Географія.Природознавство.Школа(різне)

Географія.Природознавство.Школа(різне)
Географія.Природознавство.Школа(різне)

Загальна кількість переглядів сторінки

Авторські розробки з географії, природознавства та інших предметів. Розробки з різних питань шкільного життя

Архів блогу

вівторок, 8 червня 2010 р.

Краєзнавство. Факультативний курс географічного краєзнавства. 6 клас

Миколаївська область. Географічний атлас: Моя мала Батьківщина - Київ:ТОВ "Видавництво"Мапа", 2010 - 20 сторінок
ЦЕ ВЖЕ НАДРУКОВАНИЙ АТЛАС, НА ЯКИЙ Є ПОСИЛАННЯ В ПРОГРАМІ КРАЄЗНАВСТВА, ЩО НИЖЧЕ.


Увага! Якщо текст на відсканованих сторінках не читається, дивіться електронний текст нижче











Краєзнавство. Факультативний курс географічного краєзнавства. 6 клас
Краєзнавство

Факультативний курс для учнів 6-го класу( таблиця не надрукувалася,треба сканувати, по темам цифри - всього годин, з них на теоретичну і практичну частини ) .За точною копією оригіналу звертатися до автора.


Пояснювальна записка


Факультативний курс краєзнавства для учнів 6-го класу загальноосвітньої школи, що пропонується, є географічним краєзнавством Миколаївської області, інтегрованим з іншими предметами: історією ( історичні відомості про рідний край), біологією ( рослинність і тваринний світ), кліматологією ( клімат і погода своєї місцевості), етнографією (населення і його побут, звичаї), геоморфологією (поверхня), геологією (корисні копалини), екологією (охорона природи).
Курс національний, бо він розповідає про географію рідної місцевості як частину великої Батьківщини-України і сприяє громадянському вихованню учнів.
Курс також науковий, бо учні знайомляться з багатьма науковими поняттями і термінами (починаючи з терміну краєзнавство), виконують практичні роботи, що формують наукові практичні підходи до вивчення природничих і суспільних явищ.
Курс гуманістичний, бо йде мова про батьків, сім’ю, родину, земляків, що зробили багато позитивного для процвітання краю і України.
Курс також розвивальний, бо він активізує пізнавальну діяльність, розвиває інтерес до предметів природничо-географічного циклу, формує громадянина, виховує і розвиває творчу особистість.
Курс дає необхідну краєзнавчу базу вчителям географії при вивченні курсу загальної географії в 6 класі, розділів географії своєї області в 8 і 9 класах.
Для створення і впровадження цього курсу використані розробки , що використовувалися в школах України ще під час масового вивчення курсу «Рідний край» в 11-річній школі / 1/, сучасні авторські краєзнавчі програми / 2/, розробки методиста Миколаївського інституту післядипломної педагогічної освіти О.І. Слюсар /3,4/, власні розробки під час викладання курсів «Рідний край», курсів природознавства в 5 і 6 класах та курсу загальної географії в 6 класі, в тому числі публікації в місцевій пресі, загальноукраїнській географічній газеті, на власному сайті / 5-11/. З розвитком поліграфічної бази в Україні останнім часом перестало бути особливою проблемою створення карт, атласів, контурних карт для відносно невеликих територій. В цьому сенсі особливо цікавою стане апробація першого навчального географічного атласу Миколаївської області, що друкується видавництвом «Мапа» / 12/ і який стане в пригоді в першу чергу учням 6,8 і 9 класів.

