Географія.Природознавство.Школа(різне)

Географія.Природознавство.Школа(різне)
Географія.Природознавство.Школа(різне)

Загальна кількість переглядів сторінки

Авторські розробки з географії, природознавства та інших предметів. Розробки з різних питань шкільного життя

Архів блогу

неділю, 19 лютого 2012 р.

Шкільний сайт

Недавно зробив сайт http://school56.edukit.mk.ua/ на безкоштовній платформі. Можливо, у когось є труднощі у веденні подібного, почитайте уважно розділ Технічні питання на ньому - там є посилання,- як розібратися. Крім того, див. http://osvita.ua/school/lessons_summary/informat/27806

суботу, 18 лютого 2012 р.

Краєзнавство ( Миколаївська область)

На цьому блозі розміщена складена мною затверджена Програма факультативного курсу краєзнавства Миколаївської області. За проханням вчителів розміщую живим несканованим текстом неповні невідредаговані свої конспекти, які скоротять бажаючим шлях для написання більш повних конспектів.
Тема: Вступ
Урок 1: Вступ.
Дата:
Мета: сформувати поняття «краєзнавство», «своя місцевість», «рідний край», «горизонт»; навести приклади природоохоронних заходів, які здійснюються в Миколаївській області; навчити учнів вести календар погоди, показувати сторони горизонту на місцевості, спостерігати за погодою та сезонними змінами в живій природі
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу
Вивчення нового матеріалу
1. Що вивчається в курсі «Краєзнавство».
2. Поняття «рідний край», «своя місцевість», «горизонт».
3. Організація спостережень за погодою, фенологічні спостереження.
4. Ведення календаря погоди.
5. Екскурсія «Ознайомлення з природою своєї місцевості восени. Визначення сторін горизонту»
Домашнє завдання: Ведення календаря погоди

Тема: Географічне положення рідного краю
Урок 2: Географічне положення рідного краю
Дата:
Мета: сформувати поняття «географічне положення»; охарактеризувати географічне положення свого населеного пункту – міста Миколаєва; пояснити розміщення свого населеного пункту, обласного центру на карті області та карті України; вміти знаходити і показувати свій населений пункт і область на картах; навчити учнів визначати напрям зі свого населеного пункту до різних географічних об’єктів; ознайомити учнів з іншими джерелами знань про рідний край
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу, глобус, настінні карти України і світу, контурні карти Миколаївської області, виставка «Рідний край» в шкільній бібліотеці
Вивчення нового матеріалу
1.Поняття «географічне положення».
2. Місцезнаходження свого населеного пункту на земній кулі, материку, території України.
3. Карти і атласи як джерела географічних знань.
4. Інші джерела знань про рідний край.
5. Короткий нарис про природу Миколаївщини.
6. Практична робота №1. Визначення на картах географічного положення свого населеного пункту, району, області. Позначення обласного центру, свого населеного пункту, меж області на контурній карті. Визначення напрямів зі свого населеного пункту до столиці України, до морів України тощо
7. Відвідання виставки «Рідний край» в шкільній бібліотеці, ознайомлення з наявними там джерелами знань про Миколаївщину.
Домашнє завдання: Ведення календаря погоди, навести свої знайдені приклади джерел знань про рідний край
Тема: Поверхня і корисні копалини
Уроки 3-5: Поверхня і корисні копалини
Дати:
Мета: ознайомити учнів з формами земної поверхні, пояснити, що таке нівелір, як зображаються на фізичній карті ділянки земної поверхні з різною висотою, що таке гірські породи, мінерали, корисні копалини, ознайомити з властивостями гірських порід (колір, твердість, щільність тощо), сформувати поняття «вивітрювання», визначити конкретні форми поверхні та гірські породи свого краю; навчити учнів визначати висоту за допомогою нівеліра та найпоширеніші гірські породи й корисні копалини свого краю
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу, глобус, настінні карти України і світу, нівелір
Вивчення нового матеріалу
1.Форми земної поверхні у своєму краї.
2. Висоти та їх зображення на фізичній карті.
3. Найвища і найнижча точки над рівнем моря своєї місцевості.
4. Нівелір і вимірювання висот.
5. Гірські породи і мінерали.
6. Властивості мінералів.
7. Корисні копалини.
8. Вивітрювання, переміщення й нагромадження гірських порід.
9. Особливості поширення та залягання гірських порід Миколаївської області.
10.Практична робота №2 «Визначення висоти точок земної поверхні своєї місцевості за допомогою нівеліра»
Домашнє завдання: Збирання фрагментів місцевих гірських порід і корисних копалин, фотографії краєвидів Миколаївської області в сімейних архівах
Тема: Повітря. Погода
Урок 6: Повітря. Погода.
Дати:
Мета: охарактеризувати склад повітря, основні властивості повітря і його значення для життя людини, стан погоди,пояснити, що таке погода і як ведуться спостереження за нею, навчити описувати особливості погоди свого краю; розпізнавати метеорологічні прилади, спостерігати за погодою, вести календар погоди, знімати показники з метеорологічних приладів, складати опис погоди
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу, підручники з географії 6 класу

Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про повітря. Його склад, властивості та значення для життя на Землі.
2. Погода і спостереження за нею. Зміни погоди.
3. Метеорологічна служба. Метеорологічні прилади.
4. Прогнозування погоди і народні прикмети. Місцеві ознаки погоди. Стихійні метеорологічні явища ( бурі, зливи, ожеледь, суховії, град тощо).
5. Використання можливостей Інтернету в прогнозуванні та архівуванні характеристик погоди.
6. Охорона повітря.
Практичні роботи
№3 «Складання опису погоди за місяць за даними календаря погоди»
№4 «Ознайомлення з метеорологічними приладами»


Домашнє завдання: ведення календаря погоди, використання даних з Інтернету
Тема: Вода в природі

Урок 7: Вода в природі

Дати:
Мета: поглибити знання учнів про властивості і стани води, про особливості поверхневих і підземних вод своєї місцевості, вдосконалити вміння називати і показувати водойми своєї місцевості на карті, визначати напрям рік, складати опис місцевих річок
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу, настінні карти Миколаївської області

Вивчення нового матеріалу
1. Властивості води.
2. Стани води.
3. Значення води для життя на Землі.
4. Водні об’єкти своєї місцевості.
5. Проблеми водопостачання.
6. Місцеві гідрологічні пам’ятки природи.
7. Охорона водних об’єктів свого краю
8. Робота з атласами та настінними картами Миколаївської області.

