Географія.Природознавство.Школа(різне)

Географія.Природознавство.Школа(різне)
Географія.Природознавство.Школа(різне)

Загальна кількість переглядів сторінки

Авторські розробки з географії, природознавства та інших предметів. Розробки з різних питань шкільного життя

Архів блогу

неділю, 27 січня 2013 р.

Формування особистості в процесі спільної взаємодії вчителя та учнів, колективу та індивіда


Матеріали до педради «Формування особистості в процесі спільної взаємодії вчителя та учнів, колективу та індивіда» (конспекти)
Література:
1. Бойко А. Методологія, теорія, практика виховання – єдина система. Рідна школа, № 1-2, с 16-21.
2. Виховання особистості через створення оптимального середовища. Початкова школа, № 5, с. 30-33.
Демократизація суспільства в Україні, поряд із соціально-економічними трансформаціями, потребує глибинних змін у свідомості й поведінці людини [1].У зв'язку з цим безперечно великою і все зростаючою є роль у суспільних перетвореннях педагогічної науки. Це актуалізує науковий інтерес до методології, теорії і практики виховання, що зумовлено такими внутрішніми і зовнішніми чинниками: по-перше, новим розумінням дитини як самодостатньої й неповторної унікальності здатної до проектування і здійснення самої себе; по-друге, формуванням гуманістичної свідомості суспільства на основі вищих цінностей людства;по-третє, необхідністю уточнення сутності поняття "педагогіка", її предмета та об'єкта; по-четверте, обґрунтуванням координуючої ролі педагогіки серед наук про людину, її інтеграції й диференціації щодо всього комплексу гуманітарних знань; по-п'яте, рухом людства від ізоляції й замкнутості до єдності й цілісності, потребами інтеграції й водночас збереження національної окремішності; по-шосте, зміцненням зв'язків педагогічної теорії і шкільної практики; по-сьоме, збільшенням різноманітності методів і методик дослідження, що, поряд із позитивним значеням, нерідко призводить до не завжди адекватного їх добору. Насамперед, нагальною постає потреба відповіді на фундаментальне запитання про сутність педагогіки як науки. Педагогіка – наука про виховання. Виховання – усезагальна, вічна і постійна категорія педагогічної науки. Виховання розглядається нами як особистісно-соціальне явище і суспільно-культурний феномен. Воно являє собою виховну метасистему, має індивідуально-особистісну і загальнолюдську цінність, важливий компонент ідеології й культури, здійснюється в інтересах людини, суспільства, країни. Виховання має національний характер. Забезпечується не лише родиною і школою, людська особистість – продукт усього суспільства: від сім'ї до засобів масової інформації, від дитячого садка до вузу і виробництва. Тому закономірними є широкі погляди на виховання в українській етнопедагогіці. "Виховати" означає в народі заховати дитину від зла, а "виховання" – процес оборони від зла протягом усього життя. У закладах освіти виховання є спеціально організованим, цілеспрямованим процесом. А отже, воно характеризується цілепокладанням і педагогічним керівництвом по залученню підростаючих поколінь до життя в певному суспільстві, в процесі чого відбувається засвоєння ними соціального досвіду, їхнє самовиховання і самотворення. Навчання і освіта, одержані знання виступають засобами у вихованні й самовихованні людини впродовж життя. Звідси висновок – виховання становить внутрішню сутність і навчання, і освіти, вони його складники. Тому педагогіку можна визначати як науку про виховання, навчання і освіту, абстрагуючи виховання в його конкретному, власному значенні. Акцентуємо на
цьому, оскільки в останні роки переважно в зв'язку із впливом західної культурної традиції панує визначення педагогіки як науки про освіту. Отже, з одного боку, спостерігається намагання звести педагогіку до освіти, а з іншого, – ніби відмежування від педагогіки. Отже, щодо співвідношення виховання і навчання, скористаємося узагальненням В.О.Сухомлинського. Він пояснював: "Навчання – це лише одна із пелюсток тієї квітки, що називають вихованням у широкому розумінні цього поняття …". На користь виховання також трактували зв'язки й залежності понять "виховання" і "навчання" М.І.Пирогов, К.Д. Ушинський, В.О.Духнович, Б.Д. Грінченко, С.Ф. Русова, Г.Г. Ващенко, А.С. Макаренко, О.А. Захаренко та інші педагоги.
Однак слід підкреслити живучість і періодичність повторень нападів на виховання. Деякими дослідниками заперечується виховання як відносно самостійний, окремий вид педагогічної діяльності, має місце тенденція заперечення виховання взагалі, з'явилася концепція антипедагогіки, декларування вільного від виховання суб'єкта під маскою боротьби з авторитаризмом, нерідко перебільшується значення самовиховання, робляться
спроби замінити виховання гуманітаризацією освіти тощо. Недопустимість і шкідливість подібних тенденцій переконливо спростовували в свій час прогресивні педагоги. А.С. Макаренко писав: "Передусім цікавим є питання самого характеру науки про виховання. У нас серед педагогічних мислителів нашого часу й окремих організаторів педагогічної роботи існує переконання, що ніякої особливої окремої методики виховної роботи не
потрібно, що методика викладання, методика навчального предмета повинна заключати в собі й усю виховну думку. Я з цим не згоден…" А.С. Макаренко стверджував, що будь-яка робота в класі є завжди діяльність виховна, але зводити виховну роботу до освіти він вважав неможливим. У цьому полягає вітчизняна виховна традиція. "Бо який результат навчання без серця благородного і вдячного. Яка користь від наук без доброї думки?" – ці далеко нериторичні запитання поставив геній українського народу, великий філософ і педагог Г.С.Сковорода ще в середині XVIII ст. Концепції "антропоцентризму", "внутрішньої природи дитини", "самоактуалізації власного потенціалу людини", "унікальності й самодостатності особистості ні "філософія серця" Григорія Сковороди
і Памфіла Юркевича, розвинуті в наукових підходах К.Д. Ушинського, М.І. Пирогова, отримали подальше наукове обґрунтування в творчості сучасних педагогів і філософів як "філософія людини","філософія освіти і виховання". Вони сприяють правильному висновку, що допомогти дитині стати справжньою людиною значно важливіше, ніж – певним фахівцем. Великим досвідом і талантом В.О.Сухомлинського переконливо доведена пряма залежність якості навчання від ефективності процесу виховання. Небажання окремих дітей навчатися він справедливо вважав тривожним свідченням того, що в школі є тільки навчання і немає повно цінного виховання, духовного життя дитини в усьому його багатстві й різноманітності. Отже, єдність навчання і виховання в сучасній школі мусить будуватися на превалюванні виховання особистості, а не засвоєння нею певної суми знань. Розвиваючи національну виховну традицію, В.І. Вернадський обґрунтував вирішальне значення виховання й освіти в сучасних йому умовах та майбутній, ноосферній, найвищого рівня розвитку людській цивілізації. В зв'язку з цим він довів необхідність піднесення педагогічних знань, стверджуючи доцільність "планетарної організації людства", "народу, що навчається" . Сьогодні, поряд із інтеграційними процесами, виконанням комплексу завдань Болонської конвенції, зростає потреба збереження сутності українського народу, недопущення нівелювання і розчинення національного серед інших культур і народів. Кожна окрема людина вільна, конструктивна, заслуговує на збільшення до неї довіри і поваги. Тому не можемо здійснювати виховання лише зовнішніми впливами, якими б організованими і системними вони не були. Особистість у процесі виховання виступає до певної міри своїм власним проектом і створює саму себе, що забезпечується єдністю виховання і навчання.
тур і народів.
А.С. Макаренко в результаті своєї багатогранної виховної діяльності дійшов
висновку: "З усім складним світом оточуючої дійсності дитина входить у безкінечне число відносин, кожні з яких неодмінно розвиваються, переплітаються з іншими відносинами, ускладнюються фізичним і моральним зростанням самої дитини… Увесь цей "хаос" не піддається начебто ніякому обліку, проте він створює в кожен даний момент певні зміни в