Мета факультативного курсу:
• поглиблення знань про природу Землі та рідного краю (Миколаївської області);
• підвищення інтересу учнів до вивчення географії та краєзнавства;
• формування екологічного способу мислення, пов’язаного з практикою сучасного виробництва, присадибного господарювання та культурою побуту;
• вивчення проблем екології Миколаївщини;
• формування навичок роботи з додатковою літературою, атласами, географічними джерелами знань ( втому числі Інтернету);
• вироблення в учнів умінь практично застосовувати здобуті географічні знання, користуватися джерелами географічної інформації, самостійно шукати, аналізувати і передавати її.
Формування компетентностей:
• життєвої компетентності учнів ( соціальної, міжкультурної, спілкування);
• здатності до самоосвіти, самореалізації;
• виховання любові до рідного краю і відповідальності за його майбутнє, за єдність всіх регіонів України з їхньою різноманітністю.
Завдання факультативного курсу:
Освітні:
• поглиблення знань учнів зі шкільних курсів географії в частині фізичної географії;
• надання початкових знань з курсу економічної та соціальної географії рідного краю;
• удосконалення вмінь та навичок у роботі з географічною картою та компасом;
• ознайомлення з проблемами екології свого краю та напрямами охорони природи.
Виховні:
• виховання гуманного, толерантного ставлення до навколишнього середовища;
• виховання національно свідомого громадянина, дбайливого господаря, грамотної, освіченої людини, гуманіста і природолюба;
• сприяння гармонічному розвитку особистості.
Розвивальні:
• розвиток логічного мислення учнів;
• розвиток критичного мислення та вміння логічно викладати свої думки;
• розвиток творчого мислення, формування власної точки зору та ькритичного ставлення до інформації;
• розвиток творчого мислення;, формування власної точки зору та критичного ставлення до інформації;
• розвиток уміння співпрацювати під час виконання практичних робіт та екскурсій.
Програма для учнів 6 класу складається з 10 тем, розрахована на 17,5 годин ( 0,5 години в тиждень або 1 година в 2 тижні).
При наявності більшої кількості годин, наданих для факультативного курсу, їхня кількість збільшується пропорційно однаково на всі теми.
Тематичний план факультативного курсу
«Краєзнавство»
Для учнів 6-го класу
( 0,5 год. на тиждень )

№ п/п Тема і її зміст Норма навчальної роботи Вимоги до рівня підготовки учнів в результаті вивчення курсу
Всього Теоре -тичної Практи -чної
1 Вступ.
Що вивчається в кур;сі
«Краєзнавство». Поняття
«рідний край», «своя місцевість». Організація спостережень за погодою, фенологічні спостереження. Ведення календаря погоди.
Екскурсія
Ознайомлення з природою своєї місцевості восени. Визначення сторін горизонту 1,5 1 0,5 Учень
називає, що вивчає курс «Краєзнавство», що таке «своя місцевість», «рідний край», що називається горизонтом;
наводить приклади природоохоронних заходів, які здійснюються в своїй місцевості;
вміє
вести календар погоди, показувати
сторони горизонту на місцевості;
спост;ерігає
за погодою та сезонними змінами в живій природі
2 Тема1. Географічне положення рідного краю
Поняття «географічне положення». Місцезнаходження свого населеного пункту на земній кулі, материку, території України. Карти і атласи як джерела географічних знань. Інші джерела знань про рідний край. Короткий нарис про природу.
Практична робота
1. Визначення на картах географічного положення свого населеного пункту, району, області. Позначення обласного центру, свого населеного пункту, меж області на контурній карті. Визначення напрямів зі свого населеного пункту до столиці України, до морів України тощо 1 0,5 0,5 Учень
характеризує географічне положення свого населеного пункту;
пояснює розміщення свого населеного пункту, обласного центру на карті області та карті України;
вміє
знаходити і показувати
свій населений пункт і область на картах;
визначає
напрям зі свого населеного пункту до різних географічних об’єктів
користується
джерелами знань про рідний край
3 Тема2. Поверхня і корисні копалини
Форми земної поверхні у своєму краї. Висоти та їх зображення на фізичній карті. Найвища і найнижча точки над рівнем моря своєї місцевості. Нівелір і вимірювання висот. Гірські породи і мінерали.
Властивості мінералів. Корисні копалини. Вивітрювання, переміщення й нагромадження гірських порід. Особливості поширення та залягання гірських порід у своїй місцевості
Практична робота
2. Визначення висоти точок земної поверхні своєї місцевості за допомогою нівеліра
2,5 2 0,5 Учень
називає форми земної поверхні;
пояснює що таке нівелір, як зображаються на фізичній карті ділянки земної поверхні з різною висотою, що таке гірські породи, мінерали, корисні копалини;
властивості гірських порід( колір, твердість, щільність тощо), що таке вивітрювання, форми поверхні та гірські породи свого краю;
вміє
визначати висоту за допомогою нівеліра;
визначає
найпоширеніші гірські породи й корисні копалини свого краю