Домашнє завдання: позначити водойми на контурних картах Миколаївської області
Тема: Ґрунт

Урок 8: Ґрунт

Дати:
Мета: поглибити знання учнів про ґрунт, його склад та властивості, визначити вплив властивостей ґрунту на врожайність сільськогосподарських рослин, навчитися відрізняти ґрунт від гірської породи, поглибити уявлення про охорону ґрунтів
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, настінні карти Миколаївської області

Вивчення нового матеріалу
1. Ґрунт – це верхній пухкий шар Землі, що має властивість родючості.

2. Родючість – властивість ґрунту забезпечувати рослини необхідними для їх розвитку мінеральними речовинами.

3. Родючість залежить від кількості гумусу (перегною).

4. За 100 років товща ґрунту збільшується від 0,5 до 2,0 см..

5. В ґрунті відбуваються фізичні, хімічні та біологічні процеси.

6. Склад ґрунту: він складається з 3-х частин – твердої (дрібні мінерали з гірських порід, гумус), рідкої (вода), газуватої (повітря).

7. Ґрунт – одне з трьох основних середовищ життя на Землі.

8. Найпоширеніші ґрунти України та миколаївської області.

9. Охорона ґрунтів: правильний обробіток – (важкі сільськогосподарські машини руйнують структуру ґрунту, правильні сівозміни, поля під паром), правильне внесення мінеральних та органічних добрив, охорона від механічного, хімічного та радіоактивного забруднень, заборона спалювання рослинних решток на полях, городах, в садах і виноградниках.

10. Робота з атласами та настінними картами Миколаївської області.

Домашнє завдання: вміти визначати різні ґрунти на картах Миколаївської області
Тема: Рослинність і тваринний світ
Урок 9: Рослинність і тваринний світ
Дати:
Мета: систематизувати знання учнів про рослинність і тваринний світ свого краю, показати вплив діяльності людини на рослинний і тваринний світ, необхідність охорони навколишнього живого світу, ознайомити учнів з Червоною книгою України; виховувати любов і бережне ставлення до природи.
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, настінні карти Миколаївської області
Вивчення нового матеріалу
1. Рослинний світ дає людині їжу, кисень для дихання, місця відпочинку, сировину для виготовлення різноманітних речей.
2. Рослини поширені на всіх материках, крім Антарктиди.
3. Для життя рослин необхідні такі умови: тепло, світло, грунт і вода.
4. Дикорослі рослини Миколаївщини:
Дерева Кущі Трав’янисті
Акація біла Шипшина Щириця
Верба Глід Очерет
Тополя Вовчі ягоди Подорожник
Сосна Дереза Кульбаба
В’яз Терен Лобода
5. Культурні рослини Миколаївщини:
Дерева Кущі Трав’янисті
Яблуня Аґрус Пшениця
Груша Смородина Кукурудза
Горіх Троянда Ячмінь
Черешня Виноград Квасоля
Слива Обліпиха Баклажани
6. Необхідними умовами для життя тварин є певна кількість світла, вологи, тепла, їхня зміна на протязі року. Умовою життя тварин є також достатня кількість їжі.
7. На Миколаївщині поширені багато тварин, зокрема багато видів червей, молюсків, ракоподібних, павуків, комах, риб, земноводних, плазунів, птахів, ссавців.
8. Дикі тварини Миколаївщини:
Звірі Птахи Комахи
Ховрах Горобець Тарпан
Дельфін Грак Оса
Козуля Сіра ворона Комар
Лисиця Чайка Колорадський жук
Кабан дикий Лебідь Цвіркун польовий
9. Свійські тварини Миколаївщини:
Звірі Птахи Комахи
Корова Куриця Бджола
Кінь Качка
Свиня Гуска
Вівця Індик
Собака Індокачка
10. Червона книга – це список і відомості видів тварин, які вже зникли або перебувають під загрозою зникнення. В Червоній книзі України близько 400 видів тварин. Серед них: жук-рогач, метелик махаон, їжак вухатий, соль пуга звичайна, сокіл сапсан, кам’яний краб, рись звичайна, пелікан рожевий, хохуля звичайна.
11. Природоохоронні території: заказники, заповідники, національні парки, зоопарки
Домашнє завдання: знайти матеріали про природоохоронні території Миколаївщини