особистості дитини. Спрямувати цей розвиток і керувати ним – завдання вихователя…" . Отже, виховання розглядається ним адекватно спеціально організованим відносинам. Розвиваючи погляди А.С. Макаренка та інших педагогів, предметом педагогіки вважаємо пізнання закономірностей розвитку системи відносин дитини, які виникають у спеціально
організованій діяльності та спілкуванні. Таке визначення предмета педагогіки не
заперечує традиційного трактування, а лише поглиблює його, оскільки у виховному процесі взаємодіють різні стосунки, що впливають на емоційну та інтелектуальну сферу школяра, виступаючи тим самим як дійові сили формування особистості дитини.
Отже, предметом педагогіки є виховання як спеціально організована цілеспрямована діяльність з формування суб'єкт-суб'єктних, морально-естетичних відносин дорослих і дітей, учителів і учнів. Характером відносин "учитель-учень" детермінуються гуманні
взаємини в дитячому колективі, свідоме ставлення школярів до навколишньої
дійсності, їхні критичні й реальні самовідносини, що потребує пізнання закономірностей становлення всієї системи взаємин дитини для її всебічного і гармонійного розвитку. Отже, йдеться про педагогічно доцільні відносини, які складаються в навчально-виховному процесі під керівництвом учителів і спрямовуються на досягнення мети виховання. Об'єкт педагогіки, як ширше поняття, охоплює всю життєдіяльність дитини, сукупність організованих і стихійних стосунків, прямих і опосередкованих взаємин, позитивних і негативних упливів, що виникають у процесі становлення особистості в школі, родині, оточуючому середовищі. Підтвердженням цього служить філософсько-педагогічний висновок А.С. Макаренка, що "… саме відносини становлять істинний об'єкти нашої педагогічної роботи" . В.О. Сухомлинський трактував виховання і навчання як світ складних людських стосунків, що залежать від учителя, на совісті якого
"найцінніше, що є в світі, – людина". Отже, розвиток поглядів на виховання через поняття "відносини" – закономірний ступінь у поступальному русі пізнання методологічних основ виховання, що служить засобом подальшого розвитку педагогічної науки. Виховання – це
полісуб'єктна, відкрита, взаєморозвивальна і саморозвивальна система. Методологія педагогіки покликана відповісти на головне запитання, яке винивсі випадки життя. Вони доповнюються і розвиваються. У даних умовах характеризуються значно більшим динамізмом і гнучкістю відповідно до змін у житті людини і суспільства. Отже, методологія – це фундамент, який визначає процес і результат педагогічного дослідження. Специфіка методологічного знання в педагогіці, за даними нашого наукового досвіду,
полягає також у поєднанні вчення про методи пізнання і методи практичної дії.
Методологія в педагогіці є не лише засобом високого рівня теоретичного пізнання, а й одночасно інструментом практичного перетворення педагогічної дійсності
на наукових основах. Проте методологією не можна вважати будьяке абстрактно-
теоретичне узагальнення. Зрозуміло, що недопустимо всяку практичну пораду
про засоби педагогічної взаємодії відносити до методології. Маємо на увазі лише
поєднання в творчості вченого нового теоретичного знання з використанням його в
практичній педагогічній діяльності. Тому солідарні з тими вченими, які вважають
упровадження нового педагогічного знання в практику невід'ємним компонентом,
а отже, за нашими даними, етапом педагогічного дослідження, після його експериментальної перевірки й апробації. Підготовка рукопису, застерігає В.Г.Кремень, це лише проміжний, а не кінцевий продукт наукової роботи. Він наголошує, що тоді "… для багатьох науковців настає момент істини, коли результат багаторічної наукової праці може стати затребуваним, або навпаки залягти в шухляду". Отже, методологія педагогіки
включає вчення високого, узагальнюючого порядку в галузі теорії і практики виховання загальнонаукового (філософського) і конкретнонаукового (власне педагогічного) рівнів.
Виховання відбувається на основі поєднання передусім антропоцентричного і
соціоцентричного підходів, актуалізації механізмів особистісного і соціального саморозвитку в межах відносно самостійних, але пов'язаних між собою онтологічних, гносеологічних, аксіологічних і праксіологічних систем. Це забезпечує при
обґрунтуванні й здійсненні виховного процесу врахування законів загального
буття людини, досягнень теорії пізнання, досліджень природи цінностей, методики
практичної діяльності, її творчої сутності й доцільності – все це у своїй сукупності
складає загальнонаукову (філософську) методологічну основу виховання. Оскільки онтологія вивчає відносини людини і буття; теорія пізнання – відносини суб'єкта і об'єкта в процесі пізнавальної діяльності; аксіологія – відносини людини до оцінюваних нею об'єктів, а праксіологія – відносини індивіда чи індивідів і об'єднань людей у процесі певного виду практичної діяльності, то методологія виховання значною мірою базується на пізнанні закономірностей формування суб'єкт-суб'єктних відносин дорослих і
дітей, їх структур і механізмів, видів і типів, рівнів та етапів становлення, що де
термінуються в навчально-виховному закладі особистісними якостями, культурою і професійною компетентністю педагогів, а отже, – усвідомленням і трансформацією названих загальних систем філософії на виховний процес. Таким чином, уб'єкт-суб'єктні, морально-естетичні педагогічно доцільні виховуючі відносини вчителів і учнів виступають конкретно науковою, власне педагогічною методологічною основою виховання. До методології також не можна не віднести загальнонаукових ідей постмодернізму як суттєвої складової інтелектуального і культурного контексту нашої
епохи. Автори "Енциклопедії постмодернізму" переконливо доводять, що "це не
так стиль, як безперервний процес одночасного розпаду та перетворення в межах безлічі мистецьких, культурних та інтелектуальних традицій" . Проведений аналіз дозволив нам виділити як провідні в методології сучасного виховання такі ідеї постмодернізму: визнання центрального місця етики в будь-якому обговоренні соціальних проблем, синтезування сучасного розуміння наукового знання з суспільними й етичними питаннями, які ставилися, переосмислювалися і переоцінювалися протягом усієї людської історії; з'ясування понять "суб'єктності, індивідуальності і суспільства, забутих у
модерному світі" та ін.
Ради справедливості варто зазначити, що матеріал  статті [1] побудований на цитуванні та думках педагогів переважно російсько-радянської школи, що жили та писали педагогічні праці  в тоталітарному суспільстві і де панувала офіційна думка про можливість  вихованням кардинально переробити фізично, психічно та педагогічно занедбану чи недосконалу від народження людину, а інші варіанти навіть не розглядалися. При цьому практично немає  посилань на сучасні роботи  педагогів з різних країн.
            Робота [2] – редакційна стаття про досвід роботи вчителя щодо виховання особистості через створення оптимального середовища
            Компонентами створення навчально-виховного середовища є:
-         норми навчально-виховної діяльності;
-         цілі та завдання етапу діяльності;
-         цінності навчально-виховної діяльності;
-         вільний вибір учнем змісту і форм діяльності.
В статті вказується на конкретний перелік обладнання, яким насичене приміщення класу і до якого постійно звертаються учні.
Вказується також на прийоми, за допомогою яких можна досягти успіху ВЖЕ СЬОГОДНІ:
-         уважно слухати  на уроках і наполегливо працювати;
-         аналізувати свої дії, щоб знайти правильне рішення;
-         зупинитись і подумати, перш ніж щось зробити;
-         брати на себе відповідальність за свої помилки замість того, щоб звинувачувати інших;
-         говорити про себе позитивно, а не принижувати себе;
-         бути привітним і щирим д людей , які мене оточують.
Таке формулювання як «можу» замість «мусиш, потрібно» ідемонструє віру дитини у свої можливості, а тому спонукає її дотримуватися прийнятих у класі правил без примусу та нагадування.
      В роботі запропоновані конкретна схема оптимального навчально-виховного середовища класу та схема взаємодії «вчитель-учень» в організації конкретних досліджень вчителя і учнів.
      Є також перелік 15-ти способів емоційного стимулювання учнів

