Географія.Природознавство.Школа(різне)

Географія.Природознавство.Школа(різне)
Географія.Природознавство.Школа(різне)

Загальна кількість переглядів сторінки

Авторські розробки з географії, природознавства та інших предметів. Розробки з різних питань шкільного життя

Архів блогу

неділя, 27 березня 2016 р.

Конспекти уроків географії 6 класу

Увага, конспекти по оновленій програмі 2017 року публікуються, починаючи з 26 серпня 2017 року на цьому блозі по мірі оновлення на сторінці http://oleksportugalski.blogspot.com/2017/08/6.html
Продовження конспектів, що в цьому блозі на сторінці 
http://oleksportugalski.blogspot.com/2015/08/6-2015.html. Не знаю чому, але сторінка з попередніми конспектами перестала вантажитися. Можливо, занадто багато на ній матеріалу і комп не витримує завантаження.
Тема 1. Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.
УМ1. Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.
Мета: навчальна: формувати знання про біосферу та її складові, первинні вміння визначати та пояснювати закономірності поширення живих організмів, оцінювати вплив людини на біосферу; розвивальна: розвивати вміння спостерігати за навколишнім світом, порівнювати види рослин і тварин, що поширені в різних місцевостях; виховна: виховувати бережливе ставлення до біосферних багатств Землі, прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель оголошує результати тематичного оцінювання по попередній темі.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
З курсів природознавства 5 класу та біології 6 класу ви вже знаєте, що на Землі існують різні групи організмів, які пристосувалися в певних середовищах життя.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В цій темі ми на більш високому рівні розглянемо, що означає термін «біосфера», вивчимо її складові.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом § 54 підручника.
1. Згадаємо, що є такі оболонки (сфери) Землі: літосфера, атмосфера, гідросфера, біосфера, а географічна оболонка Землі – поняття, яке об’єднує всі 4 згадані оболонки.
2. Біосфера – це оболонка життя, яка населена організмами.
3. Складниками біосфери є такі основні групи живої природи: рослини, тварини, бактерії, гриби.
4. Рослинність – це сукупність усіх рослинних угруповань на певній ділянці земної кулі (у певній місцевості чи регіоні або на планеті).
5. Тваринний світ – це сукупність різних угруповань тварин у певній місцевості.
6. Поширення рослин і тварин на суходолі залежить від клімату, тому кількість їх видів закономірно зменшується від екватора до полюсів.
7. Верхня межа біосфери на висоті 20-25 км, нижня досягає у літосфері глибини 5 км.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до §54 підручника, виконання завдань (ст.216).
2. Складання за допомогою вчителя  опорного конспекту в робочих зошитах.
Тема 2. Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності на ґрунти, рослинний і тваринний світ суходолу та океану.
ЗП2. Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів
Мета: навчальна: актуалізувати знання про ґрунти з кусу природознавства 5 класу, формувати знання про закономірності утворення ґрунтів, їх властивості та умови утворення; розвивальна: розвивати практичні вміння та навички працювати з картами атласу та підручником; виховна: виховувати бережливе ставлення до ґрунтів.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
З курсу природознавства відомо, що ґрунти утворюються на основі  гірських порід, але без перегною в них, що утворюється з решток організмів, ґрунтові суміші не є ґрунтами.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Що ж дає ґрунту родючість?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §55 підручника.
1. Ґрунт – це верхній родючий шар земної кори, що сформувався внаслідок взаємодії гірських порід, повітря, сонячного світла і тепла, води та організмів протягом тривалого часу.
2. Ґрунтовий покрив – це сукупність ґрунтів, що вкривають поверхню певної місцевості.
3. Ґрунти на земній кулі закономірно змінюються з широтою – від екватора до полюсів, а в горах із висотою – від підніжжя до вершини.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Відповіді на запитання  і виконання завдань до § 55 підручника (ст.220).
ЗП3. Вплив господарської діяльності на ґрунти, рослинний і тваринний світ суходолу та океану.