Тема: Населення краю: історія та сучасність
Урок 10: Заселення людиною краю. Свій населений пункт
Дата:
Мета: ознайомити учнів з процесами заселення краю, історією заснування міста Миколаєва, встановити чисельність мешканців міста і області та їх національний склад, сформувати уявлення про місце Миколаївщини на карті України та зв’язки області з іншими регіонами країни, навчити знаходити Миколаїв на карті області та України
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області.
Вивчення нового матеріалу
1. В Україні станом на 01.01. 2008 року населення становить 46 млн. 372,7 тис.
2. Населення Миколаївської області – 1 млн. 203,6 тисяч осіб.
3. Населення міста Миколаєва – приблизно 500 тисяч осіб.
4. Після війни Росії і Туреччини в 1768-1774 роках і приєднання сучасної території Миколаївщини до Російської імперії почав формуватися сучасний національний склад населення області та інтенсивно збільшуватися його кількість. Територію колонізували українці з більш північних територій, росіяни з Росії, представники інших європейських народів. Колонізація заохочувалася російською адміністрацією заради включення територій Причорномор’я в систему Російської імперії і передусім в господарство.
5. Місто Миколаїв виникло саме як місто в 1789 році заради будівництва на місцевій верфі на Інгулі дерев’яних військових кораблів. На початку свого існування воно складалося з кількох куренів та землянок, згодом почали споруджуватися з місцевого каменю державні споруди та будинки місцевої знаті. Протягом багатьох років Миколаїв будувався сам та приєднував до себе сусідні села та хутори, деякі з яких засновані набагато раніше, ніж місто, наприклад, сучасний Корабельний район міста, що включає колишню Вітовку- Богоявленськ –Жовтневе. Місто назване в честь святого Миколи.
6. Миколаїв – обласний центр Миколаївської області, він розділений умовно на 4 міських райони, підпорядкованих міській раді Миколаєва.
7. Національний склад області відповідно до даних останнього перепису 5 грудня 2001 року такий:
українці – 77,4%, росіяни – приблизно 18%, молдовани – 13%, євреї – 0,9%, болгари – 0,6%, інших – менше 0,1 %. Відсоток українців по Миколаївській області більший, ніж в середньому по Україні.
8. Миколаївська область інтегрована в господарство України і має безліч різноманітних зв’язків з іншими регіонами країни. За характером господарства область умовно відносять до Причорноморського економічного регіону з двома сусідніми областями та АРК.
9. Робота з настінними картами та картами атласу.

Домашнє завдання: Контурна карта області
Тема: Населення краю: історія та сучасність
Урок 11: Культура, побут населення. Видатні люди. Практична робота «Складання схеми родоводу з описом його географії»
Дата:
Мета: сформувати уявлення про елементи культури і побут населення області, ознайомити учнів видатними людьми краю, навчитися складати схему й опис свого родоводу
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області, виставка «Видатні земляки» в школі.
Вивчення нового матеріалу
1. Більшість населення області вільно володіє українською та російською мовами. В публічному вжитку у великих містах переважає російська мова, в малих містах та селах – українська мова.
2. Відношення до релігії – віруючі і невіруючі (точної статистики і досліджень немає), певна частина віруючих дотримується епізодично лише певних обрядів. Віруючі в багатьох конфесіях і церквах переважно християни. Є частина мусульман.
3. Звичаї та обряди місцевого населення базуються переважно на традиційній українській культурі. Проявляються вони найбільше в святкуванні чи відзначанні найбільш значимих подій в житті людини, менталітеті людей та в традиційному характері стосунків людей в суспільстві та в родині
4. Особливості сучасного побуту. Люди живуть здебільшого окремими сім’ями в квартирах багатоповерхових будинків або в окремих будинках з присадибними ділянками. В селах жителі на присадибних ділянках вирощують фрукти і овочі, тримають домашніх тварин. Речі побуту в основному фабричні і виготовлені зі штучних або природних матеріалів. Інтенсивно входить в побут електроніка, зокрема комп’ютери та Інтернет.
5. У зв’язку з руйнуванням великих сільськогосподарських підприємств велика частина сільського населення зараз намагається переїхати до великих міст, але на заваді часто стоїть питання житла.
6. Видатні люди краю. М.М. Аркас – композитор і історик, С. О. Макаров – флотоводець, А. І. Зарудний – академік. У визначенні таких людей є елемент суб’єктивності, особливо в присудженні звань почесних громадян міста. Зокрема, останні мають великі досягнення в окремих галузях діяльності, проте не достатньо харизматичні і не можуть себе подати як особистість суспільству для історії.
7. Відвідання виставки «Видатні земляки» на 3 поверху школи.
8. Практична робота «Складання схеми родоводу з описом його географії»

Домашнє завдання: Скласти схему родоводу і його опис
Тема: Господарська діяльність
Урок 12: Види господарської діяльності, використання природних багатств, сучасні види господарської діяльності. Найпоширеніші професії
Дата:
Мета: Ознайомити учнів з видами господарської діяльності мешканців краю, зокрема сучасними видами, оцінити господарське значення природних багатств краю для розвитку народного господарства, ознайомити з найпоширенішими професіями, виховувати в учнів дбайливого господаря
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області
Вивчення нового матеріалу
1. Три головних види господарської діяльності людей в області: промисловість, сільське господарство, обслуговування. Перші два відносяться до виробничої сфери, третій – до невиробничої.
2. Промисловість області включає заводи, фабрики, кар’єри, де виробляється різноманітна продукція.
3. Сільське господарство складається з двох галузей – рослинництва і тваринництва. Вони виробляють для людей продукти харчування.
4. Обслуговування – це транспорт, зв'язок, освіта, охорона здоров’я, культура та спорт, комунальна служба, торгівля.
5. Природні багатства в області різноманітні: корисні копалини, сприятливий клімат, прісні водойми , лимани і Чорне море, родючі ґрунти, різноманітні види організмів рослинного і тваринного світу.
6. Корисні копалини в Миколаївській області: нікель, піски, глини, граніти, вапняки, уран, мінеральні води, цементна сировина.
7.В Миколаївській області значні рекреаційні ресурси: центри туризму, кліматичні курорти, бальнеологічні курорти, лікувальні грязі, мінеральні джерела, санаторії, будинки, бази і пансіонати відпочинку, дитячі оздоровчі табори.
8. Підприємства в місті Миколаєві - що вони виробляють – професії:
1) суднобудівні заводи-судна і кораблі-робітники різних спеціальностей, інженери;
2) ВО «Зоря»-турбіни-робітники і інженери;
3) Глиноземний завод-глинозем-робітники і інженери;
4) Янтар-пиво-робітники і технологи пивоваріння;
5) торговельні заклади-предмети торгівлі-підприємці і продавці;
6) транспорт-автомобілі, тролейбуси, автобуси, таксі, судна, поїзда, літаки-водії;
7) освіта-навчання і виховання-вчителі, викладачі;
8) медицина-лікування і профілактика хвороб –лікарі і медсестри;
9) управління містом-забезпечення роботи комунальних та інших служб-управлінці
Домашнє завдання: пояснення карт 11, 14, 15
Тема: Господарська діяльність
Урок 13: Види діяльності по створенню сприятливих умов життя і розвитку особистості. Традиційні заняття мешканців краю
Дата:
Мета: сформувати уявлення про види діяльності в області по створенню сприятливих умов життя і розвитку особистості, ознайомити учнів з традиційними заняттями мешканців краю.
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області.
Вивчення нового матеріалу
1. Установи освіти: школи, ліцеї, технікуми, коледжі, інститути, університети, ПТУ, гімназії.
2. Установи науки: Інститут імпульсних процесів і технологій НАН України, астрономічна обсерваторія.
3. Установи культури: бібліотеки, музеї, парки, зоопарк, театри, будинки культури.
4. Установи медицини: поліклініки, лікарні.
5. Традиційні заняття мешканців краю: робота в сільському господарстві, промисловості, транспорті, сфері обслуговування.
6. Установи освіти готують фахівців більшості професій, необхідних для життя краю. Деяких фахівців готують в містах сусідніх областей, наприклад, лікарів або вчителів по окремих предметах.
Домашнє завдання: інформація про професії членів сім’ї
Тема: Господарська діяльність
Урок 14: Екскурсія «Ознайомлення з місцевим підприємством, установою»
Дата:
Мета: ознайомитися з роботою місцевого підприємства (установи).
Унаочнення: план міста Миколаєва, блокнот
Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з місцем розташування підприємства.
2. Техніка безпеки.
3. Екскурсія