суботу, 19 січня 2013 р.

Що їдять люди в різних країнах

Див. випадковий сайт з фотографіями http://argumentua.com/stati/chto-edyat-v-raznykh-stranakh-mira-produkty-na-nedelyu-foto

суботу, 12 січня 2013 р.

Технологія вирощування рослин та догляд за ними

Нередаговані неповні конспекти уроків в модульній системі варіативного модулю з трудового навчання
Планування розміщене тут -  http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/26634/
Див. також на цьому блозі конспекти інваріантного модулю "Проектування та виготовлення комплексного виробу" - сторінка в блозі 
http://oleksportugalski.blogspot.com/2012/03/9.html

ТРУД 9ВР БМ 1-2
Тема 1. Лікарські рослини, їх значення, види. Рослини регіону.
УМ1. Лікарські рослини, їх значення, види. Рослини регіону.
 Мета: (навчальна) ознайомити учнів із завданнями варіативного модулю на ІІ семестр «Технологія вирощування рослин та догляд за ними», сформувати в учнів поняття «лікарські рослини»,(виховна) на прикладах пояснення значення і видів рослин виховувати екологічну свідомість, (розвивальна) розвивати вміння учнів спостерігати за природним довкіллям, визначати та поліпшувати його склад
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. Організаційний момент
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку, учні підписують робочі зошити в клітинку для нового варіативного модулю.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель уточнює, які курси трудового навчання  вивчали учні  протягом минулих років, нагадує про основні підсумки і результати навчання у І семестрі класу загалом і окремих учнів.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Цей курс трудового навчання включає в ІІ семестрі варіативний (змінний) модуль «Технологія вирощування рослин та догляд за ними», який передбачає певну послідовність теоретичної, проектної і практичної  діяльності, два тематичних оцінювання і захист виконаного проекту з наступним  семестровим оцінюванням. Планування курсу виконано відповідно до варіативного модулю, складеного автором Боринець Н.І.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Лікарські рослини – рослини, які є сировиною для отримання ліків для народної, медичної або ветеринарної практики з лікувальною або профілактичною метою.
2.На сьогодні відомо близько 500 тисяч видів рослин, проте в офіційній і народній медицині у світі широко використовується лише невелика частина - близько 12 тисяч рослин. Якщо відкрити будь-який великий довідник «Лікарські рослини», можна побачити, що там є багато відомих рослин, що використовуються звичайно і для їжі чи іншої мети або просто ростуть навколо нас. Часто при лікуванні люди намагаються користуватися ліками природного походження замість штучних синтетичних ліків, вважаючи їх менш шкідливими у побічних ефектах. В Україні в офіційній медицині використовуються близько 200 видів рослин, а вирощують спеціально  в культурі близько 30 видів.
3. Взагалі ліки і рекомендації для лікування , тактику лікування визначає лікар, виходячи зі своїх знань та повсякденного досвіду свого і сучасної медицини. Часто лікарем призначається кілька ліків одночасно з надією, що якісь ліки подіють проти хвороби, якщо інші не подіють.
4. Часто лікарські рослини із однієї родини мають схожу назву, але належать до різних видів. Звичайно тоді про їх лікувальні властивості у довідниках пишуть менше, посилаючись на один вид рослини.
5. Деякі лікувальні рослини визнані медициною офіційними  і допущені для продажу в аптеках, інші такими не визнаються, хоча використовуються в народній медицині і продаються травниками-підприємцями .
6. Лікувальні рослини збираються як в дикій природі, так і вирощуються спеціально на окремих ділянках. У кожної рослини свої правила і терміни збирання.
7.На території Миколаївщини ростуть багато лікувальних рослин. Переважно це трав’янисті рослини, але є кущі і дерева. Рослинність переважно належить до природної зони степу. На окремих видах рослин ми зупинимося на  наступному міні-модулі.
8.Лікарські рослини мають велике значення для людини, оскільки за їх допомогою виліковується безліч хвороб та продовжується життя людей і тварин.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Складання опорного конспекту
Тема 2. Біологічні ознаки, характеристика лікарських рослин. Отруйні квіткові рослини.
ЗП2. Біологічні ознаки, характеристика лікарських рослин.
Мета: (навчальна) познайомити учнів з біологічними ознаками, дати характеристику лікарських рослин, (розвиваюча) розвивати у учнів вміння орієнтуватися у природному довкіллі, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до рослин
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біологічні ознаки лікарських рослин взагалі такі ж, як і для всіх рослин. Хоча в Україні серед них переважають трави. Терміни цвітіння , висота ,колір квітів, умови вирощування лікарських рослин різні. Серед трав є однорічні, дворічні і багаторічні.
2. Зупинимося більш детально на деяких найбільш відомих в Україні лікарських рослинах.
3. Нагідки лікарські (крокіс, календула) – однорічна трав’яниста рослина родини айстрових. Використання: широкий спектр і у різних лікарських формах.
4. Ехінацея пурпурова – багаторічна трав’яниста рослина родини айстрових висотою до 150см. Походить зі сходу США, в Україні росте на півдні більше як декоративна рослина. Використання: стимуляційний вплив на ЦНС, посилення потенції, боротьба з депресією, виснаженням.
5. Наперстянка – багаторічна трав’яниста рослина родини ранникових. До лікарських видів відносяться наперстянка великоквіткова, наперстянка пурпурова, наперстянка шерстиста. Поширення: Полісся, лісостеп України, Карпати, спеціалізовані господарства для заготівлі. Використання: лікування серця.
6. Ромашка лікарська – однорічна рослина родини айстрових, поширена по всій Україні як бур’ян. Використання: у великій кількості, найчастіше як антисептик.
7. Звіробій витягнутий (гірський Крим), звіробій звичайний (по всій Україні) – багаторічні рослини родини звіробійних. Використання: найчастіше при хворобах травного тракту.
8. Череда (види: поникла, промениста, трироздільна) – однорічні рослини родини айстрових, поширені по всій Україні. Використання: сечогінне, потогінне, жовчогінне, бактерицидне.
9. Живокість (сокирки польові) – однорічна рослина, по всі Україні як бур’ян. Використання: сечогінне, протизапальне, відхаркувальне. Увага: отруйна, особливо насіння. Але малотоксична і корисна при багатьох хворобах.
10. Чорнобривець болотяний (череда трироздільна, собачі реп’яхи) – однорічна трав’яниста, росте по всій Україні. Використання: сечогінне, потогінне, жовчогінне, бактерицидне, обмін речовин.
11. Меліса лікарська – багаторічна трав’яниста рослина. Поширена в центральній і південній Європі. В Україні лише в культурі, але може дичавіти. Використання; седативна дія при використанні інших ліків, протизапальна.
12. М’ята (кілька видів: блошина, водяна, перцева, польова, холодна) – багаторічні рослини в різних місцях України. Використання: спазмалітичне, болетамувальне, протизапальне, дезинфікуюче.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
ЗП3. Отруйні квіткові рослини.
Мета: (навчальна) познайомити учнів з отруйними рослинами, (розвиваюча) вчити відрізняти від інших і використовувати позитивні якості живих компонентів природи, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до рослин не залежно від відомих на цей час їхніх якостей.
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Нас оточує безліч рослин, багато з них отруйних. Отруйною  може бути вся рослина або її частина, наприклад, насіння. Також є малотоксичні рослини. При всьому тому, що багато з рослин отруйних, багато з них використовуються і як лікарські. Але при цьому треба чітко дотримуватися перевірених рецептів у їх використанні. Звісно, треба враховувати , що користь при лікуванні може переважати побічні негативні ефекти. Зупинимося на найбільш відомих отруйних рослинах України.
2. Вовчі ягоди – родина росли з 95 видів. Вовчі ягоди звичайні – кущ родини тимелейових висотою 40-120 см. Плід – кістянка червоно кольору. Рослина смертельно отруйна, але використовується в неофіцинальній народній медицині.
3. Чистотіл великий – багатолітня трав’яниста рослина висотою до 100 см. Отруйна, може призвести до паралічу ЦНС. Але використовується в народній і офіційній медицині.
4. Блекота чорна – дворічна трав’яниста рослина родини пасльонових. Діти отруюються насінням з коробочок. Блекота використовується для виготовлення лікувальних препаратів.
5. Дурман – однорічна трав’яниста рослина висотою до 1 м, плід – багатонасінна коробочка. Всі частини дурману отруйні. Використовується листя в народній медицині та в препаратах.
6. Болислав – дворічна трав’яниста рослина висотою до 180 см. Використовується в лікарських цілях, але всі її частини отруйні.
7. Серед отруйних рослин є рослини, які рідкісні і на грані знищення. Їх треба охороняти, бо це кладова природи, про можливості якої ми ще до кінця не знаємо
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект

