В оновленій програмі 2017 року курсу природознавства 5 класу найбільш суттєве оновлення практичної частини програми полягає у тому, що замість 5-ти міні-проектів введено 4 навчальних проекти з новими темами.
Навчальний проект "Жива і нежива природа навколо нас" розміщено за посиланням http://metodportal.com/node/58363
Навчальний проект "Наш дім - Сонячна система"
Навчальний проект "Вирощування найвищої бобової рослини"
Навчальний проект «Вирощування
найвищої бобової рослини» (природознавство, 5 клас, 2017 рік)
Розробка виконана
за оновленою програмою, затвердженою
Наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. Коригована розробка після опрацювання
на уроках буде розміщена на блозі http://oleksportugalski.blogspot.com/
Автор: Португальський Олександр Володимирович
Головне завдання проекту
відповідно до програми: вести
тривале спостереження, фіксувати дані в журналі спостережень, формулювати
гіпотези, планувати і проводити дослідження, пояснювати отримані результати
(компетентності у природничих науках і технологіях).
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учня
Знаннєвий компонент:
Учень називає середовище життя, умови,
необхідні для вирощування бобових рослин.
Діяльнісний компонент:
Учень описує результати власних спостережень
і дослідів, пояснює вплив чинників
середовища на ріст рослин, розпізнає
окремі види бобових рослин, використовує додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову
лексику в самостійних усних повідомленнях, формує
вміння фіксувати результати досліджень, представляти
їх наочно, відпрацьовує математичну,
інформаційно-цифрову компетентність, формулює
гіпотези та порівнює результати
дослідів з теоретично очікуваними, веде
тривале спостереження.
Ціннісний компонент:
Учень формує свій внесок у діяльність групи, презентує результати своєї діяльності і
діяльності групи, висловлює ідеї по
черзі, уважно слухаючи інших при обговоренні, сприймає спільне групове рішення, здійснює само- і взаємооцінювання за наданими вчителем критеріями
до кінцевого продукту проекту, висловлює в ролі доброзичливого критика
оцінку презентування інших груп.
Обладнання: горщики, насіння гороху і квасолі, інших бобових
рослин, ґрунт (пісок, глина, добрива), вода, лінійки, термометри, комп’ютери з
виходом в Інтернет, журнали
спостережень, роздатковий матеріал для малих груп із завданнями.
Хід роботи: Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку та
пояснює головне завдання проекту.
Завдання.
І. Організація
навчального проекту (організаційний урок або частина уроку).
1. Самостійно
об’єднатися в малі групи, обрати собі лідера.
2. Зробити
самоперевірку щодо наявності необхідного обладнання і матеріалів в кожній
групі.
3. Вибрати місця
проведення дослідів ( кабінет природознавства, класні кабінети), врахувати необхідний мікроклімат, пору року,
освітлення, вологість ґрунту тощо, залишити там основну частину обладнання).
4. Протягом тижня
кожній групі зібрати по кілька десятків насінин гороху та квасолі для
пророщування.
ІІ. Початок
пророщування насіння (частина уроку).
ІІІ. Основна
частина досліду.
1. Вибрати однакові
пророщені бобові насінини для
одночасного початку експерименту різними групами.
2. Результати
дослідів кожній групі вносити в журнал за таблицею, відпрацьованою в ході
підготовки до експерименту
3. Презентувати
свій проект, зробити аналіз досягнень і успіхів кожного учня групи за
критеріями вкладу в спільну роботу та вмінням співпрацювати.
4. Зробити
висновки або звіт щодо результатів
дослідів відповідно до попередніх гіпотез перед його початком.
Оцінювання учнів: попереднє – за результатами роботи
в малих групах на уроці, остаточне –після перевірки журналів
та висновків в них.
Навчальний проект "Смітити не можна переробляти"
Навчальний проект «Смітити не
можна, переробляти» (природознавство, 5 клас, 2017 рік)
Розробка виконана
за оновленою програмою, затвердженою
Наказом МОН України від 07.06.2017 № 804. Коригована розробка після опрацювання
на уроках буде розміщена на блозі http://oleksportugalski.blogspot.com/
Автор: Португальський Олександр Володимирович
Головне завдання проекту
відповідно до програми: ініціативність
та екологічна грамотність.
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учня
Знаннєвий компонент:
Учень називає джерела забруднення
навколишнього середовища, важливі
проблеми своєї місцевості, наводить
приклади впливу людини на природу і природи на людину.
Діяльнісний компонент:
Учень пояснює зв'язок людини з природою, аналізує позитивні і негативні наслідки
взаємодії людини і довкілля, дотримується
екологічних норм поведінки у природі і побуті, відпрацьовує роботу в команді зі своєю певною роллю в малій групі, практичну послідовність
дій, формує вміння вибирати
необхідні дані з джерел інформації, представляти
наочно результати роботи над проектом, демонструє ініціативність та екологічну
грамотність.