Домашнє завдання: звіт про екскурсію
Тема: Взаємодія людини і природи. Охорона природи
Урок 15: Взаємодія людини і природи. Охорона природи
Дата:
Мета: узагальнити знання, уміння і навички учнів з питань охорони природи, яких вони набули впродовж навчального року.
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області.
Вивчення нового матеріалу
1. Переважаючі несприятливі умови: змив ґрунтів, яро утворення, суховії, пилові бурі, ерозійні процеси, засолення ґрунтів.
2. Компоненти природи: тварини, сонячне тепло та світло, гірські породи і мінерали, рослини, води, ґрунти.
3. Природоохоронні заходи:
1) охорона ґрунтів від водної та вітрової ерозії
2) збереження природної родючості чорноземів шляхом підвищення культури землеробства, застосування агротехнічних, агромеліоративних та агрохімічних заходів
3) упередження процесів вторинного засолення ґрунтів
4) насадження лісосмуг для захисту ґрунтів від розвіювання
5) боротьба зі зсувами
6) рекультивація земель, порушення відкритим видобуванням корисних копалин
7) 7) розріджене зрошення , що запобігає пересушенню земель
8) Боротьба з техногенним підтопленням земель
4. Охорона вод та узбережжя:
1) застосування водоочисних систем і безстічних систем водокористування
2) пункти контролю за якістю поверхневих вод
3) упередження забруднення морських вод нафтопродуктами та баластними водами суден
4) збереження чистоти підземних лікувальних вод.
5. Охорона повітря – запобігання забрудненню атмосфери введенням на підприємствах пилогазоочисних систем та вдосконаленням транспортних засобів
6. Охорона рослинності – лісовідтворення, догляд за лісом, санітарні рубки, охорона від пожеж; благоустрій зелених зон навколо поселень; захист рослинності від тварин-шкідників.
7. Охорона тварин – збереження степової фауни
8. Заповідні території та об’єкти: Чорноморський біосферний заповідник, природний заповідник Єланецький степ, національний природний парк Бузький Гард, лісовий заказник Рацинська Дача, ботанічна пам’ятка природи Урочище Степок, парк-пам ятка садово-паркового мистецтва Мостовський. Є і інші об’єкти: заказники, пам’ятки природи, заповідні урочища, парки-памятки садово-паркового мистецтва, Миколаївський зоопарк
9. Значні рекреаційні ресурси – див. атлас Миколаївської області на ст. 11
Домашнє завдання: пояснення карт атласу Миколаївської області на ст.10-11
Тема: Взаємодія людини і природи. Охорона природи
Урок 16: Екскурсія «Ознайомлення з природою своєї місцевості»
Дата:
Мета: детально ознайомити учнів з природним об’єктом на околицях мікрорайону, який зазнав антропогенних змін і частково використовується в господарстві та інших цілях жителями Миколаєва, навчити учнів виявляти його природні компоненти та змін, що вони зазнали від діяльності людини.
Унаочнення: карта-план міста Миколаєва, блокноти, ручки
Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з місцем проведення екскурсії.
2. Техніка безпеки.
3. Екскурсія
Балка на північному сході Миколаєва між вулицею Кірова і залізницею тягнеться на захід до річки Інгул. Первісний грунт – чорнозем на глинистій основі з домішками піску. Ростуть степові трави, бур’яни, дерева ( дуби, клени, акації, дикі гостролисті маслинки ), кущі. Водяться ящірки, комахи, слимаки, дрібні пташки, сороки, забігають зайці. Великої шкоди рослинності завдає випасання кіз місцевими жителями. Вздовж балки розташовані гаражі, дитячий санаторій « Дубки », міська лікарня №3, Миколаївський базовий медичний коледж. Балка вздовж і поперек частково засипана сміттям . В давні часи по дну цієї балки, мабуть, текла річка – притока Інгулу ( бо в грунті є пісок ).

