Географія.Природознавство.Школа(різне)

Географія.Природознавство.Школа(різне)
Географія.Природознавство.Школа(різне)

Загальна кількість переглядів сторінки

Авторські розробки з географії, природознавства та інших предметів. Розробки з різних питань шкільного життя

Архів блогу

неділю, 27 березня 2016 р.

Конспекти уроків географії 6 класу

Увага, конспекти по оновленій програмі 2017 року публікуються, починаючи з 26 серпня 2017 року на цьому блозі по мірі оновлення на сторінці http://oleksportugalski.blogspot.com/2017/08/6.html
Продовження конспектів, що в цьому блозі на сторінці 
http://oleksportugalski.blogspot.com/2015/08/6-2015.html. Не знаю чому, але сторінка з попередніми конспектами перестала вантажитися. Можливо, занадто багато на ній матеріалу і комп не витримує завантаження.
Тема 1. Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.
УМ1. Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.
Мета: навчальна: формувати знання про біосферу та її складові, первинні вміння визначати та пояснювати закономірності поширення живих організмів, оцінювати вплив людини на біосферу; розвивальна: розвивати вміння спостерігати за навколишнім світом, порівнювати види рослин і тварин, що поширені в різних місцевостях; виховна: виховувати бережливе ставлення до біосферних багатств Землі, прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель оголошує результати тематичного оцінювання по попередній темі.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
З курсів природознавства 5 класу та біології 6 класу ви вже знаєте, що на Землі існують різні групи організмів, які пристосувалися в певних середовищах життя.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В цій темі ми на більш високому рівні розглянемо, що означає термін «біосфера», вивчимо її складові.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 54 підручника.
1. Згадаємо, що є такі оболонки (сфери) Землі: літосфера, атмосфера, гідросфера, біосфера, а географічна оболонка Землі – поняття, яке об’єднує всі 4 згадані оболонки.
2. Біосфера – це оболонка життя, яка населена організмами.
3. Складниками біосфери є такі основні групи живої природи: рослини, тварини, бактерії, гриби.
4. Рослинність – це сукупність усіх рослинних угруповань на певній ділянці земної кулі (у певній місцевості чи регіоні або на планеті).
5. Тваринний світ – це сукупність різних угруповань тварин у певній місцевості.
6. Поширення рослин і тварин на суходолі залежить від клімату, тому кількість їх видів закономірно зменшується від екватора до полюсів.
7. Верхня межа біосфери на висоті 20-25 км, нижня досягає у літосфері глибини 5 км.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до §54 підручника, виконання завдань (ст.216).
2. Складання за допомогою вчителя  опорного конспекту в робочих зошитах.
Тема 2. Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності на ґрунти, рослинний і тваринний світ суходолу та океану.
ЗП2. Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів
Мета: навчальна: актуалізувати знання про ґрунти з кусу природознавства 5 класу, формувати знання про закономірності утворення ґрунтів, їх властивості та умови утворення; розвивальна: розвивати практичні вміння та навички працювати з картами атласу та підручником; виховна: виховувати бережливе ставлення до ґрунтів.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
З курсу природознавства відомо, що ґрунти утворюються на основі  гірських порід, але без перегною в них, що утворюється з решток організмів, ґрунтові суміші не є ґрунтами.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Що ж дає ґрунту родючість?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §55 підручника.
1. Ґрунт – це верхній родючий шар земної кори, що сформувався внаслідок взаємодії гірських порід, повітря, сонячного світла і тепла, води та організмів протягом тривалого часу.
2. Ґрунтовий покрив – це сукупність ґрунтів, що вкривають поверхню певної місцевості.
3. Ґрунти на земній кулі закономірно змінюються з широтою – від екватора до полюсів, а в горах із висотою – від підніжжя до вершини.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Відповіді на запитання  і виконання завдань до § 55 підручника (ст.220).
ЗП3. Вплив господарської діяльності на ґрунти, рослинний і тваринний світ суходолу та океану.

Мета: навчальна: поглибити знання про вплив господарської діяльності на ґрунти, рослинний і тваринний світ суходолу та океану; розвивальна: розвивати встановлювати вплив  господарської діяльності на природу; виховна: виховувати відповідальність за результати господарювання на Землі..
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Як відомо, чисельність  населення Землі продовжує зростати, що збільшує навантаження на природу…
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Вивчення матеріалів теми допоможе підтвердити думку, що вплив людини на природу в цілому негативний, але є і деякі оптимістичні факти.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вплив господарської діяльності на природу вивчає багатогранна наука екологія.
2. Екологія – наука, яка вивчає закономірності відносин людини, тварин, рослин, мікроорганізмів між собою та навколишнім середовищем.
3. Екологічні проблеми – проблеми, які виникають у зв’язку з втручанням людини в природні процеси і які призводять до порушення їх рівноваги.
4. Однією з найважливіших екологічних проблем є аварії на АЕС, найбільш відомі з яких були в Чорнобилі та Фукусімі. Наслідки першої аварії катастрофічні, масштаб аварії на Фукусімі ще до кінця не ясний, оскільки вона ще не ліквідована та продовжується забруднення землі і океану.
5. Приклади втручання людини в природу: будівництво населених пунктів, заводів, фабрик, кар’єрів, полігонів, штучних водойм тощо, що руйнують природні ландшафти; знищення або зменшення кількості різних  тварин, рослин, грибів та їх видів; знищення ґрунтів під час військових дій від військової техніки та руйнівних боєприпасів.
6. Людина повинна берегти ґрунти від виснаження та забруднення, від пожеж на ньому, оскільки в результаті пожеж вигорає перегній, що дає ґрунту родючість. При пожежах в ґрунті знищуються також корисні комахи і дощові черв’яки.
7. Створення заповідних територій та куточків живої природи – позитивний приклад у вирішенні екологічних проблем.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту.
Д. з.: § 54,55
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 59-60, 2015
Тема 1. Природні комплекси. Географічна оболонка.
ЗП1. Природні комплекси.
Мета: навчальна: формувати первинні уявлення про природні комплекси; розвивальна: розвивати вміння виявляти взаємозв’язки між компонентами природних комплексів; виховна: виховувати відповідальність за збереження природних комплексів.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Перевірка вивчення д.з. по § 54,55
1. Біосфера почала формуватися: а) 3,5 тис. років тому б) 3,5 млн. років тому в) 3,5 млрд. років тому г) 3,5 трлн. років тому
2. Першими живими істотами на Землі були ____________
3. На Землі біосфера існує: а) в межах всіх шарів атмосфери б) у водоймах гідросфери в) в усіх шарах літосфери
4. На Землі існує видів організмів: а) 3 тис. б) 3 млн. в) 3 млрд.
5. Дихають: а) тільки рослини б) тільки тварини в) рослини і тварини
6. З усіх видів організмів Землі найбільше видів (підрахувати за даними § 54 підручника): а) тварин б) рослин в) бактерій г) грибів
7. Основна ознака ґрунту (вибрати): врожайність, колір, твердість, родючість, водопроникність
8. Для утворення шару ґрунту товщиною 2-4 см потрібно: ___________
9. Для збереження ґрунту на схилах рельєфу найкраще: а) орати поперек схилу б) орати вниз по схилу б) не орати зовсім та посадити дерева г) вносити добрива з коров’ячого гною
10 Для боротьби з суховіями на полях найкраще: а) вносити органічні добрива б) вносити мінеральні добрива в) висаджувати лісосмуги поперек напряму пануючих суховійних вітрів г) висаджувати лісосмуги вздовж напряму пануючих суховійних вітрів
11. Для закріплення ґрунтів кожен житель може: а) добровільно посадити на схилах ярів, річок, в балках дикоростучі кущі і дерева б) випасати корів і кіз на полях в) їздити по полях на автомобілях
12. Спалювати рослинні рештки на полях і городах шкідливе тим, що а) холодний попіл підвищує  родючість ґрунту б) вигорає перегній у ґрунті в) збільшується кількість гумусу в ґрунті
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В цій темі ми на більш високому рівні розглянемо, що означає термін «природний комплекс» та які  складові ПК.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §56 підручника.
1. Природний комплекс (ландшафт) – це поєднання взаємопов’язаних компонентів природи (гірських порід, вод, повітря, ґрунтів, організмів) на певній ділянці земної поверхні.
2. Розрізняють природні комплекси і комплекси, змінені людиною.
3. Компоненти ПК – це його складові.
4. Компонентами ландшафту  є рельєф, маси повітря, води, ґрунти, рослинність і тваринний світ.
5. Природні комплекси різні за розмірами. Великі ПК – материки й океани, менші – гори і рівнини, ліси, степи, пустелі, ще менші – яри, балки, озера, болота.
6. Природні комплекси з часом змінюються. Втому числі через втручання людини.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до §56 підручника, виконання завдань (ст.223).
2. Складання за допомогою вчителя  опорного конспекту в робочих зошитах.
ЗП2. Географічна оболонка.
Мета: навчальна: формувати первинні уявлення про географічну оболонку; розвивальна: розвивати вміння виявляти взаємозв’язки між складовими географічної оболонки; виховна: виховувати відповідальність за збереження природних компонентів
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Як відомо, усі оболонки нашої планети – літосфера, гідросфера, атмосфера і біосфера – проникають одна в одну і взаємодіють.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Але є ще більша оболонка, яка включає повністю або частини вказаних оболонок…
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §57 підручника.
1. Географічна оболонка – це цілісна оболонка Землі, яка охоплює частини атмосфери і літосфери, всю гідросферу і біосферу.
2. Географічній оболонці властиві такі природні закономірності: цілісність, ритмічність, зональність, висотна поясність.
3. Цілісність – це єдність, неперервність географічної оболонки, вона суцільна.
4. В географічній оболонці завдяки її цілісності відбувається кругообіг речовин і енергії.
5. В географічній оболонці існує ритмічність, ритми бувають добові, сезонні та інші.
6. В географічній оболонці існує широтна зональність та висотна поясність.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання  і виконання завдань до § 57 підручника (ст.226).
2. Складання опорного конспекту.
Тема 2. Природні зони Землі.
ЗП3. Природні зони Землі.
Мета: навчальна: поглибити знання про природні комплекси на прикладі природних зон Землі, дати характеристику кожної природної зони; розвивальна: розвивати навички виявляти та пояснювати взаємозв’язки у природі; виховна: виховувати екологічну культуру, відповідальне відношення до компонентів природи.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Як відомо, природні комплекси поєднують взаємопов’язані компоненти природи…
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Природні зони є яскравим прикладом зональності географічної оболонки...
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §58 підручника.
1. Широтна зональна – це закономірна зміна природних компонентів і природних комплексів у напрямку від екватора до полюсів. При цьому самі природні зоні загалом витягнені паралельно паралелям.
2. Широтна зональність зумовлена нерівномірним розподілом енергії Сонця по широтах через кулястість Землі..
3. Природні зони – великі природні комплекси Землі, основним чинником формування яких є клімат (співвідношення тепла і вологи).
4. Поширення природних зон підпорядковане широтній зональності: вони змінюють одна одну від екватора до полюсів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Складання опорного конспекту.
2. Вивчення конкретних природних зон за основними їх характеристиками та мал. 268-276. Складання таблиці.
Природна
зона
Температура
улітку
Температура взимку
Опади
Рослини
Тварини
Інше