4 Тема3. Повітря. Погода
Поняття про повітря. Його склад, властивості та значення для життя на Землі. Погода і спостереження за нею. Зміни погоди. Метеорологічна служба. Метеорологічні прилади. Прогнозування погоди і народні прикмети. Місцеві ознаки погоди. Стихійні метеорологічні явища ( бурі, зливи, ожеледь, суховії, град тощо). Охорона повітря
Практичні роботи
3. Складання опису погоди за місяць за даними календаря погоди
4.Ознайомлення з метеорологічними приладами
1,5 0,5 1 Учень
характеризує склад повітря, основні властивості повітря і його значення для життя людини, стан погоди;
пояснює що таке погода і як ведуться спостереження за нею;
описує
особливості погоди свого краю;
розпізнає
метеорологічні прилади;
спостерігає
за погодою;
веде
календар погоди;
знімає
показники з метеорологічних приладів;
складає
опис погоди

5 Тема 4. Вода в природі
Властивості води. Стани води. Значення води для життя на Землі. Водні об’єкти своєї місцевості. Проблеми водопостачання. Місцеві гідрологічні пам’ятки природи. Охорона об’єктів свого краю. 1,5 1,5 - Учень:
характеризує
властивості води, особливості поверхневих і підземних вод своєї місцевості;
називає
водні об’єкти своєї місцевості;
показує на карті
водні об’єкти своєї місцевості;
визначає
напрям річки, характер її течії;
складає
опис місцевої річки (струмка)
6 Тема 5. Грунти.
Грунт, його склад та властивості. Значення грунтів у житті та діяльності людини. Найпоширеніші грунти своєї місцевості. Охорона грунтів. 0,5 0,5 - Учень:
називає,
що таке грунт, його склад, види грунтів своєї місцевості;
знає
правила охорони грунтів
робить висновки про те, як впливають властивості грунту на врожайність сільськогосподарських рослин;
відрізняє
грунт від гірської породи;
охороняє
грунти своєї місцевості
7 Тема 6. Рослинність і тваринний світ
Рослинність і тваринний світ свого краю. Умови життя й розвитку рослин і тварин. Найбільш поширені види тварин і рослин своєї місцевості.
Рослини і тварини, занесені до Червоної книги України, їх охорона 1,5 1,5 - Учень:
називає
найхарактерніші для даної місцевості види рослин і тварин; рослини і тварини краю, занесені до Червоної книги України;
наводить приклади
взаємозв’язків і залежностей між рослинами і тваринами;
розрізняє
найпоширеніші види рослин (дерев, чагарників, трав) і тварин;
виявляє
взаємозв’язки між грунтово-рослинним покривом, тваринним світом, поверхнею, водою та кліматом
8 Тема 7. Населення краю: історія та сучасність
Заселення людиною своєї місцевості. Виникнення й походження назви, кількість мешканців свого пункту. Належність його до певного типу поселень, адміністративної одиниці України (області, району, міста). Твій родовій і його геограйія. Особливості мови, звичаїв, обрядів, релігії, життя й побути населення рідного краю. Видатні люди свого краю.
Практична робота
Складання схеми родоводу з описом його географії. 2 1,5 0,5 Учень:
називає
кількість мешканців свого села (міста), району, області, її зміни, причини цих змін, видатних людей свого краю;
знаходить
свій н;аселений пункт на адміністративній карті;
застосовує знання про виникнення й тип свого населеного пункту, його адміністративну належність
складає
схему й опис свого родоводу
9 Тема 8. Господарська діяльність
Види господарської діяльності. Господарське значення природних багатств (корисних копалин, кліматичних, водних, грунтових, рослинних, тваринних).
Сучасні види виробничої діяльності місцевого населення (сільське господарство, промилсовість, будівництво, транспорт, зв’язок, торгівля тощо). Найпоширеніші професії мешканців краю.
Види людської діяльності, спрямовані на творення сприятливих умов для життя і всебічного розвитку особистості. Освіта і наука. Охорона здоров’я, фізична культура і туризм. Культура і мистецтво. Традиційні заняття мешканців краю.
Екскурсія
Ознайомлення з місцевим підприємством, установою (ферма, завод, лікарня, школа тощо). 2,5 1,5 1 Учень:
називає
особливості і значення основних видів виробничої і невиробничої діяльності;
характеризує
розташування найбільших господарських об’єктів області;
описує
підприємство чи установу;
наводить приклади
традиційних та сучасних занять і професій мешканців краю;
робить висновки
про значення природи та її багатств для господарської діяльності людей;
знаходить на карті
області розташування найважливіших господарських об’єктів
10 Тема 9. Взаємодія людини і природи. Охорона природи.
Діяльність людини та її наслідки (приклади позитивного і негативного впливу на природу краю).
Необхідність охорони природи. Правила природоохоронної поведінки. Заходи, спрямовані на збереження природи і покращення умов життя населення.
Природоохоронні об’єкти свого краю.
Екскурсія.
Ознайомлення з природою своєї місцевості навесні. 2 1 1 Учень:
пояснює,
яких змін зазнала природа краю під впливом господарської діяльності людини;
називає
джерела забруднення повітря, водойм, грунтів;
знає
правила поведінки у природі, заходи, які спрямовані на охорону природи, покращення умов життя населення;
виявляє
наслідки впливу людини на природу;
дотримується
правил природоохоронної поведінки.
11 Узагальнююче повторення 1 - 1