Домашнє завдання: звіт про екскурсію
Тема: Узагальнююче повторення
Урок 17: Узагальнююче повторення
Дата:
Мета: узагальнити вивчений за рік матеріал, систематизувати знання учнів про взаємозв’язки у природі.
Унаочнення: карти Миколаївської області і Миколаєва, атлас Миколаївської області
Вивчення нового матеріалу
1. На підсумковий урок вчитель виносить матеріал, який є переважно в новому атласі Миколаївської області.
2. Оскільки вивчення матеріалу курсу йшло переважно по плану, складеному ще до випуску атласу, вчитель пропонує сьогодні повторити матеріал за іншим планом – планом атласу.
3. Вчитель пропонує учням озвучити матеріал атласу по черзі.
4. Учні коментують матеріали і карти тем в атласі, вчитель доповнює та виправляє коментарі, відповідає на запитання.
5. Вчитель наголошує, що знання , які вони отримали в процесі вивчення факультативного курсу, стануть їм в пригоді при вивченні курсу географії в 6 класі, 8 і 9 класах, а також в курсах біології і природознавства.
6. За напрацьованими матеріалами в електронному вигляді учні можуть також звернутися до вчителя

Домашнє завдання: Зберегти матеріали курсу та атлас Миколаївської області для використання на уроках географії .
7.

пʼятницю, 17 лютого 2012 р.

Кросворд "Держави світу"



Португальський О.В.Дидактичний креатив. Кросворд "Держави світу"//Географія. - Видавнича група "Основа" - січень 2012. - №2(198)

суботу, 11 лютого 2012 р.

Конспект5"Технологія вирощування рослин"

Португальський О.В. Планування варіативного модулю "Технологія вирощування рослин та догляд за ними" // Форум педагогічних ідей « Урок ».Освіта.UA – Розділ «Методика та технологія» - 2012.
ТРУД 9ВР БМ 9-10(невідредагований неповний конспект)
Тема 1. Виробнича діяльність і природне середовище. Екологічна ситуація. Джерела забруднення в сільському господарстві.
КС1. Виробнича діяльність і природне середовище. Екологічна ситуація. Джерела забруднення в сільському господарстві .
Мета: (навчальна) ознайомити учнів з поняттями виробнича діяльність, природне середовище, екологічна ситуація, джерела забруднення в сільському господарстві, їх зв’язок, (виховна) виховувати розуміння залежності стану довкілля від діяльності людини, (розвивальна) на конкретних прикладах вчити знаходити взаємозв’язки між розвитком суспільства і станом природного середовища
Унаочнення: робочі зошити, фотографії ландшафтів.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель перевіряє учнями вивчення домашнього завдання за допомогою письмових тестів.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Виробнича діяльність впливає на стан природного середовища, зупинимося на цьому детальніше.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Еволюція природи Землі поділяється історично на два етапи: перший – до появи в природі людини і другий – період суспільного розвитку. Взагалі еволюція природних систем триває ~3,5 млрд. років
2. Головним чинником природних перебудов ландшафтів на І етапі були кліматичні зміни з чергуванням періодів зледеніння і міжльодовиковими епохами.
3. На ранній стадії зародження людської цивілізації (кілька мільйонів років тому) була епоха збиральництва і мисливства, яка не призводила до зміни природних компонентів.
4. Наступною була епоха аграрної культури (~8 тисяч років тому) ,з введенням в культуру дикорослої флори і прирученням диких тварин. Вона призвела до істотних змін у природних ландшафтах та значної руйнації природних компонентів.
5. В епоху індустріального виробництва природні ресурси безпосередньо залучаються до виробничих процесів. Різко збільшилося використання невідновних мінеральних ресурсів літосфери. На місці природних ландшафтів стали формуватися антропогенні ландшафти. Людство сповідувало самогубницький підхід господаря природи.
6. Зараз триває епоха постіндустріального суспільства з надприродним и масштабами споживання ресурсів Землі. Щороку використовується понад ~3,5 трлн. тонн водних ,повітряних, біологічних, мінеральних ресурсів. Людина використовує вже 89 хімічних елементів.
7. Екологічна ситуація в світі і зокрема в Україні у зв’язку зі стрімким науково-технічним прогресом катастрофічна. Наприклад, на околицях Миколаєва протягом останніх років відбуваються катастрофічні викиди пилу з відходів Миколаївського глиноземного заводу – так званого червоного шламу. Вітер зносить червоний пил з відкритих шламосховищ заводу на села, поля і Бузький лиман. Подібна катастрофа в Угорщині отримала значний суспільний резонанс. На жаль, наше суспільство і держава в особі її керівництва реагують дуже мляво на подібну шкоду природі. Також потужність очисних споруд Миколаєва недостатня для очистки всіх каналізаційних стоків півмільйонного міста, що потрапляють в лиман.
8. Сільськогосподарське виробництво – одне із джерел забруднення навколишнього середовища.
9. Забруднення – привнесення надмірної кількості хімічних елементів та їхніх сполук у природне середовище.