ТРУД 9ВР БМ 3-4
Тема 1. Умови вирощування лікарських рослин. Ґрунти.
ЗП1. Умови вирощування лікарських рослин. Ґрунти.
 Мета: (навчальна) ознайомити учнів з умовами вирощування лікарських росли і необхідними для вирощування ґрунтами,(виховна) на прикладах пояснення умов вирощування рослин і необхідних для цього ґрунтів  виховувати екологічну свідомість, (розвивальна) розвивати вміння учнів визначати необхідні умови у виконанні конкретних практичних завдань.
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. Організаційний момент
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель перевіряє учнями виконання домашнього завдання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Умови вирощування лікарських рослин взагалі подібні до умов вирощування будь-яких рослин, проте через вживання хворими людьми цих рослин в усіх формах ці умови мають свої особливості навіть порівняно з харчовими рослинами.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Умови вирощування лікарських рослин різноманітні і відрізняються навіть залежно від якості від якості необхідних матеріалів лікарських рослин.
2. Рослинні матеріали: самі рослини або їхні частини, свіжі соки, камеді, настоянки, жирні олії, ефірні олії, смоли, сухі порошки з рослин.
3. Рослинні препарати (напівпродукти) з лікарських рослин включають подрібнені рослинні матеріали або порошки, екстракти, настоянки, жирні олії з рослинних препаратів.
4. Треба дотримуватися «Настанови ВООЗ із належної практики вирощування та збору лікарських рослин». Ці настанови необхідні через те, що йде інтенсивна міжнародна торгівля ліками.
5. Якщо мало відомих рекомендацій щодо вирощування певної рослини, слід за можливості дотримуватися традиційних відомих методів вирощування.
6. Насіння та висаджу вальний матеріал повинні бути сертифікованими. Лікарські рослини повинні мати ботанічну ідентичність (наукова назва-сорт-вид-підвид-різновид-родина-автор).
7. У Боротьбі із шкідниками треба надавати перевагу натуральним нехімічним методам.
8. Ґрунт має містити належну кількість поживних речовин та оптимальні характеристики ( тип, дренаж, вологість, родючість, рН) для певної рослини.
9. Добрива використовуються обережно, особливо гній тварин, при цьому використання  гною   документується, щоб фіксувати відповідальність за можливе внесення певної інфекції в ґрунт, гній при цьому попередньо компостується. З хімічних добрив використовуються лише дозволені в країні. Треба дотримуватися також правильних зрошування та дренажу.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Складання опорного конспекту
Тема 2. Інвентар для заготівлі рослин. Терміни заготівлі, способи зберігання.
ЗП2. Інвентар для заготівлі рослин.
Мета: (навчальна) познайомити учнів з інвентарем для заготівлі лікарських рослин, (розвиваюча) розвивати у учнів вміння дбайливо використовувати багатства природи, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до рослин
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Заготівля лікарських рослин відбувається в сезон, оптимальний для отримання рослинних матеріалів найкращої якості Інвентар для збирання лікарських рослин буває як для ручної роботи, так і для механізованої. Але весь інвентар повинен бути чистим, не контактувати з тваринами, ґрунтом та гноєм для добрив.
2. Використовуються механічні косарки, збиралки, комбайни.
3. Персонал, в тому числі польові робітники, повинні дотримуватися особистої гігієни, мати захисний одяг, рукавички, каску, захисні окуляри, маску.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
ЗП3. Терміни заготівлі, способи зберігання.
Мета: (навчальна) познайомити учнів з термінами заготівлі і способами зберігання лікарських рослин, (розвиваюча) розвивати вміння вибирати терміни і способи в технологіях, (виховна) виховувати в учнів ретельність у дотриманні технологічних процесів.
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Час заготівлі залежить від того, яка частина рослини призначена для використання. Детальну інформацію щодо часу збору можна знайти у довідниках, друкованих стандартах, національних фармакопеях, авторських монографіях.
2. Під час заготівлі слід пильнувати, щоб інші рослини, в тому числі токсичні, не потрапляли до зібраного збіжжя лікарських рослин.
3. Під час збору уникають дощу, роси, вологості.
4. Матеріали лікарських рослин утримуються в чистих кошиках, мішках, провітрюваних ємкостях і в сухих приміщеннях.
5. Суцвіття збирають вручну або за допомогою ручних чесалок. Ромашки може збирати ромашко збиральний комбайн або можна збирати їх у ромашко збиральні совки.
6. Для збирання лікарських рослин використовують також секатори, ножиці, мішки, корзини, кошики, брезент, ящики, вистелені папером, сушарки.
7.Подрібнені сухі рослини традиційно продають у паперовій упаковці, куди частково потрапляє повітря
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект

ТРУД 9ВР БМ 5-6
Тема 1. Місце декоративних кущових рослин в озелененні, їх роль. Характеристика українських видів кущів.
ЗП1. Місце декоративних кущових рослин в озелененні, їх роль. Характеристика українських видів кущів.
 Мета: (навчальна) ознайомити учнів з місцем декоративних кущових рослин в озелененні, їхньою роллю; дати характеристику українських видів кущів,(виховна) виховувати любов до природи і почуття прекрасного, (розвивальна) розширити свідомий життєвий кругозір учнів у сприйнятті довкілля і дати приклади позитивного впливу людини на нього .
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин.
І. Організаційний момент
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель перевіряє учнями виконання домашнього завдання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Коли ми йдемо через сквер, парк чи навіть вздовж дороги, ми часто несвідомо бачимо різні рослини. Але чи задумуємося ми про те, що їх колись посадили з якоюсь метою люди, про те, чи забезпечений постійний догляд за цими рослинами, чи вдало підібраний видовий склад рослин для місцевих умов тощо…
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Декоративні рослини – рослини, які звичайно вирощують для оформлення садів, парків, скверів, дворових територій. В житлових приміщеннях їх ще називають кімнатними рослинами. Декоративні рослини використовуються і для створення живих колючих огорож або неколючих огорож для обмеження ходіння і проникнення через певні напрямки і ділянки. Як колючі огорожі найбільш ефективні шипшина та ожина, ожина часто доповнює штучні огорожі і чіпляється до них гіллям.
2. Серед декоративних кущових  рослин на території України найбільш відомі бузок, жасмин, калина, троянди, туї. З дикоростучих найбільш поширена шипшина, яка потребує щорічного обрізання гілок. Більш цінні самшит, кипарисовики, ялівець козацький .Цінні види рослин потребують звичайно не тільки догляду, а і охорони не тільки від крадіїв з метою пересадки на своїх приватних ділянках, але частіше від зовсім  безглуздого обривання квіток , гілок і подальшого повного  знищення.
3. Троянди – культурні рослини родини трояндових. Дикорослі рослини – шипшина. Троянди мають плоди у вигляді шипшини. Відомо близько 14000 сортів троянд. Троянди використовують як декоративні рослини, як харчову рослину для виготовлення з пелюсток варення, як ефірну рослину. Звичайно троянди потребують не тільки догляду , але і охорони, незважаючи на їхню поширеність. Посадковий матеріал на троянди має постійний попит, як попит на квіти для подарунків. Значну частину троянд імпортується в Україну, тому цю нішу мають заповнити українські виробники.
4.Бузок – кущова декоративна рослина заввишки до 5 м, з великою кількістю гілок, на яких утворюються суцвіття. Нині виведено близько 300 сортів бузку. Рослини невибагливі, але позитивно реагують на внесення добрив і особливо додаткове зрошення в умовах півдня України.
5. Жасмин – кущова рослина, відомо близько 300 сортів. Вирощується як декоративна та для отримання ефірної олії для парфумів.
6.Калина – гіллястий кущ або невелике (2-4 м)дерево. Квітки білі, пахучі. Плоди – червоні кулясті, зібрані у грона, достигають у жовтні. Розмножується живцями, відсадками, насінням. Виділено сорт «Київська садова № 1». Калина потребує вологи, тому на півдні України треба її додатково поливати.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Складання опорного конспекту
Тема 2. Характеристика ґрунтів для кущових рослин. Способи розмноження, садіння, догляд за рослинами.
ЗП2. Характеристика ґрунтів для кущових рослин.
Мета: (навчальна) дати характеристику ґрунтів для кущових рослин, (розвиваюча) поглибити уявлення учнів про ґрунт як специфічний компонент живої і неживої природи, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до ґрунту.
Унаочнення: робочі зошити,  фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Декоративні рослини, як і всі, люблять гарний ґрунт відповідно до свого рослинного виду та місця походження, добре реагують на добрива та певну кількість зрошення. В ґрунт повинно проникати повітря ,що звичайно забезпечує або його природна структура, або поверхневий обробіток, або внесення піску і органічних добрив з рослинними рештками, або мульчування рослинними рештками. Вибір ґрунту під конкретні види рослин роблять з використанням довідкових даних певних довідників або даних з Інтернетної інформації, що має певні ознаки достовірності по авторам матеріалу або видавцям.
2. В умовах міста  і біля шкіл ґрунт  звичайно втратив природну структуру, неякісний і засмічений ще в період міського  будівництва. Часто невеликий шар завезеного чорнозему прикриває глину, перемішану з будівельним сміттям, оскільки в радянські часи будівництво відносно невеликих споруд  не супроводжувалося звичайно зняттям і збереженням до завершення будівництва верхнього шару цінного чорнозему. В таких випадках треба надавати перевагу рослинам, які виживають в складних умовах і корені яких не гинуть та  знаходять вологу і поживні речовини, проникаючи крізь будівельне сміття. Якщо відомо, що рослини виживають на поверхні таких засмічених під поверхнею ділянок, треба ні в якому разі не вирубувати їх з метою посадки більш капризних інших декоративних рослин; треба розмножувати їх додатково. Треба пам’ятати, що будь-якій рослині можна надати більш естетичну форму шляхом обрізання, фарбування вапном стволів, створення лунок для поливу тощо. Взагалі  уявлення про красивий чи некрасивий вид рослини – поняття відносне. Так, в умовах півдня Україн,и звичайне дерево біло акація чи кущ жовта акація – рослини живучі і невибагливі, практично виживають без щорічного поливу і на поганому ґрунті З невибагливих рослин біля школи виживають також берест, але загинули каштани , незважаючи на глибоке коріння і невеличкий півметровий стовбур при посадці.
 V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
ЗП3. Способи розмноження, садіння, догляд за рослинами.
Мета: (навчальна) познайомити учнів зі способами розмноження, садіння та доглядом рослин, (розвиваюча) розвивати вміння вибирати оптимальні  технології  вирощування рослин відповідно до місцевих умов і можливостей; застосовувати творчий підхід до роботи, (виховна) виховувати в учнів ретельність у дотриманні технологічних операцій.
Унаочнення: робочі зошити, енциклопедичний довідник «Лікарські рослини», фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Способи  розмноження кущів різні, але найбільш ефективний( див. попередні міні-модулі) – відсадки пагонів разом з корінням. Вони швидко укорінюються і за рік при дбайливому догляді рослина виростає та стає життєздатною для зимових умов .Інші способи більш копіткі і використовуються при відсутності достатньої кількості  посадкового матеріал, особливо при розмноженні рідкісних сортів і видів.
2. Кущові рослини дуже позитивно реагують на догляд, який включає полив, внесення добрив тощо. При дбайливому догляді вони дають буйний щорічний приріст і треба лише дбати за формування крони у бажаному напрямку шляхом обрізання. Обрізання формує також крони кущів, які ростуть поруч.
3. Якщо у вас є можливість, можна висаджувати рослини самостійно на сусідніх пустирях, балках, у своєму дворі серед мікрорайону, біля водойм тощо. Це не потребує особливих зусиль, особливо якщо посадити їх рано весною у вологому ґрунті або восени у вологий ґрунт. Потім , після декілька років, буде приємно побачити дерева або кущі, висаджені вами з доброї волі по поклику свого серця. В народі кажуть, що людина недаремно прожила на світі, якщо побудувала житло, продовжила свій рід, посадила дерева.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект
Перевірка домашнього завдання (письмова)
1. В Україні в офіційній медицині використовують:  приблизно 200 видів рослин, 2000 видів рослин, 20000тисяч видів
2. Народна медицина використовує: тільки офіційні лікарські рослини, офіційні і неофіційні, не знаю
3. Лікувальні рослини: вирощують самі, збирають дикоростучі, вирощують і збирають
4. Для підвищення імунітету і проти виснаження використовують таку рослину: ромашка лікарська, звіробій, ехінацея, чорнобривці
5. Отруйні рослини: заборонено використовувати скрізь, інколи використовують як лікарські, можна їсти невеликими порціями
6. Отруйні рослини : треба всі знищити, треба знищити деякі види, треба охороняти всі види
7. Використання органічних добрив при вирощуванні рослин документується тому, що….
8. Для збирання лікарських рослин використовується такий інвентар: ….
9. Рослини фасують в паперову упаковку тому, що…
10. Чому час заготівлі у різних рослин буває різним?.....
11. Пігулки з рослин: виготовляють, не виготовляють, не знаю
12. Більш точне дозування ліків: в народній медицині, на фабриках по виробництві ліків, виготовленні ліків в домашніх умовах