Мета: навчальна: поглибити знання про вплив господарської діяльності на ґрунти, рослинний і тваринний світ суходолу та океану; розвивальна: розвивати встановлювати вплив  господарської діяльності на природу; виховна: виховувати відповідальність за результати господарювання на Землі..
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Як відомо, чисельність  населення Землі продовжує зростати, що збільшує навантаження на природу…
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Вивчення матеріалів теми допоможе підтвердити думку, що вплив людини на природу в цілому негативний, але є і деякі оптимістичні факти.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вплив господарської діяльності на природу вивчає багатогранна наука екологія.
2. Екологія – наука, яка вивчає закономірності відносин людини, тварин, рослин, мікроорганізмів між собою та навколишнім середовищем.
3. Екологічні проблеми – проблеми, які виникають у зв’язку з втручанням людини в природні процеси і які призводять до порушення їх рівноваги.
4. Однією з найважливіших екологічних проблем є аварії на АЕС, найбільш відомі з яких були в Чорнобилі та Фукусімі. Наслідки першої аварії катастрофічні, масштаб аварії на Фукусімі ще до кінця не ясний, оскільки вона ще не ліквідована та продовжується забруднення землі і океану.
5. Приклади втручання людини в природу: будівництво населених пунктів, заводів, фабрик, кар’єрів, полігонів, штучних водойм тощо, що руйнують природні ландшафти; знищення або зменшення кількості різних  тварин, рослин, грибів та їх видів; знищення ґрунтів під час військових дій від військової техніки та руйнівних боєприпасів.
6. Людина повинна берегти ґрунти від виснаження та забруднення, від пожеж на ньому, оскільки в результаті пожеж вигорає перегній, що дає ґрунту родючість. При пожежах в ґрунті знищуються також корисні комахи і дощові черв’яки.
7. Створення заповідних територій та куточків живої природи – позитивний приклад у вирішенні екологічних проблем.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Складання опорного конспекту.
Д. з.: § 54,55
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 59-60, 2015
Тема 1. Природні комплекси. Географічна оболонка.
ЗП1. Природні комплекси.
Мета: навчальна: формувати первинні уявлення про природні комплекси; розвивальна: розвивати вміння виявляти взаємозв’язки між компонентами природних комплексів; виховна: виховувати відповідальність за збереження природних комплексів.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Перевірка вивчення д.з. по § 54,55
1. Біосфера почала формуватися: а) 3,5 тис. років тому б) 3,5 млн. років тому в) 3,5 млрд. років тому г) 3,5 трлн. років тому
2. Першими живими істотами на Землі були ____________
3. На Землі біосфера існує: а) в межах всіх шарів атмосфери б) у водоймах гідросфери в) в усіх шарах літосфери
4. На Землі існує видів організмів: а) 3 тис. б) 3 млн. в) 3 млрд.
5. Дихають: а) тільки рослини б) тільки тварини в) рослини і тварини
6. З усіх видів організмів Землі найбільше видів (підрахувати за даними § 54 підручника): а) тварин б) рослин в) бактерій г) грибів
7. Основна ознака ґрунту (вибрати): врожайність, колір, твердість, родючість, водопроникність
8. Для утворення шару ґрунту товщиною 2-4 см потрібно: ___________
9. Для збереження ґрунту на схилах рельєфу найкраще: а) орати поперек схилу б) орати вниз по схилу б) не орати зовсім та посадити дерева г) вносити добрива з коров’ячого гною
10 Для боротьби з суховіями на полях найкраще: а) вносити органічні добрива б) вносити мінеральні добрива в) висаджувати лісосмуги поперек напряму пануючих суховійних вітрів г) висаджувати лісосмуги вздовж напряму пануючих суховійних вітрів
11. Для закріплення ґрунтів кожен житель може: а) добровільно посадити на схилах ярів, річок, в балках дикоростучі кущі і дерева б) випасати корів і кіз на полях в) їздити по полях на автомобілях