10. Забруднювальні речовини поділяють на механічні (тверді тіла), хімічні (тверді, рідкі, газоподібні речовини), фізичні (теплові, радіаційні, електромагнітні, шумові тощо), біологічні (віруси, бактерії, грибки, органічні рештки).
11. Пестициди – штучні хлорорганічні і фосфорорганічні речовини, які використовують для боротьби з бур’янами і шкідниками сільського господарства. Надходять з поверхневим і дренажним стоком з полів, діють токсично, мутагенно, кумулятивно, руйнуються тривалий час.
12. Забруднені ґрунти втрачають природну родючість через масову загибель мікроорганізмів, які забезпечують ґрунтоутворення і насичення ґрунтів поживними речовинами.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Тема 2. Охорона ґрунту, запобігання забруднення водойм, повітря, організмів. Екологічно чисті технології і види енергії.
СУ2. Охорона ґрунту, запобігання забруднення водойм, повітря, організмів. Екологічно чисті технології і види енергії
Мета: (навчальна) поглибити знання про охорону ґрунту, запобігання забруднення водойм, повітря, організмів та екологічно чисті технології і види енергії , (розвиваюча) розвивати вміння учнів встановлювати на матеріалі теми причинно-наслідкові взаємозв’язки, (виховна) виховувати в учнів екологічний підхід у створенні технологічних процесів з використанням природних компонентів.
Унаочнення: робочі зошити, фотографії ґрунту, споруд і машин з використанням різних видів енергії.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Грунти потребують охорони від вітрової і водяної ерозії, руйнівної дії тракторів та машинно-тракторних агрегатів.
2. Ще в 1970-х роках вздовж автомобільних доріг України з вікна автомобіля можна було побачити постаті ховрахів біля доріг, які жили на полях біля доріг. Зараз можна проїхати 1000 км і не помітити жодного ховраха, хоча поруч з дорогами врожайні поля із зерном. Відсутність життя на полях – результат інтенсивного застосування пестицидів. Їх застосовують проти комах, гризунів, вірусних , бактеріальних і грибкових захворювань.
3. Вітрова ерозія – знесення з полів у вигляді пилу часток ґрунту і перенесення їх в непридатні для вирощування рослин місця. Вітровій ерозії сприяє посуха – в будь-яку пору року, особливо літню.
4. Водна ерозія – знесення ґрунту з полів водою, при цьому в місцях інтенсивних потоків води утворюються навіть рівчаки і яри.
5. Структуру ґрунту на полях руйнує також важка сільськогосподарська техніка. Частки ґрунту перетворюються на пил, який н утримує влітку вологу, а під час опадів поживні речовини – вони вимиваються водою.
6. Для запобігання забруднення водойм, повітря, знищення рослинного і тваринного світу використовуються різноманітні засоби. Але передусім сільськогосподарське виробництво повинно утримуватися правильних технологій з мінімальною шкодою для природних компонентів.
7. Екологічно чисті технології в сільському господарстві – технології отримування врожаю без використання штучних хімічних речовин, шкідливих для природних компонентів і людини як споживача. Їх застосування може зменшити врожай і підняти його ціну, проте люди при цьому вживають продукти без страху за своє здоров’я. Україна має значний потенціал для впровадження саме таких технологій. Частково цьому сприяє висока ціна на мінеральні добрива і пестициди, що виробляються в Україні з використанням дорогих енергоносіїв. А не сприяє катастрофічне зменшення кількості органічних добрив внаслідок руйнації великих господарств – колгоспів і радгоспів з великим поголів’ям тварин і птахів. Більшість фермерів неспроможні тримати великі комплексні господарства і обмежуються збором врожаю та його продажем будь-кому без використання для власного тваринництва.
8. Екологічно чисті види енергії – ті, що не утворюють шкідливих речовин і не забруднюють природне середовище. На жаль, їхня частка в загальному обсягу світової енергії поки що незначна. Але у найбільш розвинутих країнах все більше використовуються вітрова і сонячна енергії. Використання енергії падаючої води зростає мало, оскільки більшість великих річок вже за регульовано греблями.
9. Можна вважати екологічно відносно чистими види енергії, які можна використовувати від використання рослинних жирів, спиртів для виготовлення пального, а рослинні маси – як відновлювальне паливо.
10. Замкнуті безвідходні цикли з виробництва продуктів рослинництва і тваринництва найкраще використовувати на великих сільськогосподарських підприємствах. На них тварини утворюють органічні добрива для рослин, а рослини утворюють корм для тварин
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
КР3. Тематичне оцінювання
Мета: (навчальна) провести оцінювання навчальної діяльності учнів протягом вивчення теми, (виховна) на прикладі виконання різнорівневих завдань виховувати послідовність і ретельність у виконанні письмових завдань, (розвивальна) розвивати вміння учнів аналізувати допущені недоліки (помилки) в ході виконання роботи.
Унаочнення: робочі зошити, тести.
ВИКОНАННЯ РІЗНОРІВНЕВИХ ЗАВДАНЬ (додаються)
Д. з.: Конспект

