести до паралічу ЦНС. Але використовується в народній і офіційній медицині.
4. Блекота чорна – дворічна трав’яниста рослина родини пасльонових. Діти отруюються насінням з коробочок. Блекота використовується для виготовлення лікувальних препаратів.
5. Дурман – однорічна трав’яниста рослина висотою до 1 м, плід – багатонасінна коробочка. Всі частини дурману отруйні. Використовується листя в народній медицині та в препаратах.
6. Болислав – дворічна трав’яниста рослина висотою до 180 см. Використовується в лікарських цілях, але всі її частини отруйні.
7. Серед отруйних рослин є рослини, які рідкісні і на грані знищення. Їх треба охороняти, бо це кладова природи, про можливості якої ми ще до кінця не знаємо
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект

четвер, 12 січня 2012 р.

Публікація з трудового навчання

Португальський О.В. Планування варіативного модулю "Технологія вирощування рослин та догляд за ними" // Форум педагогічних ідей « Урок ».Освіта.UA – Розділ «Методика та технологія» - 2012.
Див. http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/26634

Вітаю відвідувачів блогу

Матеріали блогу допоможуть вчителям і учням.Частина з них є фактично посібниками для вчителів, частину можуть використовувати учні. Можливі дрібні помилки чи дрібні недоробки, які будуть коригуватися при повторному читанні. Прохання дотримуватися авторських прав і у разі публічного використання матеріалів блогу робити посилання на назву блогу і автора. Якщо ви тут вперше і не можете зорієнтуватися, переходьте на головну сторінку, а на ній є також архів блогу. Користуйтеся також чорними трикутниками в архіві для орієнтації по сторінках.

Прихильники