Формування
у школярів високої пізнавальної культури. Невикористані резерви
Пізнавальна культура – термін, який не є стійким в
філософії. Близькі до нього поняття «культура мислення», «культура пізнання»,
«пізнавальна традиція» тощо. На пізнавальну культуру впливає свідомість
суспільства, зокрема політична.
Пізнавальну культуру можна визначити і як спосіб
організації та розвитку пізнавальної діяльності людини, представлений у вигляді
знань, методів, матеріальних засобів пізнання, в системі пізнавальних норм і
цінностей, а також установ (шкіл, вузів, лабораторій, журналів тощо).
Очевидно, що зазначену тему треба розглядати в
контексті (рівні абстракції) досягнення успішного вивчення предметів шкільної
програми з подальшим вивченням професійної програми спеціальної освіти, в тому
числі вищої.
Зупинимося на найбільш важливих пунктах, які
необхідні для досягнення поставленої зазначеної мети.
1.Програми з предметів. Основна частина програм
затверджується на високому державному рівні, а останнім часом вимоги щодо складання
програм стали ще більш жорсткі. Вчитель на зміст програми вплинути практично не
може
2. Обладнання з предметів. Держава забезпечує
зараз школи головним чином тільки безкоштовними підручниками, оновлення
кабінетів лабораторним та іншим обладнанням, розхідними матеріалами (
наприклад, для кабінетів хімії) практично не фінансується. Закриті навіть
спеціалізовані крамниці з таким обладнанням.
3. Вчитель. Рівень вчителя має значення, в тому
числі в компенсації недоліків по п.1 і 2.
4. Учень. Учень в загальноосвітню школу
мікрорайону приходить такий, який він є без всякого конкурсу.
Невикористані резерви для формування пізнавальної
культури можна розглядати конкретно. Наприклад, доскональне знання вчителем
предмету і вміння складний матеріал викласти
доступно частково компенсує нечитабельний складний підручник, відсутність
дорогого обладнання та розхідних матеріалів. На учня впливає не тільки ситуація
з 1,2,3, а і ситуація в сім’ї.
Далі можна розглядати конкретні ситуації і конкретні
невикористані резерви, зокрема по таким пунктам:
1. Підвищення ефективності
уроку за рахунок більш якісної його підготовки.
2. Позакласні заходи.
3. Консультації.
4. Використання на уроці
ефективних методів навчання, традиційних і інноваційних.
5. Оновлення обладнання, в
тому числі за рахунок спонсорів.
6. Навчання учнів окремим
способам чи прийомам пізнавальної культури, виходячи з можливостей конкретного
предмету.
7. Диференційований підхід у
викладанні предмету з орієнтацією на реальний рівень учня.
Немає коментарів:
Дописати коментар