Конспект4"Технологія вирощування рослин"

Португальський О.В. Планування варіативного модулю "Технологія вирощування рослин та догляд за ними" // Форум педагогічних ідей « Урок ».Освіта.UA – Розділ «Методика та технологія» - 2012.
ТРУД 9ВР БМ 7-8(невідредагований неповний конспект)
Тема 1. Шкідники, хвороби рослин та боротьба з ними.
АП1. Шкідники, хвороби рослин та боротьба з ними.
Мета: (навчальна) ознайомити учнів зі шкідниками, хворобами рослин та боротьбою з ними,(виховна) формувати поняття «шкідливе» і «корисне» , (розвивальна) навчити використовувати знання для позитивного впливу на корисні компоненти природи і зменшення дії негативного впливу на них.
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель перевіряє учнями виконання домашнього завдання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
На будь-які рослин без винятку впливають негативно певні шкідники і хвороби. Зупинимося на деяких з них.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Під шкідниками рослин ми звичайно розуміємо тварин різноманітних розмірів від великих до мікроскопічних, які негативно впливають на розвиток рослин. Різними органами рослин харчуються приблизно 600 видів комах, кліщів, молюсків, а також безліч інших тварин, включаючи ссавців.
2. Хвороби – порушення нормального обміну речовин у тканинах, клітинах, органах рослин під впливом фіто патогенних або несприятливих умов. Хвороби проявляються у в’яненні, висиханні, хлорозі, карликовості, плямистості, нальоті, пустулах, пухлин, деформації тканин, виразках.
3.До шкідників відносяться такі комахи: різні види сарани, попелиць, клонів, жуків, метеликів, пильщиків. Інші групи шкідників: нематоди, кліщі, слимаки, гризуни ( миші, пацюки, хом’яки, ховрахи).
4. Хвороби рослин ділять на неінфекційні (непаразитарні) та інфекційні (паразитарні).
5. Неінфекційні хвороби –хвороби внаслідок дії на рослину несприятливих абіотичних факторів довкілля: води, температури, умов живлення, шкідливих домішок в повітрі.
6.Збудники інфекційних хвороб: гриби, бактерії, актиноміцети, віруси, мікоплазмові тіла, квіткові рослини-паразити .Наприклад: парша - гриб, кореневий рак – бактерії.
7. Основою хімічного методу боротьби зі шкідниками і хворобами є використання хімічних сполук-пестицидів. Інсектициди- проти різних комах, акарициди – проти кліщів, зооциди – проти гризунів, фунгіциди – проти збудників хвороб, нематоциди – проти нематод, гербіциди – проти бур’янів.
8. Є також препарати комбінованої дії проти шкідників і збудників хвороб.
9. Є також препарати комбінованої дії проти шкідників і збудників хвороб.
10. Вимоги до пестицидів – вони повинні бути високотоксичними до шкідників і малотоксичними до рослин, людини і теплокровних тварин.
11. Конкретні пестициди вибирають під конкретні рослини і хвороби.
12. Учні до роботи з пестицидами не допускаються.
13. За прогнозами вчених, до 2020 року основні шкідники і збудники хвороб можуть стати стійкими до відомих пестицидів.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Тема 2. Екологічно чисті методи боротьби зі шкідниками і хворобами.
АП(2-3). Екологічно чисті методи боротьби зі шкідниками і хворобами.
Мета: (навчальна) дати характеристику екологічно чистих методів боротьби зі шкідниками і хворобами, (розвиваюча) поглибити уявлення учнів про різноманітність методів боротьби зі шкідниками і хворобами, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до різноманіття видів організмів в природі.
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Іноді замість пестицидів можна використовувати екологічно чисті методи боротьби зі шкідниками і хворобами. Їхній недолік – вони досить копіткі, потребують повторного застосування, потребують перевірки рецептур і часто ручної роботи по їх приготуванню замість застосування готових хімічних, вироблених на хімічних заводах.
2. Відвари і настої із рослин проти дрібних сисних комах-попелиць, мідянок, личинок комах. Ці препарати отруйні в деякій мірі і для людей, тому треба дотримуватися запобіжних заходів. Звичайно такі відвари і настої готують експериментально, тому що дані про них суперечливі. Готують їх звичайно з сухих рослин, перемелених на порошок.
3. Використовують листя для приготування водних настоїв: бузини чорної трав’янистої , зеленого бадилля картоплі, листя лопуха (проти гусениць), луски цибулі, листя і коріння кульбаби, відвар з полину (проти листогризучих гусениць та яблуневої плодожерки, відвар тютюну і махорки – проти попелиць, кліщів, молодих гусениць, пил тютюну або в суміші з пилом гашеного вапна чи золи, настій часнику – проти кліщів, попелиць, медяниць. Сода кальцинована – розчин проти борошнистої роси. Цемент, вапно - обпилювання міжрядь проти слимаків. Ант хлороз – для обприскування проти вапняного хлорозу. Побілка – від сонячних опіків і хвороб.
4. Проти мишоподібних гризунів – суміш принад з негашеного вапна, борошна, цукру, гіпсу.
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект,

Конспект3"Технологія вирощування рослин"