12. Спалювати рослинні рештки на полях і городах шкідливе тим, що а) холодний попіл підвищує  родючість ґрунту б) вигорає перегній у ґрунті в) збільшується кількість гумусу в ґрунті
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
В цій темі ми на більш високому рівні розглянемо, що означає термін «природний комплекс» та які  складові ПК.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §56 підручника.
1. Природний комплекс (ландшафт) – це поєднання взаємопов’язаних компонентів природи (гірських порід, вод, повітря, ґрунтів, організмів) на певній ділянці земної поверхні.
2. Розрізняють природні комплекси і комплекси, змінені людиною.
3. Компоненти ПК – це його складові.
4. Компонентами ландшафту  є рельєф, маси повітря, води, ґрунти, рослинність і тваринний світ.
5. Природні комплекси різні за розмірами. Великі ПК – материки й океани, менші – гори і рівнини, ліси, степи, пустелі, ще менші – яри, балки, озера, болота.
6. Природні комплекси з часом змінюються. Втому числі через втручання людини.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до §56 підручника, виконання завдань (ст.223).
2. Складання за допомогою вчителя  опорного конспекту в робочих зошитах.
ЗП2. Географічна оболонка.
Мета: навчальна: формувати первинні уявлення про географічну оболонку; розвивальна: розвивати вміння виявляти взаємозв’язки між складовими географічної оболонки; виховна: виховувати відповідальність за збереження природних компонентів
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Як відомо, усі оболонки нашої планети – літосфера, гідросфера, атмосфера і біосфера – проникають одна в одну і взаємодіють.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Але є ще більша оболонка, яка включає повністю або частини вказаних оболонок…
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §57 підручника.
1. Географічна оболонка – це цілісна оболонка Землі, яка охоплює частини атмосфери і літосфери, всю гідросферу і біосферу.
2. Географічній оболонці властиві такі природні закономірності: цілісність, ритмічність, зональність, висотна поясність.
3. Цілісність – це єдність, неперервність географічної оболонки, вона суцільна.
4. В географічній оболонці завдяки її цілісності відбувається кругообіг речовин і енергії.
5. В географічній оболонці існує ритмічність, ритми бувають добові, сезонні та інші.
6. В географічній оболонці існує широтна зональність та висотна поясність.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання  і виконання завдань до § 57 підручника (ст.226).
2. Складання опорного конспекту.
Тема 2. Природні зони Землі.
ЗП3. Природні зони Землі.
Мета: навчальна: поглибити знання про природні комплекси на прикладі природних зон Землі, дати характеристику кожної природної зони; розвивальна: розвивати навички виявляти та пояснювати взаємозв’язки у природі; виховна: виховувати екологічну культуру, відповідальне відношення до компонентів природи.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Як відомо, природні комплекси поєднують взаємопов’язані компоненти природи…
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Природні зони є яскравим прикладом зональності географічної оболонки...
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §58 підручника.
1. Широтна зональна – це закономірна зміна природних компонентів і природних комплексів у напрямку від екватора до полюсів. При цьому самі природні зоні загалом витягнені паралельно паралелям.
2. Широтна зональність зумовлена нерівномірним розподілом енергії Сонця по широтах через кулястість Землі..
3. Природні зони – великі природні комплекси Землі, основним чинником формування яких є клімат (співвідношення тепла і вологи).
4. Поширення природних зон підпорядковане широтній зональності: вони змінюють одна одну від екватора до полюсів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Складання опорного конспекту.
2. Вивчення конкретних природних зон за основними їх характеристиками та мал. 268-276. Складання таблиці.
Природна
зона
Температура
улітку
Температура взимку
Опади
Рослини
Тварини
Інше