3. Виконання контурних карт на ст.10-11(природні зони) за допомогою атласу. Зафарбувати кольоровими олівцям різні природні зони
 Д. з.: § 56,57; 58
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 61-62, 2015
Тема 1.  Практична робота № 7 «Складання опису одним з природних комплексів  своєї місцевості (за типовим планом».
АП1.  Практична робота № 7.
Мета: навчальна: на прикладі місцевого ПК поглибити знання учнів про ПК та їхні компоненти, виявити зв’язки між компонентами природного комплексу; розвивальна: розвивати  вміння самостійно виконувати  завдання з використанням знань і навичок роботи з додатковими джерелами; виховна: виховувати охайність, відповідальність за результати своєї праці.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, лінійки, олівці, дошка з матеріалами, роз даткові матеріали..
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Перевірка вивчення д.з. по  § 56-58.
1. Великі природні комплекси (2): а) річки б) моря в) материки г) океани
2. Природні комплекси (2): ліси, парки, сади, луки
3. Штучні природні комплекси (2): степи, поля, ставки, озера
4. До географічної оболонки Землі входять: а) океани, б) ґрунти в) верхні шари атмосфери г) мантія Землі
5. Основним первинним джерелом енергії для життя на Землі є: а) енергія ядра Землі б) енергія Місяця в) енергія Сонця г) енергія корисних копалин
6. Широтна зональність спостерігається головним чином паралельно: а) меридіанам б) паралелям в) горизонталям
7. Ознаками арктичної пустелі може бути (2): а) пісок б) льодовики в) полярний мак г) верблюди
8. Зона мішаних лісів розташована (2): а) на північ від степу  б) на північ від тундри в) на південь від лісотундри г) на південь від саван
9. Порівняти річну кількість опадів у тайзі та степу. Орієнтовна відповідь (вибрати текст): Опадів у тайзі у ___ рази (разів) менше (або більше) , ніж у степу
10. Цілий рік температура приблизно однакова у таких природних зонах: __________ і ___________
11. Порівняти кількість опадів у мішаних та екваторіальних лісах. Відповідь: кількість опадів у _______ лісах більша в ___ рази, ніж у __________ лісах
12. Максимальна кількість ярусів рослинності у ______________ лісах.
Для виконання практичних робіт необхідне не тільки розуміння географічного матеріалу, а і певні елементарні навички роботи з креслярським обладнанням при оформленні роботи, знання і вміння міжпредметного характеру.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Оцінки за виконану на уроці  роботи № 8 будуть враховані при підрахунку оцінок за тему в цілому.
ІV. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Виконання завдань п.р. №7 в зошитах за планом таблиці.
Характеристика природного комплексу
Відповіді
Назва природного комплексу
Балка між вулицею Кірова і залізницею за лісопарком Дубки
Географічне положення
Східна части на міста Миколаєва
Гірські породи
Глина з домішками піску
Форма рельєфу
Широка балка із заглибленням в центрі
Тип ґрунтів
Чорнозем на глинистій основі з піском
Представники рослинності
Степові трави, в тому числі злакові, бур’яни, дерева, кущі (дуби, клени, акації, дикі маслини, жовта акація)
Представники тваринного світу
Ящірки, комахи, слимаки, дрібні пташки, сороки, граки, сірі ворони
Використання природного комплексу людиною
Лісопарк Дубки – для відпочинку, гаражі, дитячий протитуберкульозний санаторій, міська лікарня, медичний коледж, кінцева зупинка мікроавтобусів
1. Висновок. Вивчений природний комплекс зазнав руйнівного впливу від діяльності людини, отже первісні взаємозв’язки між його компонентами порушені. Первісний рельєф спотворений постійним засипанням сміттям балки, яка тягнеться в напрямі до річки Інгул. Незначна глибина ґрунтових вод, які використовувалися на городах поза Баштанським шосе, свідчить про те, що під балкою може бути підземна річка, яка тягнеться до Інгулу, а колись могла бути і на поверхні. В лісопарку висаджені переважно дуби, яким не вистачає для росту вологи в нашій степовій зоні. А тому краще підсаджувати в парку дерева, які краще переносять спекотне літо. В лісопарку мешкають представники тварин, які можуть знайти їжу серед досить бідної рослинності. Є лишайники на деревах, особливо на віддалених від загазованих доріг. Бувають гриби, в тому числі їстівні, проте їх краще не їсти, бо забруднення парку значне
2. Побіжна перевірка вчителем правильності виконання роботи, допомога учням з низьким рівнем досягнень, взаємодопомога учнів.
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
1. Вчитель оголошує, що практична  робота № 7 завершена
2. Учні здають зошити з роботами на перевірку (в кінці модулю).
Тема 2. Кількість і розміщення населення Землі.
ЗП3. Кількість і розміщення населення Землі.
Мета: навчальна: формувати знання про кількість і розміщення населення Землі; розвивальна: розвивати уважність, зосередженість, аналітичне мислення; виховна: виховувати  почуття толерантності до представників різних народів.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Людство можна віднести до оболонки Землі, яка називається  біосферою. Але людство зараз досягло такої чисельності і технічного прогресу, що його діяльність спричиняє негативний вплив на всі інші оболонки Землі.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Вивчення чисельності та діяльності населення протягом історії людства дає змогу зрозуміти, чому вплив людини на природу змінився від місцевого локального до катастрофічного для природи.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §59 підручника.
1. Кількість населення на Землі становить більш як 7,2 млрд. осіб.
2. Густота населення – це показник кількості жителів на 1 км2 території.
3. Щоб обчислити густоту населення , потрібно кількість населення поділити на площу території, на якій воно мешкає.
4. Кількість населення на Землі продовжує збільшуватися приблизно на 90 млн. осіб щороку.
5. Найбільше населення в Китаї – 1, 3 млрд. осіб, за ним ідуть Індія – понад 1,2 млрд. осіб і США – 317 млрд. осіб.
6. В Україні чисельність населення приблизно 44 млн. осіб.
7. Кількість населення продовжує зростати в країнах, де більшість населення живе в селах і бідних країнах.
8. В розвинених країнах і країнах, жителі яких ведуть сучасний міський спосіб життя, ріст кількості населення або припинився, або навіть скорочується.
9. Населення на Землі розмішене нерівномірно в основному через різні природні, в тому числі кліматичні умови для проживання.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до § 59 підручника (ст. 235).
2. Складання  опорного конспекту в робочих зошитах.