Ціннісний компонент:
Учень усвідомлює власну відповідальність за
збереження природи, обговорює питання
економного використання матеріалів, сировини, енергоносіїв, висловлює судження щодо необхідності
раціонального використання природних ресурсів, демонструє на особистому прикладі і прикладі членів родини
розуміння необхідності дотримання певних правил використання вживаних речей
Обладнання: лінійки,
олівці, ножиці, робочі зошити, використані побутові тара і вироби, роздатковий матеріал
для малих груп із завданнями.
Хід роботи: Вчитель перевіряє готовність учнів до уроку та
пояснює головне завдання проекту.
Завдання.
І. Організація
навчального проекту (організаційний урок або частина уроку).
1. Самостійно
об’єднатися в малі групи, обрати собі лідера.
2. Вчитель описує
проблему в головних рисах з використанням демонстраційних предметів і виробів з
них, роздаткового матеріалу:
Практично щодня
людина щось купує і щось намагається утилізувати. Гори комунального сміття,
серед якого багато також з відходів, які мають штучне неорганічне походження,
потраплять у природу і відбирають у неї навіть у вигляді сміттєзвалищ величезні
території. Якщо кожна людина хоча б частково почне використовувати повторно
старі речі, тару тощо, ми зможемо частково призупинити захаращення довкілля.
Звісно, це треба робити паралельно зі здачею в пункти збирання вторинної
сировини металобрухту, скляного посуду, пластмаси, поліетиленових посуду і
плівки, паперу тощо. Те, що багато людей в супермаркетах часто вже принципово
відмовляються купувати на касі додаткові пакети, говорить про те, що вони
усвідомлюють масштаби проблеми і готові брати особисту участь у її вирішенні. І
зовсім погано, коли деякі погані домохазяйки навіть яйця, які б’ються, примудряються купувати в поліетиленових
пакетах замість того, що, знаючи, що в холодильнику яєць немає, ще з дому взяти
ємність для них, яка зберігає форму…
Розглянемо
приклади повторного використання речей і матеріалів з них.
Використані
речі
|
Повторне
використання
|
Пляшки
поліетиленові з-під мінеральної води та напоїв
|
Герметичне
зберігання прального порошку, інших хімічних, сипучих, будівельних
матеріалів і предметів (цементу,
гіпсу, алебастру, піску, дрібних цвяхів). Використання для тимчасового
зберігання або транспортування води, молока, олії, інших напоїв і продуктів.
Виготовлення годівничок для птахів взимку, декоративних поробок, горщиків для
квітів. При заповненні піском – виготовлення не несучих навантаження стін
легких споруд
|
Ємності
пластмасові з-під фарби, будівельних сумішей
|
Використання в
якості відер для води при прибиранні, ємностей для зберігання господарчих
предметів
|
Банки, пляшки
скляні
|
Для зберігання
води, напоїв, фруктового варення, олії, меду в побуті, домашнього
консервування
|
Картонні
коробки
|
Для збору
макулатури різного розміру, при цьому
макулатура здається разом з коробкою. Для зберігання речей, для транспортування
речей
|
Паперові
відходи
|
Для
розпалювання дров, вогнищ
|
Коробки
пресервів
|
Підставки для
горщиків, коробки для зберігання дрібних предметів
|
Пакети, мішки
|
Повторне
використання у побуті для збирання сміття або зберігання речей
|
Одяг, вироби з
тканин
|
Виготовлення
робочих рукавиць, торбинок.
Використання в якості ганчірок і протирального матеріалу
|
Сталеві
стержні, товста проволока
|
Виготовлення,
ремонт залізобетонних споруд , дорожнього покриття у приватному будинку
|
3. Протягом тижня
кожній групі підготувати використані предмети, інструменти для їхньої переробки
на наступному уроці, підібрати приклади використання вживаних предметів, про
які мало хто знає.
ІІ. Виготовлення
нових речей (наступний урок)
1. Виготовити
нові речі.
2. Сфотографувати
нові речі.
3. Презентувати
свій проект, зробити аналіз досягнень і успіхів кожного учня групи за
критеріями вкладу в спільну роботу та вмінням співпрацювати.
4. Зробити висновки щодо результатів виконання проекту.
5. При наявності
цікавих результатів підготувати електронну презентацію з розміщенням її на
шкільному сайті.
Оцінювання учнів: попереднє – за результатами роботи
в малих групах на уроці, остаточне –після виконання електронних
презентацій дома.
Немає коментарів:
Дописати коментар