ТРУД 9ВР БМ 7-8
Тема 1. Шкідники, хвороби рослин та боротьба з ними.
АП1. Шкідники, хвороби рослин та боротьба з ними.
 Мета: (навчальна) ознайомити учнів зі шкідниками, хворобами рослин та боротьбою з ними,(виховна) формувати поняття  «шкідливе» і «корисне» , (розвивальна) навчити використовувати знання для позитивного впливу на корисні компоненти природи і зменшення дії негативного впливу на них.
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин.
І. Організаційний момент
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель перевіряє учнями виконання домашнього завдання.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
На будь-які рослин без винятку впливають негативно певні шкідники і хвороби. Зупинимося на деяких з них.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Під шкідниками рослин ми звичайно розуміємо тварин різноманітних розмірів від великих до мікроскопічних, які негативно впливають на розвиток рослин. Різними органами рослин харчуються приблизно 600 видів комах, кліщів, молюсків, а також безліч інших тварин, включаючи ссавців.
2. Хвороби – порушення нормального обміну речовин у тканинах, клітинах, органах рослин під впливом фіто патогенних або несприятливих умов. Хвороби проявляються у в’яненні, висиханні, хлорозі, карликовості, плямистості, нальоті, пустулах, пухлин, деформації тканин, виразках.
3.До шкідників відносяться такі комахи: різні види сарани, попелиць, клонів, жуків, метеликів, пильщиків. Інші групи шкідників: нематоди, кліщі, слимаки, гризуни ( миші, пацюки, хом’яки, ховрахи).
4. Хвороби рослин ділять на неінфекційні (непаразитарні) та інфекційні (паразитарні).
5. Неінфекційні хвороби –хвороби  внаслідок дії на рослину несприятливих абіотичних факторів довкілля: води, температури, умов живлення, шкідливих домішок в повітрі.
6.Збудники інфекційних хвороб: гриби, бактерії, актиноміцети, віруси, мікоплазмові тіла, квіткові рослини-паразити .Наприклад: парша - гриб, кореневий рак – бактерії.
7. Основою хімічного методу боротьби зі шкідниками і хворобами є використання хімічних сполук-пестицидів. Інсектициди- проти різних комах, акарициди – проти кліщів, зооциди – проти гризунів, фунгіциди – проти збудників хвороб, нематоциди – проти нематод, гербіциди – проти бур’янів.
8. Є також препарати комбінованої дії проти шкідників і збудників хвороб.
9. Є також препарати комбінованої дії проти шкідників і збудників хвороб.
10. Вимоги до пестицидів – вони повинні бути високотоксичними до шкідників і малотоксичними до рослин, людини і теплокровних тварин.
11. Конкретні пестициди вибирають під конкретні рослини і хвороби.
12. Учні до роботи з пестицидами не допускаються.
13. За прогнозами вчених, до 2020 року основні шкідники і збудники хвороб можуть стати стійкими до відомих пестицидів.
 ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Складання опорного конспекту
Тема 2. Екологічно чисті методи боротьби зі шкідниками і хворобами.
АП(2-3). Екологічно чисті методи боротьби зі шкідниками і хворобами.
Мета: (навчальна) дати характеристику екологічно чистих методів боротьби зі шкідниками і хворобами, (розвиваюча) поглибити уявлення учнів про різноманітність методів боротьби зі шкідниками і хворобами, (виховна) виховувати в учнів бережливе ставлення до різноманіття видів організмів в природі.
Унаочнення: робочі зошити,  фотографії рослин.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Іноді замість пестицидів можна використовувати екологічно чисті методи боротьби зі шкідниками і хворобами. Їхній недолік – вони досить копіткі, потребують повторного застосування, потребують перевірки рецептур і часто ручної роботи по їх приготуванню замість застосування готових хімічних, вироблених на хімічних заводах.
2. Відвари і настої із рослин проти дрібних сисних комах-попелиць, мідянок, личинок комах. Ці препарати отруйні в деякій мірі і для людей, тому треба дотримуватися запобіжних заходів. Звичайно такі відвари і настої готують експериментально, тому що дані про них суперечливі. Готують їх звичайно з сухих рослин, перемелених на порошок.
3. Використовують листя для приготування водних настоїв: бузини чорної трав’янистої , зеленого бадилля картоплі, листя лопуха (проти гусениць), луски цибулі, листя і коріння кульбаби, відвар з полину (проти листогризучих гусениць та яблуневої плодожерки, відвар тютюну і махорки – проти попелиць, кліщів, молодих гусениць, пил тютюну або в суміші з пилом гашеного вапна чи золи, настій часнику – проти кліщів, попелиць, медяниць. Сода кальцинована – розчин проти борошнистої роси. Цемент, вапно - обпилювання міжрядь проти слимаків. Ант хлороз – для обприскування  проти вапняного хлорозу. Побілка – від сонячних опіків і хвороб.
4. Проти мишоподібних гризунів – суміш принад з негашеного вапна, борошна, цукру, гіпсу.
 ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект
Тести по БМ 5-6 і БМ 7-8 учня 9- класу________________   ________________
1.Основне призначення декоративних рослин: для ліків, для оформлення територій, для вживання в їжу
2.Характерні для України декоративні рослини (3): дуб, біла акація, бузок, жасмин, калина, верба
3. Якщо людина без всякої вигоди для себе саджає дерева, кущі в міському дворі, біля річки, на пустирі, в балці, то таку людину треба: всіляко хвалити, засуджувати, говорити їй і поза очі, що вона якась дивна
4. Троянди звичайно прищеплюють до коріння рослини з її родини(вибрати): верба, бузок, калина, жасмин, шипшина, хризантема, верблюжа колючка
5. Серед рослин до декоративних кущових відносять: сосна, туя, ялина, смерека
6. Як додаткову колючу повзучу огорожу ділянки можна використати: суниці, малину, ожину, бузок
7. До шкідників рослин відносяться (не менше трьох груп організмів):
8. Препарати комбінованої дії – це…
9. Недолік відварів і настоянок порівняно з хімічними пестицидами:
10. Проти мишей можна використати...
11. Не варто висаджувати широколисті  дерева, якщо восени є труднощі….
12. Не варто висаджувати тополі поблизу ліній електропередач і поблизу будівель, тому що…
____________________________________________________________________________________