3. Виконання контурних карт на ст.10-11(природні зони) за допомогою атласу. Зафарбувати кольоровими олівцям різні природні зони
 Д. з.: § 56,57; 58
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 61-62, 2015
Тема 1.  Практична робота № 7 «Складання опису одним з природних комплексів  своєї місцевості (за типовим планом».
АП1.  Практична робота № 7.
Мета: навчальна: на прикладі місцевого ПК поглибити знання учнів про ПК та їхні компоненти, виявити зв’язки між компонентами природного комплексу; розвивальна: розвивати  вміння самостійно виконувати  завдання з використанням знань і навичок роботи з додатковими джерелами; виховна: виховувати охайність, відповідальність за результати своєї праці.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, лінійки, олівці, дошка з матеріалами, роз даткові матеріали..
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Перевірка вивчення д.з. по  § 56-58.
1. Великі природні комплекси (2): а) річки б) моря в) материки г) океани
2. Природні комплекси (2): ліси, парки, сади, луки
3. Штучні природні комплекси (2): степи, поля, ставки, озера
4. До географічної оболонки Землі входять: а) океани, б) ґрунти в) верхні шари атмосфери г) мантія Землі
5. Основним первинним джерелом енергії для життя на Землі є: а) енергія ядра Землі б) енергія Місяця в) енергія Сонця г) енергія корисних копалин
6. Широтна зональність спостерігається головним чином паралельно: а) меридіанам б) паралелям в) горизонталям
7. Ознаками арктичної пустелі може бути (2): а) пісок б) льодовики в) полярний мак г) верблюди
8. Зона мішаних лісів розташована (2): а) на північ від степу  б) на північ від тундри в) на південь від лісотундри г) на південь від саван
9. Порівняти річну кількість опадів у тайзі та степу. Орієнтовна відповідь (вибрати текст): Опадів у тайзі у ___ рази (разів) менше (або більше) , ніж у степу
10. Цілий рік температура приблизно однакова у таких природних зонах: __________ і ___________
11. Порівняти кількість опадів у мішаних та екваторіальних лісах. Відповідь: кількість опадів у _______ лісах більша в ___ рази, ніж у __________ лісах
12. Максимальна кількість ярусів рослинності у ______________ лісах.
Для виконання практичних робіт необхідне не тільки розуміння географічного матеріалу, а і певні елементарні навички роботи з креслярським обладнанням при оформленні роботи, знання і вміння міжпредметного характеру.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Оцінки за виконану на уроці  роботи № 8 будуть враховані при підрахунку оцінок за тему в цілому.
ІV. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Виконання завдань п.р. №7 в зошитах за планом таблиці.
Характеристика природного комплексу
Відповіді
Назва природного комплексу
Балка між вулицею Кірова і залізницею за лісопарком Дубки
Географічне положення
Східна части на міста Миколаєва
Гірські породи
Глина з домішками піску
Форма рельєфу
Широка балка із заглибленням в центрі
Тип ґрунтів
Чорнозем на глинистій основі з піском
Представники рослинності
Степові трави, в тому числі злакові, бур’яни, дерева, кущі (дуби, клени, акації, дикі маслини, жовта акація)
Представники тваринного світу
Ящірки, комахи, слимаки, дрібні пташки, сороки, граки, сірі ворони
Використання природного комплексу людиною
Лісопарк Дубки – для відпочинку, гаражі, дитячий протитуберкульозний санаторій, міська лікарня, медичний коледж, кінцева зупинка мікроавтобусів
1. Висновок. Вивчений природний комплекс зазнав руйнівного впливу від діяльності людини, отже первісні взаємозв’язки між його компонентами порушені. Первісний рельєф спотворений постійним засипанням сміттям балки, яка тягнеться в напрямі до річки Інгул. Незначна глибина ґрунтових вод, які використовувалися на городах поза Баштанським шосе, свідчить про те, що під балкою може бути підземна річка, яка тягнеться до Інгулу, а колись могла бути і на поверхні. В лісопарку висаджені переважно дуби, яким не вистачає для росту вологи в нашій степовій зоні. А тому краще підсаджувати в парку дерева, які краще переносять спекотне літо. В лісопарку мешкають представники тварин, які можуть знайти їжу серед досить бідної рослинності. Є лишайники на деревах, особливо на віддалених від загазованих доріг. Бувають гриби, в тому числі їстівні, проте їх краще не їсти, бо забруднення парку значне
2. Побіжна перевірка вчителем правильності виконання роботи, допомога учням з низьким рівнем досягнень, взаємодопомога учнів.
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
1. Вчитель оголошує, що практична  робота № 7 завершена
2. Учні здають зошити з роботами на перевірку (в кінці модулю).
Тема 2. Кількість і розміщення населення Землі.
ЗП3. Кількість і розміщення населення Землі.
Мета: навчальна: формувати знання про кількість і розміщення населення Землі; розвивальна: розвивати уважність, зосередженість, аналітичне мислення; виховна: виховувати  почуття толерантності до представників різних народів.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Людство можна віднести до оболонки Землі, яка називається  біосферою. Але людство зараз досягло такої чисельності і технічного прогресу, що його діяльність спричиняє негативний вплив на всі інші оболонки Землі.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Вивчення чисельності та діяльності населення протягом історії людства дає змогу зрозуміти, чому вплив людини на природу змінився від місцевого локального до катастрофічного для природи.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §59 підручника.
1. Кількість населення на Землі становить більш як 7,2 млрд. осіб.
2. Густота населення – це показник кількості жителів на 1 км2 території.
3. Щоб обчислити густоту населення , потрібно кількість населення поділити на площу території, на якій воно мешкає.
4. Кількість населення на Землі продовжує збільшуватися приблизно на 90 млн. осіб щороку.
5. Найбільше населення в Китаї – 1, 3 млрд. осіб, за ним ідуть Індія – понад 1,2 млрд. осіб і США – 317 млрд. осіб.
6. В Україні чисельність населення приблизно 44 млн. осіб.
7. Кількість населення продовжує зростати в країнах, де більшість населення живе в селах і бідних країнах.
8. В розвинених країнах і країнах, жителі яких ведуть сучасний міський спосіб життя, ріст кількості населення або припинився, або навіть скорочується.
9. Населення на Землі розмішене нерівномірно в основному через різні природні, в тому числі кліматичні умови для проживання.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до § 59 підручника (ст. 235).
2. Складання  опорного конспекту в робочих зошитах.