Д. з.: Конспект; § 59
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 63-64, 2015
Тема 1. Раси і народи світу.
ЗП1. Раси і народи світу. .
Мета: навчальна: формувати знання про людські раси ; розвивальна: розвивати уважність, зосередженість, аналітичне мислення; виховна: виховувати  почуття толерантності до представників різних рас і народів.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Перевірка вивчення д.з. по §59 підручника
1. На Землі проживає така кількість людей: _________________
2. Населення Землі найбільше зростає за рахунок країн, де: а) люди живуть бідно в селах б) люди мешкають в багатих країнах з міським способом життя в) високий дохід на кожного члена сім’ї
3. Незаселений на Землі материк _________________
4. Досягнення медицини дозволяють продовжити життя, одні з останніх досягнень медицини це (2): а) використання одноразових шприців б) використання шприців багаторазового використання в) вбивання зубних нервів миш’яком г) видалення нерву із зуба після знеболювального уколу мікрошприцем
5. Люди надають перевагу при проживанні  (2): а) горам б) узбережжю водойм в) пустелям в) місцям з комфортним кліматом
6. Густота населення в Україні  (підрахувати) приблизно(див. підручник) в ______ разів  менша (чи більша?), ніж в Австралії
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Людина розумна як біологічний вид на Землі зовні виглядає не зовсім однаково, хоча представники різних груп людства здатні давати спільних нащадків. Спробуємо пояснити, які ж в самому людстві є групи населення за другорядними ознаками.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §60 підручника.
1. Людські раси – групи людей зі схожими зовнішніми ознаками..
2. Розрізняють чотири людські раси: європеоїдну, монголоїдну, негроїдну та австралоїдну.
3. Здібності людей різних рас від природи рівні. Але здібності треба розвивати в процесі виховання.
4. Кожна раса ділиться на народи, які  можуть зовні дещо відрізнятися від інших.
5. Найчисленніші народи світу у послідовності зменшення кількості: китайці, хіндустанці, американці США, росіяни, японці.
6. Українці належать до європеоїдної раси і слов’янської групи.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до § 59 підручника (ст. 241).
2. Складання  опорного конспекту в робочих зошитах.
Тема 2. Держави світу. Практична робота № 8 «Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць».
ЗП2. Держави світу.
Мета: навчальна: формувати первинні знання про держави світу, первинні практичні вміння аналізувати політичну карту світу, визначати географічне положення держави, ознайомити зі способами зображення населених пунктів на плані місцевості та карті; розвивальна: розвивати  уявлення про навколишній світ , аналітичне мислення, формувати науковий світогляд; виховна: виховувати патріотизм, прагнення вивчати життя та культуру народів світу.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, лінійки, олівці, дошка з матеріалами, роз даткові матеріали..
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Відомо, що зараз на Землі зараз налічується понад 3000 народів, які можуть відрізнятися мовою, культурою, звичаями або загальним менталітетом. Але  не всі народи мають свої держави.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ознайомимося з найбільшими державами світу та знайдемо місце України на політичній карті Європи і світу.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §61 підручника.
1. Держави світу різняться площею, кількістю населення, географічним положенням.
2. Найбільшими за площею країнами світу є Росія, Канада, Китай, США, Бразилія, Австралія.
3. Сусідами України є 7 держав.
4. Кордони між державами позначають червоною лінією, а столиці держав – кружечками..
5. Держави формуються місцевими корінними народами, є також успішні переселенські держави.
6. Більшість європейських держав надали свободу більшості своїх колишніх колоній.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до §61 підручника (ст. 247).
2. Складання  опорного конспекту в робочих зошитах.
АП3. Практична робота № 8 «Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць».
Мета: навчальна: навчити учнів позначати на контурній карті кордонів держав та їх столиць; розвивальна: розвивати  навички роботи з картами атласу та контурними картами; виховна: виховувати патріотизм і розширяти світогляд.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, контурні карти, олівці, настінна політична карта..
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Протягом навчального року ми відмічали  в контурних картах різні географічні об’єкти.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Позначення на контурних картах держав мають свої особливості, які ми використаємо в ході виконання практичної роботи.
ІV. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
1. Виконання завдань п.р. №8 в контурних картах за завданнями на ст. 247 §61 підручника.
2. Побіжна перевірка вчителем правильності виконання роботи, допомога учням з низьким рівнем досягнень, взаємодопомога учнів.
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
1. Вчитель оголошує, що практична  робота №8 завершена
2. Учні здають контурні карти з роботами на перевірку.
Д. з.: §60;§61
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 65-66, 2015
Тема 1. Вплив людини на природу.
ЗП1 Вплив людини на природу
Мета: навчальна: формувати знання про вплив людини на природу; розвивальна: розвивати уважність, зосередженість, аналітичне мислення; виховна: виховувати  відповідальність за вплив на природу.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Перевірка вивчення д.з. по §60-61 підручника.
1. Українці належать до ____________ раси.
2. Сучасні етнографи виділяють____________ раси
3. Учені довели, що люди різних рас (2): а) однакові здатні до розумової праці б) однакові здібності до фізичної праці в) по різному здатні до виховання в дитинстві
4. Обґрунтування в рівності рас вперше зробив українець: а) Володимир Вернадський б) Леонід Каденюк в) Богдан Хмельницький г) Микола Міклухо-Маклай
5. Найбільш численний народ світу ________________
6. Народ, який сформувався із трьох рас та створив високорозвинуту велику державу
7. Найменша держава-карлик_________
8. Україна межує (див. атлас) з ___ державами
9. Держава, яка займає весь материк _____________
10. Сучасні держави, щоб їх поважали (2): а) не повинні порушувати територіальну цілісність інших держав б) повинні захоплювати чужі території в) повинні жити в добросусідстві г) повинні порушувати міжнародні угоди
11. Столиця Канади __________
12. Більшість сучасних європейських держав (2) а) відмовилися від захоплених колоній б) мають заморські колонії в) воюють як в середньовіччя за чужі землі г) припинили колоніальні війни
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Людство тисячі років впливає на природу, але в останні століття через різке зростання населення Землі цей вплив став катастрофічним для природи..
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §62 підручника.
1. Вже в давнину жителі перших відомих цивілізацій почали суттєво впливати на місцеву природу, змінюючи долини річок та будуючи міста, а потім руйнуючи їх..
2. Господарська діяльність негативно впливає на всі оболонки Землі.це головна причина негативних змін в географічній оболонці..
3. Екологічні проблеми – проблеми, пов’язані з порушенням зв’язків у географічній оболонці.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до § 62 підручника (ст. 250).
2. Складання  опорного конспекту в робочих зошитах.
Тема 2. Дослідження № 2 «Розробка міні - проекту з утилізації побутових відходів».
КС)2-3). Дослідження № 2 «Розробка міні - проекту з утилізації побутових відходів».
Мета: навчальна: актуалізувати та поглибити знання про вплив господарської діяльності людини на природу , сприяти розумінню важливості заходів з утилізації побутових відходів; розвивальна: розвивати  вміння та навички знаходити необхідну інформацію , готувати повідомлення відповідно до заданих критерії, сприяти набуттю публічного виступу, організації групової роботи; виховна: виховувати почуття відповідальності , взаємодопомогу, толерантність, екологічну культуру.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, лінійки, олівці, дошка з матеріалами, роз даткові матеріали..
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Об’єм речовин, що людство видобуває з надр землі або переміщає з місця на місце, вже перевищує дію всіх зовнішніх сил природи. Іншими проблемами стали накопичення промислових та побутових відходів. Людство засмітило не тільки гідросферу, літосферу, порушило природне співвідношення газів і домішок в атмосфері, а вже навіть засмітило ближній космос. І якщо промислові відходи переважно складаються з одних речовин, то побутові відходи – це суміш самих різноманітних речовин.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Тільки в Україні на 1 людину щорічно накопичується 780 кг побутових відходів, які треба кудись подіти.
ІV. ДОСЛІДЖЕННЯ ПОСТАВЛЕНОЇ ПРОБЛЕМИ
Спробуємо теоретично дослідити проблему.
1. Відходи бувають рідкі, тверді і газоподібні. .Рідкі відходи найбільше забруднюють водойми, гази – атмосферу, а тверді – суходіл і водойм та у вигляді пилу атмосферу.
2. Існує кілька  сучасних способів утилізації (ліквідації) твердих побутових відходів.
3. До переходу людини на сучасний міський спосіб життя в її обуті використовувалося обмаль предметів, які важко було б утилізувати. Наприклад, дерев’яні предмети і меблі успішно з часом згнивали або їхні рештки можна було спалити в пічці. Обмежений час існування мали вироби з натуральних тканин, шкіри та шерсті.
4. В будівництві використовувалися теж переважно природний матеріал.
5. Харчові відходи використовувалися на корм домашнім тваринам.
6. Гній домашніх тварин у домашньому господарстві використовувався на добрива, рослинні відходи – на паливо або на добрива.
7. Основні способи утилізації відходів у сучасних містах  - полігонне поховання та спалювання.