Тести по БМ 5-6 і БМ 7-8 учня 9- класу________________   ________________
1.Основне призначення декоративних рослин: для ліків, для оформлення територій, для вживання в їжу
2.Характерні для України декоративні рослини (3): дуб, біла акація, бузок, жасмин, калина, верба
3. Якщо людина без всякої вигоди для себе саджає дерева, кущі в міському дворі, біля річки, на пустирі, в балці, то таку людину треба: всіляко хвалити, засуджувати, говорити їй і поза очі, що вона якась дивна
4. Троянди звичайно прищеплюють до коріння рослини з її родини(вибрати): верба, бузок, калина, жасмин, шипшина, хризантема, верблюжа колючка
5. Серед рослин до декоративних кущових відносять: сосна, туя, ялина, смерека
6. Як додаткову колючу повзучу огорожу ділянки можна використати: суниці, малину, ожину, бузок
7. До шкідників рослин відносяться (не менше трьох груп організмів):
8. Препарати комбінованої дії – це…
9. Недолік відварів і настоянок порівняно з хімічними пестицидами:
10. Проти мишей можна використати...
11. Не варто висаджувати широколисті  дерева, якщо восени є труднощі….
12. Не варто висаджувати тополі поблизу ліній електропередач і поблизу будівель, тому що…
________________________________________________________________

Тести по БМ 5-6 і БМ 7-8 учня 9- класу________________   ________________
1.Основне призначення декоративних рослин: для ліків, для оформлення територій, для вживання в їжу
2.Характерні для України декоративні рослини (3): дуб, біла акація, бузок, жасмин, калина, верба
3. Якщо людина без всякої вигоди для себе саджає дерева, кущі в міському дворі, біля річки, на пустирі, в балці, то таку людину треба: всіляко хвалити, засуджувати, говорити їй і поза очі, що вона якась дивна
4. Троянди звичайно прищеплюють до коріння рослини з її родини(вибрати): верба, бузок, калина, жасмин, шипшина, хризантема, верблюжа колючка
5. Серед рослин до декоративних кущових відносять: сосна, туя, ялина, смерека
6. Як додаткову колючу повзучу огорожу ділянки можна використати: суниці, малину, ожину, бузок
7. До шкідників рослин відносяться (не менше трьох груп організмів):
8. Препарати комбінованої дії – це…
9. Недолік відварів і настоянок порівняно з хімічними пестицидами:
10. Проти мишей можна використати...
11. Не варто висаджувати широколисті  дерева, якщо восени є труднощі….
12. Не варто висаджувати тополі поблизу ліній електропередач і поблизу будівель, тому що…
________________________________________________________________

ТРУД 9ВР БМ 9-10
Тема 1. Виробнича діяльність і природне середовище. Екологічна ситуація. Джерела забруднення в сільському господарстві.
КС1. Виробнича діяльність і природне середовище. Екологічна ситуація. Джерела забруднення в сільському господарстві .
 Мета: (навчальна) ознайомити учнів з поняттями виробнича діяльність, природне середовище, екологічна ситуація, джерела забруднення в сільському господарстві, їх зв’язок, (виховна) виховувати розуміння залежності стану довкілля від діяльності людини, (розвивальна) на конкретних прикладах вчити знаходити взаємозв’язки між розвитком суспільства і станом природного середовища
Унаочнення: робочі зошити, фотографії ландшафтів.
І. Організаційний момент
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель перевіряє учнями вивчення домашнього завдання за допомогою письмових тестів.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Виробнича діяльність впливає на стан природного середовища, зупинимося на цьому детальніше.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Еволюція природи Землі поділяється історично на два етапи: перший – до появи в природі людини і другий – період суспільного розвитку. Взагалі еволюція природних систем триває ~3,5 млрд. років
2. Головним чинником природних перебудов ландшафтів на І етапі були кліматичні зміни з чергуванням періодів зледеніння і міжльодовиковими епохами.
3. На ранній стадії зародження людської цивілізації (кілька мільйонів років тому) була епоха збиральництва і мисливства, яка не призводила до зміни природних компонентів.
4. Наступною була епоха аграрної культури (~8 тисяч років тому) ,з  введенням в культуру дикорослої флори і прирученням диких тварин. Вона призвела до істотних змін у природних ландшафтах та значної руйнації природних компонентів.
5. В епоху індустріального виробництва природні ресурси безпосередньо залучаються до виробничих процесів. Різко збільшилося використання невідновних мінеральних ресурсів літосфери. На місці природних ландшафтів стали формуватися антропогенні ландшафти. Людство сповідувало самогубницький підхід господаря природи.
6. Зараз триває епоха постіндустріального суспільства  з надприродним и масштабами споживання ресурсів Землі. Щороку використовується понад ~3,5 трлн. тонн водних ,повітряних, біологічних, мінеральних ресурсів. Людина використовує вже 89 хімічних елементів.
7. Екологічна ситуація в світі і зокрема в Україні у зв’язку зі стрімким науково-технічним прогресом катастрофічна. Наприклад, на околицях Миколаєва протягом останніх років відбуваються катастрофічні викиди пилу з відходів Миколаївського глиноземного заводу – так званого червоного шламу. Вітер зносить червоний пил з відкритих шламосховищ заводу на села, поля і Бузький лиман. Подібна катастрофа в Угорщині отримала значний суспільний резонанс. На жаль, наше суспільство і держава в особі її керівництва реагують дуже мляво на подібну шкоду природі. Також потужність очисних споруд Миколаєва недостатня для очистки всіх каналізаційних стоків півмільйонного міста, що потрапляють в лиман.
8. Сільськогосподарське виробництво – одне із джерел забруднення навколишнього середовища.
9. Забруднення – привнесення надмірної кількості хімічних елементів та їхніх сполук у природне середовище.
10. Забруднювальні речовини поділяють на механічні (тверді тіла), хімічні (тверді, рідкі, газоподібні речовини), фізичні (теплові, радіаційні, електромагнітні, шумові тощо), біологічні (віруси, бактерії, грибки, органічні рештки).
11. Пестициди – штучні хлорорганічні і фосфорорганічні речовини, які використовують для боротьби з бур’янами і шкідниками сільського господарства. Надходять з поверхневим і дренажним стоком з полів, діють токсично, мутагенно, кумулятивно, руйнуються тривалий час.
12. Забруднені ґрунти втрачають природну родючість через масову загибель мікроорганізмів, які забезпечують ґрунтоутворення і насичення ґрунтів поживними речовинами.
 ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Складання опорного конспекту
Тема 2. Охорона ґрунту, запобігання забруднення водойм, повітря, організмів. Екологічно чисті технології і види енергії.
СУ2. Охорона ґрунту, запобігання забруднення водойм, повітря, організмів. Екологічно чисті технології і види енергії
Мета: (навчальна) поглибити знання про охорону ґрунту, запобігання забруднення водойм, повітря, організмів та екологічно чисті технології і види енергії , (розвиваюча) розвивати вміння учнів встановлювати на матеріалі теми причинно-наслідкові взаємозв’язки, (виховна) виховувати в учнів екологічний підхід у створенні технологічних процесів з використанням природних компонентів.
Унаочнення: робочі зошити,  фотографії ґрунту, споруд і машин з використанням різних видів енергії.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Грунти потребують охорони від вітрової і водяної ерозії, руйнівної дії тракторів та машинно-тракторних агрегатів.
2. Ще в 1970-х роках вздовж автомобільних доріг України  з вікна автомобіля можна було побачити постаті ховрахів біля доріг, які жили на полях  біля доріг. Зараз можна проїхати 1000 км і не помітити жодного ховраха, хоча поруч з дорогами врожайні поля із зерном. Відсутність життя на полях – результат інтенсивного застосування пестицидів. Їх застосовують проти комах, гризунів, вірусних , бактеріальних і грибкових захворювань.
3. Вітрова ерозія – знесення з полів у вигляді пилу часток ґрунту і перенесення їх в непридатні для вирощування рослин місця. Вітровій ерозії сприяє посуха – в будь-яку пору року, особливо літню.
4. Водна ерозія – знесення ґрунту з полів водою, при цьому в місцях інтенсивних потоків води утворюються навіть рівчаки і яри.
5. Структуру ґрунту на полях руйнує також важка сільськогосподарська техніка. Частки ґрунту перетворюються на пил, який н утримує влітку вологу, а під час опадів поживні речовини – вони вимиваються водою.
6. Для запобігання забруднення водойм, повітря, знищення рослинного і тваринного світу використовуються різноманітні засоби. Але передусім сільськогосподарське виробництво повинно утримуватися правильних технологій з мінімальною шкодою для природних компонентів.
7. Екологічно чисті технології в сільському господарстві – технології отримування врожаю без використання штучних хімічних речовин, шкідливих для природних компонентів і людини як споживача. Їх застосування може зменшити врожай і підняти його ціну, проте люди при цьому вживають продукти без страху за своє здоров’я. Україна має значний потенціал для впровадження саме таких технологій. Частково цьому сприяє висока ціна на мінеральні добрива і пестициди, що виробляються в Україні з використанням дорогих енергоносіїв. А не сприяє катастрофічне зменшення кількості органічних добрив внаслідок руйнації  великих господарств – колгоспів і радгоспів з великим поголів’ям тварин і птахів. Більшість фермерів неспроможні тримати великі комплексні господарства і обмежуються збором врожаю та його продажем будь-кому без використання для власного тваринництва.
8. Екологічно чисті види енергії – ті, що не утворюють шкідливих речовин і не забруднюють природне середовище. На жаль, їхня частка в загальному обсягу світової енергії поки що незначна. Але у найбільш розвинутих країнах все більше використовуються вітрова і сонячна енергії. Використання енергії падаючої води зростає мало, оскільки більшість великих річок вже за регульовано греблями.
9. Можна вважати екологічно відносно чистими види енергії, які можна використовувати від використання рослинних жирів, спиртів для виготовлення пального, а рослинні маси – як відновлювальне  паливо.
10. Замкнуті безвідходні цикли з виробництва продуктів рослинництва і тваринництва найкраще використовувати на великих сільськогосподарських підприємствах. На них тварини утворюють органічні добрива для рослин, а рослини утворюють корм для тварин
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
КР3. Тематичне оцінювання
Мета: (навчальна)  провести оцінювання навчальної діяльності учнів протягом вивчення теми, (виховна) на прикладі виконання різнорівневих завдань  виховувати послідовність і ретельність у виконанні письмових завдань, (розвивальна) розвивати вміння учнів аналізувати допущені недоліки (помилки) в ході виконання роботи.
Унаочнення: робочі зошити, тести.
ВИКОНАННЯ РІЗНОРІВНЕВИХ ЗАВДАНЬ (додаються)
Д. з.: Конспект