Д. з.: Конспект; § 59
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 63-64, 2015
Тема 1. Раси і народи світу.
ЗП1. Раси і народи світу. .
Мета: навчальна: формувати знання про людські раси ; розвивальна: розвивати уважність, зосередженість, аналітичне мислення; виховна: виховувати  почуття толерантності до представників різних рас і народів.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Перевірка вивчення д.з. по §59 підручника
1. На Землі проживає така кількість людей: _________________
2. Населення Землі найбільше зростає за рахунок країн, де: а) люди живуть бідно в селах б) люди мешкають в багатих країнах з міським способом життя в) високий дохід на кожного члена сім’ї
3. Незаселений на Землі материк _________________
4. Досягнення медицини дозволяють продовжити життя, одні з останніх досягнень медицини це (2): а) використання одноразових шприців б) використання шприців багаторазового використання в) вбивання зубних нервів миш’яком г) видалення нерву із зуба після знеболювального уколу мікрошприцем
5. Люди надають перевагу при проживанні  (2): а) горам б) узбережжю водойм в) пустелям в) місцям з комфортним кліматом
6. Густота населення в Україні  (підрахувати) приблизно(див. підручник) в ______ разів  менша (чи більша?), ніж в Австралії
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Людина розумна як біологічний вид на Землі зовні виглядає не зовсім однаково, хоча представники різних груп людства здатні давати спільних нащадків. Спробуємо пояснити, які ж в самому людстві є групи населення за другорядними ознаками.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §60 підручника.
1. Людські раси – групи людей зі схожими зовнішніми ознаками..
2. Розрізняють чотири людські раси: європеоїдну, монголоїдну, негроїдну та австралоїдну.
3. Здібності людей різних рас від природи рівні. Але здібності треба розвивати в процесі виховання.
4. Кожна раса ділиться на народи, які  можуть зовні дещо відрізнятися від інших.
5. Найчисленніші народи світу у послідовності зменшення кількості: китайці, хіндустанці, американці США, росіяни, японці.
6. Українці належать до європеоїдної раси і слов’янської групи.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до § 59 підручника (ст. 241).
2. Складання  опорного конспекту в робочих зошитах.
Тема 2. Держави світу. Практична робота № 8 «Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць».
ЗП2. Держави світу.
Мета: навчальна: формувати первинні знання про держави світу, первинні практичні вміння аналізувати політичну карту світу, визначати географічне положення держави, ознайомити зі способами зображення населених пунктів на плані місцевості та карті; розвивальна: розвивати  уявлення про навколишній світ , аналітичне мислення, формувати науковий світогляд; виховна: виховувати патріотизм, прагнення вивчати життя та культуру народів світу.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, лінійки, олівці, дошка з матеріалами, роз даткові матеріали..
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Відомо, що зараз на Землі зараз налічується понад 3000 народів, які можуть відрізнятися мовою, культурою, звичаями або загальним менталітетом. Але  не всі народи мають свої держави.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ознайомимося з найбільшими державами світу та знайдемо місце України на політичній карті Європи і світу.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §61 підручника.
1. Держави світу різняться площею, кількістю населення, географічним положенням.
2. Найбільшими за площею країнами світу є Росія, Канада, Китай, США, Бразилія, Австралія.
3. Сусідами України є 7 держав.
4. Кордони між державами позначають червоною лінією, а столиці держав – кружечками..
5. Держави формуються місцевими корінними народами, є також успішні переселенські держави.
6. Більшість європейських держав надали свободу більшості своїх колишніх колоній.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до §61 підручника (ст. 247).
2. Складання  опорного конспекту в робочих зошитах.
АП3. Практична робота № 8 «Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць».
Мета: навчальна: навчити учнів позначати на контурній карті кордонів держав та їх столиць; розвивальна: розвивати  навички роботи з картами атласу та контурними картами; виховна: виховувати патріотизм і розширяти світогляд.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, контурні карти, олівці, настінна політична карта..
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Протягом навчального року ми відмічали  в контурних картах різні географічні об’єкти.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Позначення на контурних картах держав мають свої особливості, які ми використаємо в ході виконання практичної роботи.
ІV. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
1. Виконання завдань п.р. №8 в контурних картах за завданнями на ст. 247 §61 підручника.
2. Побіжна перевірка вчителем правильності виконання роботи, допомога учням з низьким рівнем досягнень, взаємодопомога учнів.
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
1. Вчитель оголошує, що практична  робота №8 завершена