8. В Україні переважає полігонне поховання, в європейських різних країнах частка спалювання коливається від 20 до 80%.
9. В процесі утилізації відходів особливо важливо застосовувати розділення сміття з метою використання його в якості сировини. Чим раніше починати розділення сміття, тим більше такої сировини отримує промисловість і тим менше відходів потрапляє в природу.
V. КОНКРЕТНІ ПРОПОЗИЦІЇ
1. Пропонується кожному учню і його сім'ї  припинити викидати паперові відходи будь-якого розміру дома у сміттєві пакети і вуличні сміттєві баки. Конкретно – всім членам сім'ї пояснити, що весь папір, починаючи з торгових чеків, треба принципово складати дома у певному місці, наприклад, в картонному ящику. Після наповнення тари спресувати папір та віднести його у ближній прийомний пункт. Неочікуваний ефект при цьому – набагато менше доведеться виносити сміття надвір у сміттєвий бак.
2. Домогосподаркам у домі дати розпорядження, щоб ніхто з членів сім'ї при відвідуванні крамниць не купував на касах пакети для продуктів. Натомість купити шматок міцної тканини довжиною приблизно 1100 мм і шириною 1500 мм і пошити з нього три міцних торбинки для відвідання ринку та крамниць. З такого шматка без відходів можна викроїти три торбинки з міцними ручками з цієї ж тканини, які будуть служити не один рік і які складаються навіть у велику кишеню. Видати ці торбинки членам сім'ї, які купують продукти.
Д. з.: §62;ст.250, підготовка до тематичного оцінювання по §59-62
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 67-68, 2015
Тема. Підсумковий урок з теми «Біосфера та ґрунти.  Природні комплекси. Планета людей »
СУ (1-2). Систематизація, узагальнення корекція знань, вмінь та навичок учнів з теми
Мета: навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів, отримані під час вивчення теми, визначити приблизний рівень загальнонавчальних та суто географічних умінь і навичок, провести корекційну роботу, підготувати учнів до виконання самостійної роботи на наступному міні-модулі з різнорівневими завданнями; розвивальна: розвивати  уважність, зосередженість, використовувати знання з математики; виховна: виховувати відповідальність за результати навчання, виховувати  прагнення розуміння мети і ходу виконання завдань.
Унаочнення: атласи, підручники, зошити, роздатковий матеріал з різнорівневими завданнями.                                                                    
І. Організаційний момент
Психологічний настрій учнів на подальшу продуктивну працю. Учитель повідомляє, що виконані на цьому міні-модулі завдання допоможуть краще підготуватися до підсумкової контролюючої роботи на наступному міні-модулі.
ІІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ, КОРЕКЦІЯ (НАВЧАЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНІ ТА ВИХОВНІ ЗАВДАННЯ)
1.Перевірка вивчення д.з. по §62
1.1. Величезний і місцями катастрофічний вплив людини на природу в сучасний час головним чином через: а) велику кількість населення на Землі і його діяльність б) низьку культуру в) незнання науки екології.
1.2 Для зменшення забруднення планети необхідно (3): а)  сортувати дома сміття хоча б на макулатуру, метал, скло, інші тверді відходи б) говорити про багато говорити про збереження природи і нічого не робити для її збереження в) купувати в крамницях на касах постійно поліетиленові пакети для продуктів г) ходити за покупками з власними міцними торбинками з тканини д) не ховати в лісі і на берегах водойм сміття, а забирати його після використання  додому.
1.3. Для поліпшення стану екології можна: а) самостійно підсаджувати дикоростучі деревця і кущі в балках, на берегах річок б) виривати всі підряд дикоростучі трави в) труїти комах
1.4.Такі корисні копалини як вугілля та нафта на сучасній планеті: а) відновлюються б) не відновлюються в) відновлюються частково
1.5. З точки зору доцільності конкретні рослини треба вирощувати: а) там, де вони дають найбільший врожай в природних умовах  б) в теплицях в) в різних природних зонах
1.6. У природі: а) існують взаємозв’язки між рослинами і тваринами б) немає особливих зв’язків § 41
2. Виконання в робочих зошитах інтерактивних завдання «Знайди пару».
А -
А. Біосфера
1. Рослини, тварини, гриби, мікроорганізми
Б -
Б. Фотосинтез
2. Біосфера зі штучними межами
В -
В. Техносфера
3. Перегній
Г -
Г. Грунт
4. Біохімічний процес зі створенням органічних речовин і кисню
Д -
Д. Гумус
5. Оболонка життя на Землі
Е -
Е. Організми
6. Верхній родючий шар землі 
Відповідь: А5,Б4,В2,Г6,Д3,Е1
А -
А. Верх літосфери, гідросфера, низ атмосфери
1. Природний комплекс
Б -
Б. Поєднання компонентів природи
2. Чорнобиль, Фукусіма
В -
В. Великі природні комплекси суходолу
3. Арктичні пустелі
Г -
Г. Природні зони на крайніх півночі і півдні Землі
4. Природні зони
Д -
Д. Наука про відносини людини і довкілля
5. Географічна  оболонка
Е -
Е. Великі катастрофи і аварії на АЕС
6. Екологія
Відповідь: А5,Б1,В4,Г3,Д6,Е2
3. Виховний момент. Збереження водних багатств – важлива проблема і завдання людства.
4. Зошити після вибіркової перевірки та взаємоперевірки з виконаними роботами здаються для перевірки вчителем їх ведення (варіант – здаються після ІІІ міні-модулю).
КР3. Підсумковий урок з теми ( різнорівневі завдання).
 Мета: навчальна: перевірити рівень засвоєння знань і вмінь учнів за темою; вдосконалювати вміння працювати з картами і планом, розвивальна: розвивати вміння виконувати тестові завдання різних рівнів; виховна: виховувати вміння розподіляти час для відповідальної роботи
Унаочнення: фізична карта світу, атласи, підручники, зошити, глобус, роздруковані завдання.
І. Організаційний момент
Учитель пропонує учням розпочати роботу з різнорівневими завданнями в 2-х варіантах в робочих зошитах ( варіант - на окремих листах). Визначає час роботи – 30 хвилин.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учні можуть звертатися за допомогою до  атласів.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Учитель повідомляє, що оцінка за тему – середньоарифметична з врахуванням виконаної сьогодні самостійної роботи
ІV. ВИКОНАННЯ РІЗНОРІВНЕВИХ ЗАВДАНЬ
Різнорівневі завдання по об’єднаній темі «Біосфера та ґрунти. Природні комплекси. Планета людей» учня  (учениці ) 6 - ____ класу ____________     ________________
( 1 – 6 пит. – 1 бал; 7-10 пит. – 1,5 бали)   
 І   ВАРІАНТ   І-ІІ РІВЕНЬ
1. Установіть, що з переліченого НЕ належить до складових біосфери: а) гриби б) рослини в) повітря г) бактерії
2. Назвіть найбільш родючі ґрунти: а) тундрові глейові  б) чорноземи в) сіроземи г) червоно-жовті
3. З’ясуйте, яка природна зона має такі характеристики: панування холодного повітря, тривала полярна ніч, низькі температури повітря протягом року, мала кількість опадів (до 200 мм) а) тайга  б) арктичні пустелі в) степ  г) савана
4. Скільки зараз людей на Землі: а) 6,5 млрд. осіб б) 7 млн. осіб в) 7,2 млрд. осіб г) 7,7 млрд. осіб
5. Найбільша за площею держава світу: а) Китай б) Індія в) США г) Росія
6. Кількість держав, які мають з Україною по суходолу спільний кордон а) 5  б) 6  в) 7  г) 8
ІІІ  РІВЕНЬ  7. Установіть послідовність (поставити літери над рисками) зміни ґрунтів у Північній півкулі із півночі на південь:  а) чорноземи б) підзолисті в) тундрові глейові г) червоно-жовті
Відповідь: 1______2_______3________4__________
8. Установіть відповідність (поставити літери над рисками)  між державами та столицями:
1.Бразилія____2.Казахстан_____ 3. Франція _____ 4. Канада_____
а) Астана б) Париж в) Оттава г) Бразиліа
ІV РІВЕНЬ
9. Установіть послідовність (поставити літери над рисками) в чисельності окремих народів від БІЛЬШ численного до МЕНШ численного:  а) хіндустанці б) китайці в) японці г) американці США
Відповідь: 1______2_______3________4__________
10. Установіть відповідність (поставити літери над рисками) між расами і основними корінними місцями їхнього розселення:
1.європеоїдна____2.негроїдна_____ 3. австралоїдна _____ 4. монголоїдна_____
а) Азія б) Європа в) Африка г) Австралія
Різнорівневі завдання по об’єднаній темі «Біосфера та ґрунти. Природні комплекси. Планета людей» учня  (учениці ) 6 - ____ класу ____________     ________________
( 1 – 6 пит. – 1 бал; 7-10 пит. – 1,5 бали)   
 ІІ   ВАРІАНТ   І-ІІ РІВЕНЬ
1. З’ясуйте, за якою ознакою ґрунт відрізняється від гірських порід:  а) кольором б) твердістю в) родючістю г) пластичністю
2. Укажіть, як називається оболонка, у межах якої взаємодіють повітря, вода, гірські породи і мінерали, ґрунти та організми: а) атмосфера   б) біосфера в) гідросфера г) географічна
3. Назвіть закономірність географічної оболонки, для якої характерна зміна природних компонентів і природних комплексів від екватора до полюсів: а) широтна поясність  б) ритмічність в) цілісність  г) висотна поясність 
4. В якій країні найбільше людей?: а) США б) Індія в) Китай г) Росія
5. Населення світу щороку зростає приблизно на: а) 260 тисяч осіб  б) 180 млн. осіб  в) 90 млн. осіб г) 0,5 млрд. осіб
6. Кількість держав, які мають з Румунією по суходолу спільний кордон а) 5  б) 6  в) 7  г) 8
ІІІ  РІВЕНЬ  7. Розташуйте  послідовно (поставити літери над рисками) за розмірами природні комплекси, починаючи з найменшого:  а) материк Африка б) географічна оболонка в) африканська савана г) озеро Вікторія
Відповідь: 1______2_______3________4__________
8. Установіть відповідність (поставити літери над рисками)  між державами та столицями:
1. Туреччина ____2.Індія _____ 3. Китай _____ 4. Австралія_____
а) Канберра б) Нью-Делі в) Анкара г) Пекін
ІV РІВЕНЬ
9. Установіть послідовність (поставити літери над рисками) в чисельності окремих народів від МЕНШ численного до БІЛЬШ численного: а) японці б) американці США в) хіндустанці г) китайці
Відповідь: 1______2_______3________4__________
10. Установіть відповідність (поставити літери над рисками) між расами і основними корінними місцями їхнього розселення:
1.європеоїдна____2.негроїдна_____ 3. австралоїдна _____ 4. монголоїдна_____
а) Африка б) Австралія в) Азія г) Європа
Д. з. Літні завдання