Перевірка вивчення матеріалу БМ 9-10     учня 9-     класу________________  _______________________
1.Забруднені ґрунти втрачають родючість через ………………………………………………

2. Миколаївський глиноземний завод забруднює околиці Миколаєва……………………….

3. Епоха аграрної культури тривала…
4. Скільки ресурсів Землі людство витрачає щороку? ….
5. Скільки років триває еволюція природних систем?....
6. Екологічна ситуація в світі: задовільна, катастрофічна, загрозлива
7. Епоха збиральництва і мисливства: триває зараз, була 8 тисяч років тому, була мільйони років тому
8. Екологічно чисті види енергії(3): вітрова, хімічна, сонячна, атомна, гідравлічна, теплова від спалювання горючих речовин
9. Очисні споруди Миколаєва: достатні для очистки каналізаційних стоків, недостатні, не знаю
10. До біологічних забруднень відносяться:….
11. Головним чинником перебудови ландшафтів в давні часи були:…..
12. Більший тиск на ґрунт і його руйнування при однаковій масі трактора спричиняють: широкі колеса, вузькі колеса, тиск однаковий
13. При вітровій ерозії ґрунт зноситься з полів………………, при водній……………..
14. Чому зараз на полях України майже немає таких гризунів як ховрахи?: знизилися врожаї зерна, повиливали всіх ховрахів з нір водою і виловили, потруїли протравленим насінням при посадці зернових рослин, виловили лисиці
15. Які яблука на твій погляд менш ризиковано для здоров’я брати для їжі дітям на ринку: дешеві і трохи червиві, не червиві дезінфіковані хімікатами великі і ідеально красиві
16. Чому використання енергії падаючої води в Україні значним чином не зростає?............................
………………………………………………………………………….
17. Як пальне для двигунів можна використовувати не тільки газ і нафтопродукти, а і ………………..
з рослин
18. В замкнутих циклах виробництва тварини утворюють для рослин…………………, а рослини для тварин………………………….

Перевірка вивчення матеріалу БМ 9-10    учня 9-     класу________________  _______________________
1.Забруднені ґрунти втрачають родючість через ………………………………………………

2. Миколаївський глиноземний завод забруднює околиці Миколаєва……………………….

3. Епоха аграрної культури тривала…
4. Скільки ресурсів Землі людство витрачає щороку? ….
5. Скільки років триває еволюція природних систем?....
6. Екологічна ситуація в світі: задовільна, катастрофічна, загрозлива
7. Епоха збиральництва і мисливства: триває зараз, була 8 тисяч років тому, була мільйони років тому
8. Екологічно чисті види енергії(3): вітрова, хімічна, сонячна, атомна, гідравлічна, теплова від спалювання горючих речовин
9. Очисні споруди Миколаєва: достатні для очистки каналізаційних стоків, недостатні, не знаю
10. До біологічних забруднень відносяться:….
11. Головним чинником перебудови ландшафтів в давні часи були:…..
12. Більший тиск на ґрунт і його руйнування при однаковій масі трактора спричиняють: широкі колеса, вузькі колеса, тиск однаковий
13. При вітровій ерозії ґрунт зноситься з полів………………, при водній……………..
14. Чому зараз на полях України майже немає таких гризунів як ховрахи?: знизилися врожаї зерна, повиливали всіх ховрахів з нір водою і виловили, потруїли протравленим насінням при посадці зернових рослин, виловили лисиці
15. Які яблука на твій погляд менш ризиковано для здоров’я брати для їжі дітям на ринку: дешеві і трохи червиві, не червиві дезінфіковані хімікатами великі і ідеально красиві
16. Чому використання енергії падаючої води в Україні значним чином не зростає?............................
………………………………………………………………………….
17. Як пальне для двигунів можна використовувати не тільки газ і нафтопродукти, а і ………………..
з рослин
18. В замкнутих циклах виробництва тварини утворюють для рослин…………………, а рослини для тварин………………………….

ТРУД 9ВР БМ 11-12
Тема 1. Визначення завдань проекту. Використання лікарських рослин і декоративних кущів для озеленення території.
УМ1. Визначення завдань проекту. Використання лікарських рослин і декоративних кущів для озеленення території.
 Мета: (навчальна) визначити завдання проекту, ознайомити учнів з використанням лікарських рослин і декоративних кущів для озеленення території,(виховна) виховувати естетичні і прагматичні почуття в сприйнятті  і поліпшенні навколишнього середовища, (розвивальна) на конкретних прикладах вчити учнів використовувати різні рослини для отримання лікарської сировини і озеленення
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин, план шкільної ділянки
І. Організаційний момент
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учитель оголошує результати тематичного оцінювання по темі 1 «Основи технології вирощування рослин та догляду за ними».
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
До кінця навчального року ми вивчимо короткі теми  «Проектування вирощування рослин та декоративних кущів» і «Презентація виконаних проектів». Теми об’єднані в одну  і за неї учні отримають другу тематичну оцінку, яка разом з першою дасть змогу виставити семестрову оцінку.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Завдання проекту.
1)Ознайомити учнів з найбільш відомими місцевими лікарськими рослинами, які можна використати в озелененні території.
2)Навчити учнів визначати серед рослин антропогенного довкілля лікарські і декоративні рослини.
3) Створити ескізний малюнок квітів та кущів на території озеленення (пришкільній території).
4) Внести пропозиції по озелененню пришкільної території з врахуванням існуючого озеленення.
2. Території для озеленення бувають різні. Зокрема вони різняться за своєю догляністю .Навіть пришкільні території бувають закритими від сторонніх і прохідними. Якщо територія прохідна, не треба піддаватися особливим ілюзіям щодо можливості збереження всіх рослин, особливо квітів, троянд, вічнозелених кущів. У такому випадку треба надавати витривалим видам рослин, деревам, колючим рослинам та рослинам з квітами, якими звичайно не прикрашають житло і які не дарують.
3. Наведемо перелік деяких трав’янистих і кущових рослин, які можна використати для озеленення території, з деякими з них більш детально ознайомимося на наступних міні-модулях. Це айстра, барбарис звичайний, бузина, бузок, вовчі ягоди, глід, кизил, лак вузьколистий, ожина, віники, ромашки, терен звичайний, туя. На пришкільній території ростуть багато рослин з лікарськими властивостями, найбільше серед них дерев.
 ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 Складання опорного конспекту
Тема 2. Пошук інформації про лікарські рослини і кущі для озеленення території.
ЗП(2-3). Пошук інформації про лікарські рослини і кущі для озеленення території.
Мета: (навчальна) поглибити знання про лікарські рослини і кущі для озеленення території, (розвивальна) розвивати вміння учнів аналізувати інформацію і знаходити оптимальні варіанти її практичного використання , (виховна) виховувати в учнів екологічно-практичний підхід до використанні довкілля.
Унаочнення: робочі зошити,  фотографії рослин, план шкільної ділянки.
І. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Шипшина – кущова дикоростуча рослина. Вона має кілька видів (зморшкувата, корична, повисла, собача, травнева, яблунева), які належать до родини розових. В Україні шипшина використовується одночасно як лікарська і декоративна. Також до її коренів прищеплюють культурні види троянд. Шипшина невибаглива до умов (вологи, ґрунту). Як декоративна потребує регулярного обрізання. Як лікарська використовується у лікуванні багатьох хвороб. У домашніх умовах з неї виготовляють настій у водному окропі.
2. Калина звичайна – гіллястий кущ або дерево 2-4м заввишки. Поширена по всій Україні. Для лікування багатьох хвороб використовується її кора, плоди і квітки. Калина – рослина, яка в умовах міста і степової зони потребує додаткового зволоження  і якісного ґрунту.
3. Топінамбур (земляна груша) – багаторічна рослина. Її бульби можна використовувати на корм тваринам і як їжу людям. Як декоративна рослина вона найбільш гарна восени, коли квітне. Як лікувальна  вона цінна у лікуванні цукрового діабету, в тому числі з неї можна виготовляти інсулін.
4. Хміль звичайний – багаторічна трав’яниста рослина родини шовковицевих. Використовується як технічна, лікарська і декоративна культура. Пагони хмелю чіпляються за вертикальні опори і влітку створюють зелений красивий затінок.
ІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту
Д. з.: Конспект