2. Учні здають контурні карти з роботами на перевірку.
Д. з.: §60;§61
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 65-66, 2015
Тема 1. Вплив людини на природу.
ЗП1 Вплив людини на природу
Мета: навчальна: формувати знання про вплив людини на природу; розвивальна: розвивати уважність, зосередженість, аналітичне мислення; виховна: виховувати  відповідальність за вплив на природу.
Обладнання: підручники, зошити, атласи, дошка з написаними матеріалами для уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Перевірка вивчення д.з. по §60-61 підручника.
1. Українці належать до ____________ раси.
2. Сучасні етнографи виділяють____________ раси
3. Учені довели, що люди різних рас (2): а) однакові здатні до розумової праці б) однакові здібності до фізичної праці в) по різному здатні до виховання в дитинстві
4. Обґрунтування в рівності рас вперше зробив українець: а) Володимир Вернадський б) Леонід Каденюк в) Богдан Хмельницький г) Микола Міклухо-Маклай
5. Найбільш численний народ світу ________________
6. Народ, який сформувався із трьох рас та створив високорозвинуту велику державу
7. Найменша держава-карлик_________
8. Україна межує (див. атлас) з ___ державами
9. Держава, яка займає весь материк _____________
10. Сучасні держави, щоб їх поважали (2): а) не повинні порушувати територіальну цілісність інших держав б) повинні захоплювати чужі території в) повинні жити в добросусідстві г) повинні порушувати міжнародні угоди
11. Столиця Канади __________
12. Більшість сучасних європейських держав (2) а) відмовилися від захоплених колоній б) мають заморські колонії в) воюють як в середньовіччя за чужі землі г) припинили колоніальні війни
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Людство тисячі років впливає на природу, але в останні століття через різке зростання населення Землі цей вплив став катастрофічним для природи..
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вивчення матеріалу за планом §62 підручника.
1. Вже в давнину жителі перших відомих цивілізацій почали суттєво впливати на місцеву природу, змінюючи долини річок та будуючи міста, а потім руйнуючи їх..
2. Господарська діяльність негативно впливає на всі оболонки Землі.це головна причина негативних змін в географічній оболонці..
3. Екологічні проблеми – проблеми, пов’язані з порушенням зв’язків у географічній оболонці.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Відповіді на запитання до § 62 підручника (ст. 250).
2. Складання  опорного конспекту в робочих зошитах.
Тема 2. Дослідження № 2 «Розробка міні - проекту з утилізації побутових відходів».
КС)2-3). Дослідження № 2 «Розробка міні - проекту з утилізації побутових відходів».
Мета: навчальна: актуалізувати та поглибити знання про вплив господарської діяльності людини на природу , сприяти розумінню важливості заходів з утилізації побутових відходів; розвивальна: розвивати  вміння та навички знаходити необхідну інформацію , готувати повідомлення відповідно до заданих критерії, сприяти набуттю публічного виступу, організації групової роботи; виховна: виховувати почуття відповідальності , взаємодопомогу, толерантність, екологічну культуру.
Обладнання: підручники, атласи, зошити, лінійки, олівці, дошка з матеріалами, роз даткові матеріали..
І. Організаційний момент
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Об’єм речовин, що людство видобуває з надр землі або переміщає з місця на місце, вже перевищує дію всіх зовнішніх сил природи. Іншими проблемами стали накопичення промислових та побутових відходів. Людство засмітило не тільки гідросферу, літосферу, порушило природне співвідношення газів і домішок в атмосфері, а вже навіть засмітило ближній космос. І якщо промислові відходи переважно складаються з одних речовин, то побутові відходи – це суміш самих різноманітних речовин.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Тільки в Україні на 1 людину щорічно накопичується 780 кг побутових відходів, які треба кудись подіти.
ІV. ДОСЛІДЖЕННЯ ПОСТАВЛЕНОЇ ПРОБЛЕМИ
Спробуємо теоретично дослідити проблему.
1. Відходи бувають рідкі, тверді і газоподібні. .Рідкі відходи найбільше забруднюють водойми, гази – атмосферу, а тверді – суходіл і водойм та у вигляді пилу атмосферу.
2. Існує кілька  сучасних способів утилізації (ліквідації) твердих побутових відходів.
3. До переходу людини на сучасний міський спосіб життя в її обуті використовувалося обмаль предметів, які важко було б утилізувати. Наприклад, дерев’яні предмети і меблі успішно з часом згнивали або їхні рештки можна було спалити в пічці. Обмежений час існування мали вироби з натуральних тканин, шкіри та шерсті.
4. В будівництві використовувалися теж переважно природний матеріал.
5. Харчові відходи використовувалися на корм домашнім тваринам.
6. Гній домашніх тварин у домашньому господарстві використовувався на добрива, рослинні відходи – на паливо або на добрива.
7. Основні способи утилізації відходів у сучасних містах  - полігонне поховання та спалювання.
8. В Україні переважає полігонне поховання, в європейських різних країнах частка спалювання коливається від 20 до 80%.