Використання інформаційно-комп’ютерних технологій в процесі викладання географії і природознавства

Миколаївська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № ___






                                                   Кафедра природничих предметів
              






Атестаційна робота


Використання інформаційно-комп’ютерних технологій в процесі викладання географії і природознавства



Виконав:                                                                               Португальський О.В.
                                                                             вчитель географії і
                                                                          природознавства
                                                                                          








Миколаїв
2016
Зміст
1.Вступ. Місце і роль інформаційно-комп’ютерних технологій в загальній системі засобів навчання.
2. Напрямки використання інформаційно-комп’ютерних технологій в процесі викладання географії і природознавства, переваги та обмеження при їхньому використанні.
3. Практичні напрацювання.
4. Висновки.
5. Список використаних джерел.
6. Додаток. Електронний варіант завдань для курсу географії 6 класу з використанням проблемно-символічних сигналів модельно-символічної технології


















2
1.Вступ. Місце і роль інформаційно-комп’ютерних технологій в загальній системі засобів навчання.
         Початок 21 століття став часом, коли інформаційно-комп’ютерні технології стали масштабно застосовуватися не тільки в інформаційному просторі, а і у всіх галузях  господарства. Цілі, які ставить перед освітою суспільство, вже не можуть  бути досягнутими за допомогою традиційних форм і методів навчання. В освіті розробляються нові стандарти змісту освіти, з’являються нові або модернізуються з використанням сучасних засобів відомі інформаційні технології, серед яких також і інформаційно-комп’ютерні. Застосування цих технологій у процесі вивчення різних предметів – методична проблема сьогодення, пов’язана із запровадженням досягнень науково-технічного прогресу в навчальний процес. Роль вказаних технологій і у викладанні природничих постійно зростає. Навчальні програми географії і природознавства дають багатий матеріал для відпрацювання різних методів і прийомів роботи з інформацією. Природнича інформація найрізноманітніша, і тут комп’ютерна техніка особливо ефективна, бо дає можливість подавати інформацію у різних формах – таблицях, графіках, діаграмах, картосхемах, фотографіях, картах.
         Звичайно  вчитель  залежить від трьох проблем: наявності необхідної  комп’ютерної техніки в школі, власного володіння комп’ютерною технікою та наявності якісного комп’ютеризованого програмного матеріалу з природничих предметів  з діючими грифами.
         Інформаційно-комп’ютерні технології мають ряд переваг:
вони підвищують мотивацію навчання;
дозволяють зменшити непродуктивні витрати праці вчителя;
передбачають диференційний підхід до учнів;
дають учням можливість вибору власних варіантів вивчення матеріалу;
створюють можливості організації дистанційних форм навчання і виховання, навчання з обмеженими в пересуванні учнями;
забезпечують оперативність і об’єктивність контролю за результатами навчання;
утворюють сучасні модерні форми зв’язків між учасниками навчально-виховного
3
процесу, зокрема , у відносинах між вчителем і учнями;
індивідуалізують організацію навчальної діяльності (диференціація рівнів навчальних завдань, оптимізація співвідношення між шкільними та домашніми завданнями тощо);
розвивають в учнів і вчителів  інтелектуальні здібності, творчі і продуктивні функції мислення;
формують операційний стиль мислення;
створюють комфортні умови роботи  вчителя з обдарованими дітьми;
надають можливість проводити випереджуюче навчання, підготовку до ЗНО, ДПА тощо, організовувати і проводити конкурси, олімпіади тощо;
надають можливість інтерактивного спілкування;
використовують мережеві безкоштовні освітні і методичні ресурси в умовах віддаленості користувачів, в тому числі при відсутності або дорогої відповідної літератури;
забезпечують високу ступінь наочності та різноманітність форм представлення інформації;
надають можливість моделювання за допомогою комп’ютера різноманітних об’єктів, предметів і явищ;
готують компетентного випускника школи до використання відповідних навичок  до життя в сучасному суспільстві і фаховій діяльності;
дозволяють використовувати Інтернет - ресурс для пошуку і оновлення інформації, перегляду відео, презентацій, зображень, для використання віртуальних бібліотек, музеїв, енциклопедій і довідників, освітні сайти, сайти ЗМІ, для отримання архівних даних, в тому числі архівних даних погоди.
         Метою цієї  роботи є систематизація та поглиблення теоретичних і практичних знань з обраної теми. Актуальність вибору даної теми аргументується важливістю  використання інформаційно-комп’ютерних технологій у процесі викладання географії і природознавства в умовах реформування середньої освіти та масштабного застосування цих технологій в інформаційному просторі і всіх галузях господарства.
4
Об’єкт дослідження –   використання інформаційно-комп’ютерних технологій у процесі викладання географії і природознавства. Предмет дослідження – місце, зміст, напрямки  використання інформаційно-комп’ютерних технологій у процесі викладання географії і природознавства. Завдання дослідження – розглянути сучасні підходи до  використання інформаційно-комп’ютерних технологій в процесі викладання географії і природознавства, дослідити переваги і обмеження при їх використанні та конкретні власні авторські практичні напрацювання протягом останніх років.
2. Напрямки використання інформаційно-комп’ютерних технологій в процесі викладання географії і природознавства, переваги та обмеження при їхньому використанні.
 В залежності від матеріальної бази навчального закладу, рівня володіння вчителем та учнями  комп’ютерними технологіями та при свободі вчителя у вільному виборі оптимальних для навчання технологій можна виокремити три напрямки використання інформаційно-комп’ютерних технологій у процесі викладання:
- використання інформаційно-комп’ютерних технологій для створення комп’ютерно-орієнтованих уроків, в тому числі з використанням навчальних комп’ютерних програм;
- використання інформаційно-комп’ютерних технологій в демонстраційному режимі (демонстрація певної навчальної інформації);
- використання інформаційно-комп’ютерних технологій у комбінованому режимі.
         При роботі по першому напрямку в ідеалі необхідно працювати в комп’ютеризованому класі, а конспект уроку і завдання в ньому  повинні мати електронний варіант, комп’ютерна програма  не повинна суттєво відрізнятися за своїм змістом  від підручника, настінних карт, атласу тощо, мати відповідний гриф. Комп’ютерно-орієнтований урок звичайно вчитель складає сам.
         Не можна забувати, що урок має бути спрямований в першу чергу на досягнення певних цілей і завдань програми конкретного курсу.
Обмеження у роботі по першому напрямку звичайно такі:
5
відсутність відповідної матеріальної бази в навчальному закладі;
недостатня підготовка вчителя до роботи з інформаційно-комп’ютерними технологіями;
відсутність електронної навчальної програми або необхідність її купувати;
неможливість попереднього перегляду до придбання (через її комерційне поширення) матеріалу програми та завдань;
кодування програми, інформації  і завдань в комерційних цілях лише під один-два
комп’ютера, неможливість її копіювання;
кодування програми, завдань в ній виключно під перегляд без живого тексту і неможливістю знімати зображення для зручної трансформації;
особисті уподобання авторів розроблених програм і неоптимальний зміст з точки зору вчителя-користувача;
фактично щорічне коригування МОН України програм, як це вже двічі було у 6-му класі в останні 2 роки з програмою географії навіть після затвердження нового Державного стандарту і друкування нових підручників.
Деяких з вищезазначених  недоліків можна уникнути, якщо вчитель складає сам  комп’ютерно-орієнтований урок як укладач, а при наявності власного творчого матеріалу навіть як автор всього уроку чи його частини.
При роботі по другому напрямку достатньо мати в класі один комп’ютер і до нього мультимедійний проектор та екран або великий настінний монітор чи телевізор. При цьому інформація виводиться на екран у вигляді слайдів, окремих файлів чи відео. Обмеженням у роботі таким чином є звичайно відсутність  в кабінеті цих технічних пристроїв навіть у багатьох шкільних кабінетах міст-обласних центрів.
При роботі по третьому напрямку використовується поєднання традиційних засобів (дошка, крейда, друковані джерела) з інформаційно-комп’ютерними. При цьому попередній досить поширений демонстраційний режим з використанням комп’ютера є тільки однією з багатьох інформаційно-комп’ютерних технологій.
Наприклад, інформаційно-комп’ютерні технології  і Інтернет вчитель може використати  у підготовці до викладання курсу і діловому спілкуванні з учасниками навчально-виховного процесу. В наступному розділі роботи я розкрию детально
6
деякі власні напрацювання, які можуть бути корисними  вчителям.
3. Практичні напрацювання.
3.1. Вибір технічних засобів.
         Стаціонарні комп’ютери усе більше витісняються мобільними аналогами – ноутбуками, при цьому часто вчитель може використовувати свій ноутбук. До ноутбука приєднують проектор переважно на задній стінці ноутбука через
VGA рознім. Презентацію можна виконувати в трьох режимах: тільки на ноутбуку, на ноутбуку та проекторі та лише на проекторі. На ноутбуку здійснюється переключення між вказаними режимами поєднанням клавіш. Наприклад, клавіша Fn  сполучається з однією з функціональних клавіш F5 або F8. Ці клавіші відкривають вікно з трьома значками. Перший значок позначає режим зображення лише на ноутбуку, другий – тільки на проекторі та ноутбуку, третій - тільки на проекторі.
         Параметри режиму відображення інформації на двох моніторах виконують у діалоговому вікні Екран-властивості на вкладці Параметри. Вікно Екран-властивості відкривається за допомогою команди Властивості контекстного меню екрана.
         Мультимедійний проектор повинен бути багатофункціональним, тобто мати функції автоматичного виправлення спотворень, настроювання зображення і його фокусування. Особливо важливою характеристикою проектора є яскравість (значення світлового потоку в люменах). Для прикладу - проектори з яскравістю 2000 лм використовують у невеликих приміщеннях з учасниками до 20 осіб.
         Роздільна здатність як характеристика монітора означає комп’ютерні відео стандарти: SVGA 800х600 точок, XGA 1024х768,  SXGA 1280х1024, UXGA 1600х1200. Останні два більш сучасні.