Література
1. Корнєєв В.П., Корнєєв О.В. Методика вивчення курсу «Рідний край». Посібник для вчителя.- Камянець-Подільський, «Абетка-Нова», 2002.
2. Хроленок Н.М. Програма роботи гуртка «Краєзнавець».- Х., Географія. -2009. - № 11-12 (135-136).
3. Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999.
4. Слюсар О. І. Рідний край. Робочий зошит учня .- Камянець- Подільський, «Абетка», 2000.
5. Португальський О. Застосування проблемно-символічних сигналів у викладанні курсу « Рідний край» // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2004. - № 9 ( 350 ).
6. Португальський О. Пиленгас у ролі акліматизанта // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2003. - № 16 ( 309 ).
7. Португальський О. Чайнворд «Миколаївська область» // Рідне Прибужжя. – 1999. - № 59 (1270 ).
8. Португальский А. Чайнворд «Николаев» // Родной причал. – 1999. - № 39 ( 597 ).
9. Португальський О. Міста-обласні центри України і держави-сусіди України. Кросворд // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2010. - № 2 ( 631 ).
10. Португальський О. Прогноз погоди. Ділова гра. 8-й клас // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2008. - № 45 ( 578 ).
11. Сайт вчителя Португальського О.В. Географія. Природознавство. Школа (різне)
12. Географічний атлас Миколаївської області (упорядник Слюсар О.І.). – Київ, Мапа, 2010

Немає коментарів:

Дописати коментар

Вітаю відвідувачів блогу

Матеріали блогу допоможуть вчителям і учням.Частина з них є фактично посібниками для вчителів, частину можуть використовувати учні. Можливі дрібні помилки чи дрібні недоробки, які будуть коригуватися при повторному читанні. Прохання дотримуватися авторських прав і у разі публічного використання матеріалів блогу робити посилання на назву блогу і автора. Якщо ви тут вперше і не можете зорієнтуватися, переходьте на головну сторінку, а на ній є також архів блогу. Користуйтеся також чорними трикутниками в архіві для орієнтації по сторінках.

Прихильники