9. В процесі утилізації відходів особливо важливо застосовувати розділення сміття з метою використання його в якості сировини. Чим раніше починати розділення сміття, тим більше такої сировини отримує промисловість і тим менше відходів потрапляє в природу.
V. КОНКРЕТНІ ПРОПОЗИЦІЇ
1. Пропонується кожному учню і його сім'ї  припинити викидати паперові відходи будь-якого розміру дома у сміттєві пакети і вуличні сміттєві баки. Конкретно – всім членам сім'ї пояснити, що весь папір, починаючи з торгових чеків, треба принципово складати дома у певному місці, наприклад, в картонному ящику. Після наповнення тари спресувати папір та віднести його у ближній прийомний пункт. Неочікуваний ефект при цьому – набагато менше доведеться виносити сміття надвір у сміттєвий бак.
2. Домогосподаркам у домі дати розпорядження, щоб ніхто з членів сім'ї при відвідуванні крамниць не купував на касах пакети для продуктів. Натомість купити шматок міцної тканини довжиною приблизно 1100 мм і шириною 1500 мм і пошити з нього три міцних торбинки для відвідання ринку та крамниць. З такого шматка без відходів можна викроїти три торбинки з міцними ручками з цієї ж тканини, які будуть служити не один рік і які складаються навіть у велику кишеню. Видати ці торбинки членам сім'ї, які купують продукти.
Д. з.: §62;ст.250, підготовка до тематичного оцінювання по §59-62
ГЕОГРАФІЯ-6-БМ 67-68, 2015
Тема. Підсумковий урок з теми «Біосфера та ґрунти.  Природні комплекси. Планета людей »
СУ (1-2). Систематизація, узагальнення корекція знань, вмінь та навичок учнів з теми
Мета: навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів, отримані під час вивчення теми, визначити приблизний рівень загальнонавчальних та суто географічних умінь і навичок, провести корекційну роботу, підготувати учнів до виконання самостійної роботи на наступному міні-модулі з різнорівневими завданнями; розвивальна: розвивати  уважність, зосередженість, використовувати знання з математики; виховна: виховувати відповідальність за результати навчання, виховувати  прагнення розуміння мети і ходу виконання завдань.
Унаочнення: атласи, підручники, зошити, роздатковий матеріал з різнорівневими завданнями.                                                                    
І. Організаційний момент
Психологічний настрій учнів на подальшу продуктивну працю. Учитель повідомляє, що виконані на цьому міні-модулі завдання допоможуть краще підготуватися до підсумкової контролюючої роботи на наступному міні-модулі.
ІІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ, КОРЕКЦІЯ (НАВЧАЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНІ ТА ВИХОВНІ ЗАВДАННЯ)
1.Перевірка вивчення д.з. по §62
1.1. Величезний і місцями катастрофічний вплив людини на природу в сучасний час головним чином через: а) велику кількість населення на Землі і його діяльність б) низьку культуру в) незнання науки екології.
1.2 Для зменшення забруднення планети необхідно (3): а)  сортувати дома сміття хоча б на макулатуру, метал, скло, інші тверді відходи б) говорити про багато говорити про збереження природи і нічого не робити для її збереження в) купувати в крамницях на касах постійно поліетиленові пакети для продуктів г) ходити за покупками з власними міцними торбинками з тканини д) не ховати в лісі і на берегах водойм сміття, а забирати його після використання  додому.
1.3. Для поліпшення стану екології можна: а) самостійно підсаджувати дикоростучі деревця і кущі в балках, на берегах річок б) виривати всі підряд дикоростучі трави в) труїти комах
1.4.Такі корисні копалини як вугілля та нафта на сучасній планеті: а) відновлюються б) не відновлюються в) відновлюються частково
1.5. З точки зору доцільності конкретні рослини треба вирощувати: а) там, де вони дають найбільший врожай в природних умовах  б) в теплицях в) в різних природних зонах
1.6. У природі: а) існують взаємозв’язки між рослинами і тваринами б) немає особливих зв’язків § 41
2. Виконання в робочих зошитах інтерактивних завдання «Знайди пару».
А -
А. Біосфера
1. Рослини, тварини, гриби, мікроорганізми
Б -
Б. Фотосинтез
2. Біосфера зі штучними межами
В -
В. Техносфера
3. Перегній
Г -
Г. Грунт
4. Біохімічний процес зі створенням органічних речовин і кисню
Д -
Д. Гумус
5. Оболонка життя на Землі
Е -
Е. Організми
6. Верхній родючий шар землі 
Відповідь: А5,Б4,В2,Г6,Д3,Е1
А -
А. Верх літосфери, гідросфера, низ атмосфери
1. Природний комплекс
Б -
Б. Поєднання компонентів природи
2. Чорнобиль, Фукусіма
В -
В. Великі природні комплекси суходолу
3. Арктичні пустелі
Г -
Г. Природні зони на крайніх півночі і півдні Землі
4. Природні зони
Д -
Д. Наука про відносини людини і довкілля
5. Географічна  оболонка
Е -
Е. Великі катастрофи і аварії на АЕС
6. Екологія
Відповідь: А5,Б1,В4,Г3,Д6,Е2
3. Виховний момент. Збереження водних багатств – важлива проблема і завдання людства.
4. Зошити після вибіркової перевірки та взаємоперевірки з виконаними роботами здаються для перевірки вчителем їх ведення (варіант – здаються після ІІІ міні-модулю).
КР3. Підсумковий урок з теми ( різнорівневі завдання).
 Мета: навчальна: перевірити рівень засвоєння знань і вмінь учнів за темою; вдосконалювати вміння працювати з картами і планом, розвивальна: розвивати вміння виконувати тестові завдання різних рівнів; виховна: виховувати вміння розподіляти час для відповідальної роботи