         Проекційний екран має дві основні характеристики: тип полотна та розміри. Він повинен забезпечувати зображення без втрати якості і його має бути добре видно глядачам. Висота екрана не може бути меншою шостої частини відстані від нього до останнього ряду крісел. Мінімальна відстань від екрана до підлоги має становити 125 см. Перший ряд крісел чи стільців необхідно встановлювати від екрана на відстані, що в 2 рази перевищує його висоту.
         Інтерактивна дошка поступово витісняє звичайний екран і використовується
7
разом із комп’ютером і мультимедійним проектором. Зображення до дошки надходять від комп’ютера через проектор, але вчитель стоїть біля дошки та не лише керує показом зображення, а й створює додаткові написи, робить позначки за допомогою спеціальних цифрових фломастерів, набирає додатковий текст з екранної клавіатури, стирає написане, зберігає в пам’яті комп’ютера інформацію з поверхні дошки. За допомогою інтерактивної дошки можна керувати також програмами комп’ютера з виведеної  на поверхню дошки екранної клавіатури або курсором миші, роль якої може виконувати будь-який твердий предмет.
3.2. Підготовка до викладання курсу.
Якісне і одночасно вчасне (до 1 вересня) планування нового курсу можна вирішити наступним чином.
         Календарне планування нових курсів доцільно розробляти з використанням програм та інших матеріалів із сайту МОН України та матеріалів із сайту управління освіти міста Миколаєва (які звичайно вибрані теж із сайту МОН України). При цьому за допомогою Інтернету можна перевіряти також наявність грифів МОН України при використанні атласів, контурних карт, зошитів з друкованою основою.
         Спочатку треба скласти   чернетку календарного плану певного курсу, а при доставці в школу  нових підручників конкретних авторів можна оперативно відкоригувати планування курсу з врахуванням змісту послідовності матеріалу в підручнику. Автори комерційних розробок, що публікуються  в типографіях або в Інтернеті до появи підручників,  звичайно не мають тексту останнього макету підручника, а тому звичайно планування, яке повністю відповідає підручнику.  
Календарні плани та конспекти краще друкувати на комп’ютері. Це дозволяє при їхньому перегляді  оперативно коригувати тексти у електронному вигляді з подальшим друком на принтері. Останні варіанти планування курсу природознавства у 5 класі та курсу географії у 6 класі та конспекти до них розміщені на моєму блозі [1]. Там же є посилання на мої публікації у загальноукраїнських друкованих та інтернетних виданнях. Учні та вчителі мають змогу користуватися матеріалами конспектів як для повторення матеріалу, так і при роботі на випередження. Кількість відвідувань блогу користувачів з усього світу досягло 610
8
тисяч.
При підготовці до уроків можна використати  окремі матеріали методичних, освітніх, популярних природничих ресурсів.
Відповідно до нового стандарту вже всі учні 5 і 6 класів вивчають інформатику як предмет та  повинні вміти  складати комп’ютерні презентації, в тому числі з природничих предметів. Невеликі презентації, після перевірки їх на наявність плагіату, можна розміщувати на  шкільних сайтах, що базуються на платформі School Champion www.schoolchampion.in.ua - раніше відомої як EDUkIT (див., наприклад,  [2]) . Великі презентації можна розміщувати в сховищі One Drive корпорації Майкрософт, про що попутно детально буде повідомлено нижче.
3.3. Використання електронної пошти.
Електронна пошта може бути використана вчителем для різноманітних цілей. Наприклад, за допомогою неї учень може виконати домашнє диференційоване або додаткове  завдання та відправити його на електронну пошту вчителя. Сама така модерна форма роботи вчителя з учнями додатково стимулює учня до роботи, вчить використовувати Інтернет для корисних справ.
  Побіжний огляд коментарів щодо поштових скриньок в Інтернеті свідчить, що деякі з них  застаріли, але більшість їхніх власників все-таки працюють над поліпшенням свого сервісу. Є і такі скриньки, що настирно разом зі своїм не найкращим браузером пошуку з’являються в початкових налаштуваннях більшості основних браузерів, заважаючи роботі, оскільки необхідно постійно видаляти такі паразитичні скриньки зі своїм додатковим браузером, що автоматично з’являються після включення основного браузера . З ними боротися досить просто, вилучивши їх з налаштування основного браузера. Поділюся останнім своїм досвідом   створення  поштових скриньок.
Поштові служби вказують обмеження об'єму листів. Розмір листа вказує про обмеження в отриманні листа певного розміру (об'єму). Наприклад, максимальний розмір листа на першій пошті  - 30 Mb, а на іншій - 20 Mb. Тому, якщо Ви відправите великого листа з першої пошти на іншу, то він піде (буде відмічений як відправлений), але не прийде до адресата. Треба також мати на увазі те, що при
9
відправлянні лист реально може збільшитися на третину, а тому звичайно прикріплені файли до листа не повинні перевищувати  20 Mb.  Одна з найкращих українських зараз, здається, пошта Freemail на пошуковій інформаційній системі ukr.net. Вона приймає та відсилає листи будь-якого розміру, бо має ще й додатковий персональний хостинг на 4 Г-байт на e-Disk(у), який є у сервері. З цього диску можна брати файли навіть іншому комп'ютеру, знаючи посилання на файл. Тобто Ви можете робити розсилку матеріалу потрібним адресатам фактично на власний міні-хостинг.
Американська пошта Gmail на  Google  дуже добре захищена та адаптована до кількох мов, серед них - до української.  Ця надійна пошта – ключ до багатьох сервісів Google, в тому числі до потужних блогів  сервісу Blogger на серверах Google.
         Для cтворення пошти останнім часом можна використати комп’ютерну програму Microsoft Outlook, що входить в пакет офісних програм  Microsoft Office.
Для реєстрації в ній необхідно створити електронну пошту та придумати пароль, зайшовши через Google Chrome в Інтернет за адресою Outlook.com. Outlook.com  як пошта ще не набула значного поширення, оскільки вона тільки недавно стала активно повідомляти  про себе; і то тільки через браузер Google Chrome. Тут же, в Outlook.com, є безкоштовне онлайнове сховище One Drive для зберігання файлів, фотографій і, що особливо важливо – презентацій. Звичайно сервіси  для зберігання
презентацій в Інтернеті пересічному користувачу поки що важко самому знайти, а презентації дуже поширені в роботі вчителя і займають великий об’єм пам’яті комп’ютера, тому їх і знищити  жаль після використання, і зберігати у себе на малопотужному комп’ютері  незручно. При цьому навіть більшість сайтів і блогів не дають можливості розмішувати презентації на своїх сторінках, або вимагають обмежувати об’єм цих презентацій. Обліковий запис Microsoft, який використовується для входу в поштову скриньку Outlook.com, дає змогу автоматично входити в сховище One Drive. Щоб відкрити програму One Drive, треба натиснути стрілку праворуч від емблеми Outlook угорі поштової скриньки. На матеріали свого веб-сайту One Drive можна робити посилання для користувачів
10
Інтернету будь-де, в тому числі в електронній пошті та соціальних мережах. Щодо користування поштою певних соціальних мереж, то  є засторога у тому, що їх власники не завжди дотримуються конфіденційності у зберіганні інформації на своїх серверах. При тому, що комп’ютерні програми досить надійно зберігають
паролі, раптом в Інтернеті з’являються якісь дивні повідомлення  про міфічних хакерів, які в одну мить поламали тисячі поштових скриньок, виставивши напоказ приватну інформацію. 
Взагалі кожна поштова служба, як і її попутний браузер, має певні переваги і недоліки, тому інколи навіть простіше використовувати різні поштові скриньки на різних службах по різним напрямам  в листуванні, щоб постійно не шукати листа у великому об'ємі та не викидати постійно спам з нього. Спаму особливо багато тоді, коли якась несолідна поштова служба надає періодично поштові скриньки рекламним службам.  Спам взагалі не треба відкривати, бо він може містити вірусні матеріали; треба його знищувати. Проте коли на надійних поштових службах перший очікуваний лист надійного відправника  попадає в Спам , то  не варто  боятися цього очікуваного листа. Якщо ви не світили свою скриньку ніде самі, а листів непотрібних занадто багато, треба взагалі відмовитися від використання поштової скриньки на цій службі. Це невеличкий огляд ситуації з поштовими скриньками, при цьому  можливості сервісів постійно покращуються.
3.4. Проведення Інтернет-конкурсів та олімпіад.
         Організація існуючих масштабних централізованих конкурсів, які проводяться протягом останніх 10-15 років по різним предметам  в межах України на паперових носіях за кошти учнів, має ряд недоліків. Витрачається багато паперу, організовується не раз пересилка паперових матеріалів поштою, багато роботи вчителям, організаторам на різних етапах організації конкурсів з паперовими носіями інформації. При цьому зрозуміло, що багато учасників  знаходять відповіді на питання конкурсів в Інтернеті, оскільки знання більшості питань не передбачене вимогами шкільних програм та при такій організації мало хто  бореться за чесність учасників - головне, щоб у кожній школі було побільше учасників. Тому
перспектива за безкоштовними Інтернет-конкурсами. Приблизна схема участі учня в
11
конкурсі така. Учень дома або в школі реєструється для участі в конкурсі з любого комп’ютера, за обмежений час в 1-2 години відповідає на один з варіантів питань конкурсу, що дає йому сайт конкурсу. Після підрахунку балів сайт надає можливість учню надрукувати на принтері іменний сертифікат про участь в конкурсі. З дозволу організаторів програма на сайті  може надати можливість спробувати взяти ще кілька разів в цьому ж конкурсі тому ж учню. Звітним документом учня , таким чином, є сертифікат.
         В Миколаєві є спроби організувати Інтернет-олімпіади та конкурси через електронну пошту. Так, Миколаївський науково-методичний центр, весною 2015 проводив міський конкурс презентацій.міні-проектів з природознавства для учнів 5-х класів. Завдяки індивідуальній додатковій роботі учениця школи  Пікуль Каріна зайняла в ньому ІІІ місце в номінації «Опале листя: користь чи шкода?».
3.5.  Перетворення зображень і завантаження на сайти.
При роботі на  сайтах у початківців виникають типові проблеми, шляхи вирішення яких для них або невідомі , або далеко не очевидні, при цьому навіть при отриманні консультацій все одно виникають помилки, на виправлення яких витрачається багато часу. Відомо також, що багато шкільних сайтів розміщено безкоштовно на порталах uCoz i EDUkIT зі своїми особливостями. Також типовими є проблеми із завантаженням зображень, попередньо отриманих комп’ютером від сканування матеріалів сканерами чи отриманими ним з фотоапаратів. При цьому зображення просто не вантажаться. 
Часто виникає  проблема при завантаженні зображень певного формату (наприклад, jpg) – там, де вимагається інший формат (наприклад, gif). Для цього можна використати стандартну програму Paint. net, яка перетворить зображення формату jpg на gif. 
Детальні пояснення з розв’язанням цих питань є в роботі [3].   