Португальський О.В. Планування варіативного модулю "Технологія вирощування рослин та догляд за ними" // Форум педагогічних ідей « Урок ».Освіта.UA – Розділ «Методика та технологія» - 2012.
ТРУД 9ВР БМ 5-6(невідредагований неповний конспект)
Тема 1. Місце декоративних кущових рослин в озелененні, їх роль. Характеристика українських видів кущів.
ЗП1. Місце декоративних кущових рослин в озелененні, їх роль. Характеристика українських видів кущів.
Мета: (навчальна) ознайомити учнів з місцем декоративних кущових рослин в озелененні, їхньою роллю; дати характеристику українських видів кущів,(виховна) виховувати любов до природи і почуття прекрасного, (розвивальна) розширити свідомий життєвий кругозір учнів у сприйнятті довкілля і дати приклади позитивного впливу людини на нього .
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель перевіряє учнями виконання домашнього завдання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Коли ми йдемо через сквер, парк чи навіть вздовж дороги, ми часто несвідомо бачимо різні рослини. Але чи задумуємося ми про те, що їх колись посадили з якоюсь метою люди, про те, чи забезпечений постійний догляд за цими рослинами, чи вдало підібраний видовий склад рослин для місцевих умов тощо…
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Декоративні рослини – рослини, які звичайно вирощують для оформлення садів, парків, скверів, дворових територій. В житлових приміщеннях їх ще називають кімнатними рослинами. Декоративні рослини використовуються і для створення живих колючих огорож або неколючих огорож для обмеження ходіння і проникнення через певні напрямки і ділянки. Як колючі огорожі найбільш ефективні шипшина та ожина, ожина часто доповнює штучні огорожі і чіпляється до них гіллям.
2. Серед декоративних кущових рослин на території України найбільш відомі бузок, жасмин, калина, троянди, туї. З дикоростучих найбільш поширена шипшина, яка потребує щорічного обрізання гілок. Більш цінні самшит, кипарисовики, ялівець козацький .Цінні види рослин потребують звичайно не тільки догляду, а і охорони не тільки від крадіїв з метою пересадки на своїх приватних ділянках, але частіше від зовсім безглуздого обривання квіток , гілок і подальшого повного знищення.
3. Троянди – культурні рослини родини трояндових. Дикорослі рослини – шипшина. Троянди мають плоди у вигляді шипшини. Відомо близько 14000 сортів троянд. Троянди використовують як декоративні рослини, як харчову рослину для виготовлення з пелюсток варення, як ефірну рослину. Звичайно троянди потребують не тільки догляду , але і охорони, незважаючи на їхню поширеність. Посадковий матеріал на троянди має постійний попит, як попит на квіти для подарунків. Значну частину троянд імпортується в Україну, тому цю нішу мають заповнити українські виробники.
4.Бузок – кущова декоративна рослина заввишки до 5 м, з великою кількістю гілок, на яких утворюються суцвіття. Нині виведено близько 300 сортів бузку. Рослини невибагливі, але позитивно реагують на внесення добрив і особливо додаткове зрошення в умовах півдня України.
5. Жасмин – кущова рослина, відомо близько 300 сортів. Вирощується як декоративна та для отримання ефірної олії для парфумів.
6.Калина – гіллястий кущ або невелике (2-4 м)дерево. Квітки білі, пахучі. Плоди – червоні кулясті, зібрані у грона, достигають у жовтні. Розмножується живцями, відсадками, насінням. Виділено сорт «Київська садова № 1». Калина потребує вологи, тому на півдні України треба її додатково поливати.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Тема 2. Характеристика ґрунтів для кущових рослин. Способи розмноження, садіння, догляд за рослинами.
ЗП2. Характеристика ґрунтів для кущових рослин.
Мета: (навчальна) дати характеристику ґрунтів для кущових рослин, (розвиваюча) поглибити уявлення учнів про ґрунт як специфічний компонент живої і неживої природи, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до ґрунту.
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Декоративні рослини, як і всі, люблять гарний ґрунт відповідно до свого рослинного виду та місця походження, добре реагують на добрива та певну кількість зрошення. В ґрунт повинно проникати повітря ,що звичайно забезпечує або його природна структура, або поверхневий обробіток, або внесення піску і органічних добрив з рослинними рештками, або мульчування рослинними рештками. Вибір ґрунту під конкретні види рослин роблять з використанням довідкових даних певних довідників або даних з Інтернетної інформації, що має певні ознаки достовірності по авторам матеріалу або видавцям.
2. В умовах міста і біля шкіл ґрунт звичайно втратив природну структуру, неякісний і засмічений ще в період міського будівництва. Часто невеликий шар завезеного чорнозему прикриває глину, перемішану з будівельним сміттям, оскільки в радянські часи будівництво відносно невеликих споруд не супроводжувалося звичайно зняттям і збереженням до завершення будівництва верхнього шару цінного чорнозему. В таких випадках треба надавати перевагу рослинам, які виживають в складних умовах і корені яких не гинуть та знаходять вологу і поживні речовини, проникаючи крізь будівельне сміття. Якщо відомо, що рослини виживають на поверхні таких засмічених під поверхнею ділянок, треба ні в якому разі не вирубувати їх з метою посадки більш капризних інших декоративних рослин; треба розмножувати їх додатково. Треба пам’ятати, що будь-якій рослині можна надати більш естетичну форму шляхом обрізання, фарбування вапном стволів, створення лунок для поливу тощо. Взагалі уявлення про красивий чи некрасивий вид рослини – поняття відносне. Так, в умовах півдня Україн,и звичайне дерево біло акація чи кущ жовта акація – рослини живучі і невибагливі, практично виживають без щорічного поливу і на поганому ґрунті З невибагливих рослин біля школи виживають також берест, але загинули каштани , незважаючи на глибоке коріння і невеличкий півметровий стовбур при посадці.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
ЗП3. Способи розмноження, садіння, догляд за рослинами.
Мета: (навчальна) познайомити учнів зі способами розмноження, садіння та доглядом рослин, (розвиваюча) розвивати вміння вибирати оптимальні технології вирощування рослин відповідно до місцевих умов і можливостей; застосовувати творчий підхід до роботи, (виховна) виховувати в учнів ретельність у дотриманні технологічних операцій.
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Способи розмноження кущів різні, але найбільш ефективний( див. попередні міні-модулі) – відсадки пагонів разом з корінням. Вони швидко укорінюються і за рік при дбайливому догляді рослина виростає та стає життєздатною для зимових умов .Інші способи більш копіткі і використовуються при відсутності достатньої кількості посадкового матеріал, особливо при розмноженні рідкісних сортів і видів.
2. Кущові рослини дуже позитивно реагують на догляд, який включає полив, внесення добрив тощо. При дбайливому догляді вони дають буйний щорічний приріст і треба лише дбати за формування крони у бажаному напрямку шляхом обрізання. Обрізання формує також крони кущів, які ростуть поруч.
3. Якщо у вас є можливість, можна висаджувати рослини самостійно на сусідніх пустирях, балках, у своєму дворі серед мікрорайону, біля водойм тощо. Це не потребує особливих зусиль, особливо якщо посадити їх рано весною у вологому ґрунті або восени у вологий ґрунт. Потім , після декілька років, буде приємно побачити дерева або кущі, висаджені вами з доброї волі по поклику свого серця. В народі кажуть, що людина недаремно прожила на світі, якщо побудувала житло, продовжила свій рід, посадила дерева.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект
Перевірка домашнього завдання (письмова)
1. В Україні в офіційній медицині використовують: приблизно 200 видів рослин, 2000 видів рослин, 20000тисяч видів
2. Народна медицина використовує: тільки офіційні лікарські рослини, офіційні і неофіційні, не знаю
3. Лікувальні рослини: вирощують самі, збирають дикоростучі, вирощують і збирають
4. Для підвищення імунітету і проти виснаження використовують таку рослину: ромашка лікарська, звіробій, ехінацея, чорнобривці
5. Отруйні рослини: заборонено використовувати скрізь, інколи використовують як лікарські, можна їсти невеликими порціями
6. Отруйні рослини : треба всі знищити, треба знищити деякі види, треба охороняти всі види
7. Використання органічних добрив при вирощуванні рослин документується тому, що….
8. Для збирання лікарських рослин використовується такий інвентар: ….
9. Рослини фасують в паперову упаковку тому, що…
10. Чому час заготівлі у різних рослин буває різним?.....
11. Пігулки з рослин: виготовляють, не виготовляють, не знаю
12. Більш точне дозування ліків: в народній медицині, на фабриках по виробництві ліків, виготовленні ліків в домашніх умовах

Вітаю відвідувачів блогу

Матеріали блогу допоможуть вчителям і учням.Частина з них є фактично посібниками для вчителів, частину можуть використовувати учні. Можливі дрібні помилки чи дрібні недоробки, які будуть коригуватися при повторному читанні. Прохання дотримуватися авторських прав і у разі публічного використання матеріалів блогу робити посилання на назву блогу і автора. Якщо ви тут вперше і не можете зорієнтуватися, переходьте на головну сторінку, а на ній є також архів блогу. Користуйтеся також чорними трикутниками в архіві для орієнтації по сторінках.

Прихильники