Унаочнення: фізична карта світу, атласи, підручники, зошити, глобус, роздруковані завдання.
І. Організаційний момент
Учитель пропонує учням розпочати роботу з різнорівневими завданнями в 2-х варіантах в робочих зошитах ( варіант - на окремих листах). Визначає час роботи – 30 хвилин.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.
Учні можуть звертатися за допомогою до  атласів.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Учитель повідомляє, що оцінка за тему – середньоарифметична з врахуванням виконаної сьогодні самостійної роботи
ІV. ВИКОНАННЯ РІЗНОРІВНЕВИХ ЗАВДАНЬ
Різнорівневі завдання по об’єднаній темі «Біосфера та ґрунти. Природні комплекси. Планета людей» учня  (учениці ) 6 - ____ класу ____________     ________________
( 1 – 6 пит. – 1 бал; 7-10 пит. – 1,5 бали)   
 І   ВАРІАНТ   І-ІІ РІВЕНЬ
1. Установіть, що з переліченого НЕ належить до складових біосфери: а) гриби б) рослини в) повітря г) бактерії
2. Назвіть найбільш родючі ґрунти: а) тундрові глейові  б) чорноземи в) сіроземи г) червоно-жовті
3. З’ясуйте, яка природна зона має такі характеристики: панування холодного повітря, тривала полярна ніч, низькі температури повітря протягом року, мала кількість опадів (до 200 мм) а) тайга  б) арктичні пустелі в) степ  г) савана
4. Скільки зараз людей на Землі: а) 6,5 млрд. осіб б) 7 млн. осіб в) 7,2 млрд. осіб г) 7,7 млрд. осіб
5. Найбільша за площею держава світу: а) Китай б) Індія в) США г) Росія
6. Кількість держав, які мають з Україною по суходолу спільний кордон а) 5  б) 6  в) 7  г) 8
ІІІ  РІВЕНЬ  7. Установіть послідовність (поставити літери над рисками) зміни ґрунтів у Північній півкулі із півночі на південь:  а) чорноземи б) підзолисті в) тундрові глейові г) червоно-жовті
Відповідь: 1______2_______3________4__________
8. Установіть відповідність (поставити літери над рисками)  між державами та столицями:
1.Бразилія____2.Казахстан_____ 3. Франція _____ 4. Канада_____
а) Астана б) Париж в) Оттава г) Бразиліа
ІV РІВЕНЬ
9. Установіть послідовність (поставити літери над рисками) в чисельності окремих народів від БІЛЬШ численного до МЕНШ численного:  а) хіндустанці б) китайці в) японці г) американці США
Відповідь: 1______2_______3________4__________
10. Установіть відповідність (поставити літери над рисками) між расами і основними корінними місцями їхнього розселення:
1.європеоїдна____2.негроїдна_____ 3. австралоїдна _____ 4. монголоїдна_____
а) Азія б) Європа в) Африка г) Австралія
Різнорівневі завдання по об’єднаній темі «Біосфера та ґрунти. Природні комплекси. Планета людей» учня  (учениці ) 6 - ____ класу ____________     ________________
( 1 – 6 пит. – 1 бал; 7-10 пит. – 1,5 бали)   
 ІІ   ВАРІАНТ   І-ІІ РІВЕНЬ
1. З’ясуйте, за якою ознакою ґрунт відрізняється від гірських порід:  а) кольором б) твердістю в) родючістю г) пластичністю
2. Укажіть, як називається оболонка, у межах якої взаємодіють повітря, вода, гірські породи і мінерали, ґрунти та організми: а) атмосфера   б) біосфера в) гідросфера г) географічна
3. Назвіть закономірність географічної оболонки, для якої характерна зміна природних компонентів і природних комплексів від екватора до полюсів: а) широтна поясність  б) ритмічність в) цілісність  г) висотна поясність 
4. В якій країні найбільше людей?: а) США б) Індія в) Китай г) Росія
5. Населення світу щороку зростає приблизно на: а) 260 тисяч осіб  б) 180 млн. осіб  в) 90 млн. осіб г) 0,5 млрд. осіб
6. Кількість держав, які мають з Румунією по суходолу спільний кордон а) 5  б) 6  в) 7  г) 8
ІІІ  РІВЕНЬ  7. Розташуйте  послідовно (поставити літери над рисками) за розмірами природні комплекси, починаючи з найменшого:  а) материк Африка б) географічна оболонка в) африканська савана г) озеро Вікторія
Відповідь: 1______2_______3________4__________
8. Установіть відповідність (поставити літери над рисками)  між державами та столицями:
1. Туреччина ____2.Індія _____ 3. Китай _____ 4. Австралія_____
а) Канберра б) Нью-Делі в) Анкара г) Пекін
ІV РІВЕНЬ
9. Установіть послідовність (поставити літери над рисками) в чисельності окремих народів від МЕНШ численного до БІЛЬШ численного: а) японці б) американці США в) хіндустанці г) китайці
Відповідь: 1______2_______3________4__________
10. Установіть відповідність (поставити літери над рисками) між расами і основними корінними місцями їхнього розселення:
1.європеоїдна____2.негроїдна_____ 3. австралоїдна _____ 4. монголоїдна_____
а) Африка б) Австралія в) Азія г) Європа
Д. з. Літні завдання











Немає коментарів:

Дописати коментар

Вітаю відвідувачів блогу

Матеріали блогу допоможуть вчителям і учням.Частина з них є фактично посібниками для вчителів, частину можуть використовувати учні. Можливі дрібні помилки чи дрібні недоробки, які будуть коригуватися при повторному читанні. Прохання дотримуватися авторських прав і у разі публічного використання матеріалів блогу робити посилання на назву блогу і автора. Якщо ви тут вперше і не можете зорієнтуватися, переходьте на головну сторінку, а на ній є також архів блогу. Користуйтеся також чорними трикутниками в архіві для орієнтації по сторінках.

Прихильники