3.6. Нанесення надписів на електронних зображеннях.

            Інколи доводиться розбирати  фотографії, по зображенням яких вже неможливо встановити місце фотографування, дату, особистості сфотографованих  
12
людей і автора фотографії, ідентифікувати об’єкти на фотографії. Те ж саме спостерігається часто при розборі великої кількості навіть недавніх електронних фотографій, коли самі автори забувають дату фотографування чи прізвища людей.
Окрема проблема – забезпечення дотримання авторського права. Типова картина – людина «насмикала» з Інтернету зображень і конструює відеоряд чи презентацію не заради власної втіхи на своєму комп’ютері, а виставляє цю «авторську доробку» як презентацію чи відеоряд на весь світ у Інтернеті. При цьому немає жодного посилання на використані чужі матеріали та чужі електронні ресурси.
А як часто в соціальних мережах далекі від знання авторського права дописувачі хизуються знайденими ними в Інтернеті зображеннями як своїми, не потрудившись зробити посилання на джерела, звідки вони взяті, та на справжнього автора! Ще гірше, коли властивості зображень у файлах замінюються своїми, включаючи назви файлів. Чимось цінні зображення починають блукати в Інтернеті, фактично втративши часто можливості встановлення справжнього авторства та достовірності зображення.
Нанесення надписів на зображення для початківців інколи здається важкою справою, але потім вони часто несподівано для себе виявляють один неочікуваний позитив ‑ нанесений надпис відкидає необхідність робити окремий текстовий опис зображення. Наприклад, на сайті чи блозі надписані зображення можна розміщувати одне біля одного без текстових надписів поруч із ними. В ідеалі всі електронні зображення в Інтернеті повинні мати надписи приблизно за таким варіантом:
Миколаїв (місце) 29. 07. 2013 (дата) ‑ Інгульський міст( об’єкт) ‑ Петренко Микола (автор)      

Рекомендації щодо практичного досконалого й опрацьованого мною способу нанесення надписів на електронних зображеннях за допомогою стандартної програми Paint опубліковані в роботі [4].