ТРУД 9ВР БМ 13-14
Тема 1. Створення ескізного малюнка квітів та кущів на території озеленення.
АП1. Створення ескізного малюнка квітів та кущів на території озеленення.
 Мета: (навчальна) навчити учнів створювати ескізний малюнок, (розвиваюча) розвивати вміння по зовнішнім ознакам визначати види рослин на місцевості, (виховна) виховувати свідоме екологічне сприйняття довкілля
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин, план шкільної ділянки
І. Організаційний момент
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
В І семестрі ми креслили ескізний малюнок будівлі школи. На цьому уроці ми повинні створити ескізний малюнок або план-схему двору школи і насаджень, в центрі якої будівля школи. При цьому на зображенні шкільної ділянки треба буде позначити всі рослини умовними знаками.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ескізний малюнок або план-схема двору школи і насаджень – головна частина об’єднаної теми. На наступному уроці необхідно захистити виконаний проект.
ІV. ВИКОНАННЯ РОБОТИ (із закінченням дома)
  1. Пояснення завдань роботи в класі.
  2. Робота (в чорновому варіанті) на місцевості.
  3. Перенесення даних вимірювань і визначення видів рослин на місцевості на ескізний малюнок (варіант - план-схема двору)
Тема 2. Врахування призначення рослин, кліматичних умов, ґрунту, традицій, терміну цвітіння, впливу на довкілля. Визначення орієнтовної вартості проекту.
АП(2-3). Врахування призначення рослин, кліматичних умов, ґрунту, традицій, терміну цвітіння, впливу на довкілля. Визначення орієнтовної вартості проекту.
Мета: (навчальна) врахувати призначення рослин, кліматичних умов, ґрунту, традицій, терміну цвітіння, впливу на довкілля, визначити орієнтовну вартість проекту (розвиваюча) вчити аналізувати  фактори, пов’язані із застосуванням в озелененні довкілля конкретних рослин для їх оптимізації, (виховна) виховувати в учнів естетичність і раціональність у веденні господарства.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Основне двоєдине призначення рослин на території школи – створення певного більш сприятливого для людей мікроклімату і вирішення естетичних питань в благоустрої території.
2. В умовах степової зони в жаркий період року рослини захищають певну територію і споруди на ній від перегрівання, прямих сонячних променів. Рослини захищають також певну територію від сильних вітрів, особливо в теплу пору року від суховіїв.
3. Місцеві кліматичні умови характерні для степової зони. Нагадування учням про курс географії 8 класу, який вони вже вчили.
4. Ґрунт на території школи – це суміш природної глини, що починається з глибини 40-50 см , будівельного сміття та завезеного в незначній кількості чорнозему на покриття зверху суміші сміття та глини. Поліпшувати якість такого ґрунту можна хіба що локально в місцях створення клумб, тому що вартість чорнозему і його привозу досить висока. Практика показує, що треба висаджувати такі види рослин, які виживають в умовах степової зони та на неякісних антропогенних ґрунтах. Таку практику треба враховувати не тільки на пришкільних ділянках, а і в умовах всіх південних населених пунктів. Треба повернутися обличчям до звичайних дикорослих місцевих рослин та виховувати  повагу до них. Часто естетичний вигляд таких звичайних місцевих рослин залежить від догляду за ними, зокрема від вчасного обрізання чи формування крони. Також такі рослини мають довгі корені і практично не потребують поливу, хіба що при посадці. Приклади витривалих рослин: біла акація, берест, тополя.
5. Традиційно в населених пунктах півдня України висаджуються певні види рослини (приклади). Види рослин з лісостепової зони (наприклад, дуб) знаходяться дещо в пригніченому стані –їм не вистачає в першу чергу води. Ще в гіршому стані знаходяться рослини ще з більш північних лісових природних зон, наприклад, береза. При посадці треба враховувати також питання прибирання листя восени. Чомусь до цього часу не враховується факт, що широколисті види рослин дають значну кількість біомаси, яка створює проблеми з її утилізацією. Дрібне листя не створює таких великих проблем і його можна легко утилізувати прямо на місці, прикопуючи в ґрунт без вивозу.
6. Терміни цвітіння в озелененні треба враховувати насамперед тому, щоб розподілити цвітіння рослин по періодам року. Так, тюльпани цвітуть в числі перших, а топінамбур восени.
7. Вплив насаджень на довкілля загалом позитивне. На великих деревах гніздяться птахи. Плоди і насіння рослин їдять комахи та птахи. Змінюється мікроклімат в позитивну сторону.
8. Вартість проекту з запропонованими змінами безкоштовна, вартість реалізації може бути різною в залежності від кількості запропонованих змін.
Д. з.: виконати план-схему двору школи та підготуватися до захисту план-схеми із запропонованими змінами

ТРУД 9ВР БМ 15-16
Тема 1. Захист проекту. Умови практичного втілення проекту.
КС1. Захист проекту. Умови практичного втілення проекту.
 Мета: (навчальна) навчити учнів захищати власні проекти, систематизувати знання учнів з теми, (розвиваюча) розвивати вміння учнів висловлювати свої пропозиції, аргументувати свої позиції, (виховна) виховувати поведінку учасників проекту.
Унаочнення: робочі зошити, фотографії рослин, план шкільної ділянки
І. Організаційний момент
Учитель вітає учнів, перевіряє готовність учнів до уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
На минулому уроці учням було запропоновано виконати план-схему двору школи і доробити існуючий план з врахуванням своїх пропозицій.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Захист проекту – завершальна робота теми. З врахуванням результатів захисту буде виставлена тематична оцінка..
ІV. ЗАХИСТ ПРОЕКТУ
  1. Учні захищають проект з показом виконаного проекту на папері..
  2. Учитель та інші учні задають питання, висловлюють власні судження щодо умов практичного втілення проекту.
Тема 2. Самооцінювання та оцінювання результатів проектної діяльності. Тематичне оцінювання №2 .
СУ+КР(2,3). Самооцінювання та оцінювання результатів проектної діяльності. Тематичне оцінювання №2.
Мета: (навчальна) навчити учнів захищати власні проекти, систематизувати знання учнів з теми, самооцінювати свою роботу, оцінити роботу учнів з теми, (розвиваюча) розвивати вміння учнів висловлювати свої пропозиції, аргументувати свої позиції, (виховна) виховувати поведінку учасників проекту.
ПРОДОВЖЕННЯ РОБОТИ, розпочатої на попередньому міні-модулі, самооцінювання учнями виконаної роботи та остаточне тематичне оцінювання результатів проектної діяльності з виставленням тематичних оцінок , семестрових та річних оцінок .










 


Вітаю відвідувачів блогу

Матеріали блогу допоможуть вчителям і учням.Частина з них є фактично посібниками для вчителів, частину можуть використовувати учні. Можливі дрібні помилки чи дрібні недоробки, які будуть коригуватися при повторному читанні. Прохання дотримуватися авторських прав і у разі публічного використання матеріалів блогу робити посилання на назву блогу і автора. Якщо ви тут вперше і не можете зорієнтуватися, переходьте на головну сторінку, а на ній є також архів блогу. Користуйтеся також чорними трикутниками в архіві для орієнтації по сторінках.

Прихильники