13
3.7. Транслітерація й Інтернет.
Транслітерація здійснює механічну передачу тексту чи окремих слів, які записані однією мовою (переважно рідною для вихідного тексту чи слів), іншою.Створюючи сайт, блог чи поштову скриньку, користувачі також часто, але неграмотно використовують транслітерацію. На цей час у багатьох користувачів Інтернету вже по кілька особистих та службових логінів, поштових скриньок, але при цьому виникають постійні помилки в здійсненні транслітерації.
І звичайно пізно змінювати їх, коли блог, сайт чи поштова скринька вже «розкручені» в Інтернеті (щось подібне до випадків з прізвищами, які записував з граматичними помилками  писар 100-300 років тому). Найбільше помилок при латинізації українських прізвищ і похідних від них логінів, наприклад, логінів поштових скриньок. Оскільки створення власних особистих і робочих скриньок, логінів зараз досить актуальне питання, я розглянув детально ці питання  і пропоную скористатися моїм досвідом  [5]. Останнім часом в Інтернеті з’явився сервіс  [6].  який автоматично перекладає українські імена і прізвища, що можна використати також для створення правильних логіків латинською мовою
3.8.Створення скріншоту.
Необхідність створення скріншоту  (фотографії сторінки екрану) найчастіше виникає тоді, коли треба зображення на моніторі перевести в зручний формат, наприклад, jpeg, а вже згодом, як звичайно, обрізати все зайве у ньому.
Скріншот робиться за допомогою кнопки PrtScr та програми Paint, а для завантаження зображення скріншоту на сайт воно потім переводиться в формат, що вантажиться на сайт/ Тепер детально. Тиснемо кнопку PrtScr. В правому верхньому кутку закриваємо зображення, натиснувши на х.Ліворуч, внизу робочого столу тиснемо на кнопку Пуск, вибираємо у вікні Програми, переходимо на Стандартні, а в них на Paint.Зверху у лівому кутку праворуч від Файл тиснемо на Правка і лівою кнопкою Вставити. Регулюємо скріншот, тягнучи лівою кнопкою миші в потрібне положення вертикальну смугу праворуч. Далі тиснемо на Файл і вибираємо
14
Зберегти як. Зявляється вікно. Даємо у вікні нову назву імені файлу скріншоту замість проміжної назви Безіменний. У нижньому віконці Тип файлу переводимо файл у формат jpeg, який звичайно вантажиться на блоги і сайти. Праворуч тиснемо
Зберегти. Закриваємо в правому верхньому кутку х. Шукаємо файл в Мої документи і там же Мої малюнки. Наводимо курсор, перевіряємо властивості зображення скріншоту - розміри файлу, тип файлу та розмір в Кb.
3.9. Комп’ютеризація проблемно-символічних сигналів модельно-символічної технології в шкільних курсах географії.
На протязі 2003-2011 років я склав приклади для восьми шкільних курсів географії, рідного краю та природознавства і опублікував в загальноукраїнській газеті «Краєзнавство. Географія. Туризм»  (№№ 339, 350, 374, 582, 618, 632, 666, 706-708). Крім того, окремі приклади були опубліковані в інших моїх публікаціях та публікаціях інших авторів.
Нового дихання ця технологія  набуває  із поширенням комп’ютерних технологій та їхнім широким впровадженням у навчально-виховний процес. Всі завдання, складені вчителем для певного курсу з коригуванням під матеріал підручника, що є у учнів, в електронному варіанті легко копіювати, виконувати завдання на електронних чи друкованих копіях. Тому навіть деякі знаки, що застосовувалися в перших моїх публікаціях, зазнали модифікації під комп’ютерні можливості ( використання міні-табличок, жирного або звичайного шрифту тощо).
Не вдаючись в деталі самої технології, які описані у вказаних джерелах, в Додатку до цієї роботи наведені завдання, в тому числі  з відповідями, складені для курсу 6 класу з географії. Вони надруковані послідовно за розділами і темами програми. Всього 56 завдань і складені вони на матеріалі діючого підручника. Завдання можна використовувати на окремих роздаткових картках, записувати на дошці, використовувати аркуші А4, куди вміщується на одній стороні аркуша 28 завдань (без тексту перед завданням). Завдання можна використовувати на різних етапах уроку, а також при повторенні матеріалу в другому семестрі.
 Також завдання можна показувати за допомогою комп’ютера  на екрані або
15
великому моніторі. В комп’ютеризованому класі кожний учень може виконувати завдання на своєму комп’ютері. Для цієї  роботи я склав електронний варіант завдань  по роботі [7] з правильними відповідями (Додаток).
4. Висновки.
Використання інформаційно-комп’ютерних технологій в навчально-виховному процесі, в тому числі в процесі викладання географії і природознавства, не є самоціллю, а є вимогою часу. На жаль, це використання постійно гальмується фактичною відсутністю фінансування освітніх закладів в частині забезпечення спеціальним обладнанням шкільних кабінетів. За рахунок спонсорів та батьків це питання вирішується лише частково і лише в частині навчальних закладів.
Але є і позитивні моменти, які необхідно відмітити. Сучасні діти позбавлені психологічного страху перед використанням різноманітного комп’ютерного обладнання; вони практично з того часу, як стають на ноги, починають з ним знайомитися та використовувати його, без боязні натискаючи на ті чи інші кнопки. Інформатику  вивчають вже всі учні початкової школи. Люди середнього та старшого віку, дивлячись на школярів та студентів, долають спочатку психологічний бар’єр страху від уявної складності вивчення елементарних операцій на комп’ютері, а потім психологічний бар’єр при входженні в Інтернет. Мати комп’ютер дома стало вже не просто престижною справою, а необхідністю; навіть люди з невеликим статком в квартиру після холодильника чи не першим купують комп’ютер або ноутбук. Таким чином, інформаційно-комп’ютерні технології входять навіть в наш побут.
Вчителі-географи, мабуть, в силу особливостей свого предмету, який передбачає певну мобільність і широкий світогляд, чи не першими після вчителів інформатики, але  шляхом самоосвіти, почали вивчати і застосовувати інформаційно-комп’ютерні технології. Вони  мають вже певні напрацювання. Інакше не можна, бо учні відчують їхнє відставання від сучасності з відповідними висновками не на користь вчителя. Якщо років п’ять назад за основними уміннями (вмінням запускати програми, працювати у Windows, працювати з електронною поштою, працювати в
16
Інтернеті, вмінням складати презентації, вести сайти) працювати з інформаційно-комп’ютерними за деякими анкетуваннями вчителі відставали від учнів, то зараз ситуація набагато покращилася.
В цій курсовій роботі я об’єднав інформацію про власний досвід (ноу-хау) у
використанні  інформаційно-комп’ютерних технологій. Зокрема, розглянуті питання підготовки вчителя до викладання нового курсу, починаючи з його введення, питання використання електронної пошти, проведення Інтернет-конкурсів та олімпіад, перетворення зображень і завантаження їх  на сайти, нанесення надписів на електронних зображеннях, транслітерації в Інтернеті.
         Також розглянуте питання комп’ютеризації проблемно-символічних сигналів модельно-символічної технології в шкільних курсах географії.
         Авторські матеріали захищені публікаціями в загальноукраїнських журналах і на інтернетних  освітніх порталах.

 
















17

5. Список використаних джерел.
1. Португальський Олександр. Географія. Природознавство. Школа (різне) [Блог] .  - http://oleksportugalski.blogspot.com/
2. Сайт «Миколаївська загальноосвітня школа № 56». - http://school56.edukit.mk.ua/
3. Португальський О.В. Перетворення зображень і завантаження на сайти // Відкритий урок: Плеяди».-2012, № 5
4. Португальський О.В. Нанесення надписів на електронних зображеннях   [Форум педагогічних ідей «Урок»] . - http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/37773/
5.
Португальський О.В. Транслітерація й Інтернет. [Форум педагогічних ідей «Урок»] . - http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/38671/
6. Державна міграційна служба України. Офіційний сайт. -http://dmsu.gov.ua/perevirka-transliteratsiji-prizvishcha
7. Португальський О. Застосування проблемно-символічних сигналів у географії 6 класу // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2003, № 46 ( 339).














18
7.  Додаток
Електронний варіант завдань для курсу географії 6 класу з використанням проблемно-символічних сигналів модельно-символічної технології
Не вдається розмістити копіюванням, доведеться сканувати

Вітаю відвідувачів блогу

Матеріали блогу допоможуть вчителям і учням.Частина з них є фактично посібниками для вчителів, частину можуть використовувати учні. Можливі дрібні помилки чи дрібні недоробки, які будуть коригуватися при повторному читанні. Прохання дотримуватися авторських прав і у разі публічного використання матеріалів блогу робити посилання на назву блогу і автора. Якщо ви тут вперше і не можете зорієнтуватися, переходьте на головну сторінку, а на ній є також архів блогу. Користуйтеся також чорними трикутниками в архіві для орієнтації по сторінках.

Прихильники