Географія.Природознавство.Школа(різне)

Географія.Природознавство.Школа(різне)
Географія.Природознавство.Школа(різне)

Загальна кількість переглядів сторінки

Авторські розробки з географії, природознавства та інших предметів. Розробки з різних питань шкільного життя

Архів блогу

суботу, 18 лютого 2012 р.

Краєзнавство ( Миколаївська область)

На цьому блозі розміщена складена мною затверджена Програма факультативного курсу краєзнавства Миколаївської області. За проханням вчителів розміщую живим несканованим текстом неповні невідредаговані свої конспекти, які скоротять бажаючим шлях для написання більш повних конспектів.
Тема: Вступ
Урок 1: Вступ.
Дата:
Мета: сформувати поняття «краєзнавство», «своя місцевість», «рідний край», «горизонт»; навести приклади природоохоронних заходів, які здійснюються в Миколаївській області; навчити учнів вести календар погоди, показувати сторони горизонту на місцевості, спостерігати за погодою та сезонними змінами в живій природі
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу
Вивчення нового матеріалу
1. Що вивчається в курсі «Краєзнавство».
2. Поняття «рідний край», «своя місцевість», «горизонт».
3. Організація спостережень за погодою, фенологічні спостереження.
4. Ведення календаря погоди.
5. Екскурсія «Ознайомлення з природою своєї місцевості восени. Визначення сторін горизонту»
Домашнє завдання: Ведення календаря погоди

Тема: Географічне положення рідного краю
Урок 2: Географічне положення рідного краю
Дата:
Мета: сформувати поняття «географічне положення»; охарактеризувати географічне положення свого населеного пункту – міста Миколаєва; пояснити розміщення свого населеного пункту, обласного центру на карті області та карті України; вміти знаходити і показувати свій населений пункт і область на картах; навчити учнів визначати напрям зі свого населеного пункту до різних географічних об’єктів; ознайомити учнів з іншими джерелами знань про рідний край
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу, глобус, настінні карти України і світу, контурні карти Миколаївської області, виставка «Рідний край» в шкільній бібліотеці
Вивчення нового матеріалу
1.Поняття «географічне положення».
2. Місцезнаходження свого населеного пункту на земній кулі, материку, території України.
3. Карти і атласи як джерела географічних знань.
4. Інші джерела знань про рідний край.
5. Короткий нарис про природу Миколаївщини.
6. Практична робота №1. Визначення на картах географічного положення свого населеного пункту, району, області. Позначення обласного центру, свого населеного пункту, меж області на контурній карті. Визначення напрямів зі свого населеного пункту до столиці України, до морів України тощо
7. Відвідання виставки «Рідний край» в шкільній бібліотеці, ознайомлення з наявними там джерелами знань про Миколаївщину.
Домашнє завдання: Ведення календаря погоди, навести свої знайдені приклади джерел знань про рідний край
Тема: Поверхня і корисні копалини
Уроки 3-5: Поверхня і корисні копалини
Дати:
Мета: ознайомити учнів з формами земної поверхні, пояснити, що таке нівелір, як зображаються на фізичній карті ділянки земної поверхні з різною висотою, що таке гірські породи, мінерали, корисні копалини, ознайомити з властивостями гірських порід (колір, твердість, щільність тощо), сформувати поняття «вивітрювання», визначити конкретні форми поверхні та гірські породи свого краю; навчити учнів визначати висоту за допомогою нівеліра та найпоширеніші гірські породи й корисні копалини свого краю
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу, глобус, настінні карти України і світу, нівелір
Вивчення нового матеріалу
1.Форми земної поверхні у своєму краї.
2. Висоти та їх зображення на фізичній карті.
3. Найвища і найнижча точки над рівнем моря своєї місцевості.
4. Нівелір і вимірювання висот.
5. Гірські породи і мінерали.
6. Властивості мінералів.
7. Корисні копалини.
8. Вивітрювання, переміщення й нагромадження гірських порід.
9. Особливості поширення та залягання гірських порід Миколаївської області.
10.Практична робота №2 «Визначення висоти точок земної поверхні своєї місцевості за допомогою нівеліра»
Домашнє завдання: Збирання фрагментів місцевих гірських порід і корисних копалин, фотографії краєвидів Миколаївської області в сімейних архівах
Тема: Повітря. Погода
Урок 6: Повітря. Погода.
Дати:
Мета: охарактеризувати склад повітря, основні властивості повітря і його значення для життя людини, стан погоди,пояснити, що таке погода і як ведуться спостереження за нею, навчити описувати особливості погоди свого краю; розпізнавати метеорологічні прилади, спостерігати за погодою, вести календар погоди, знімати показники з метеорологічних приладів, складати опис погоди
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу, підручники з географії 6 класу

Вивчення нового матеріалу
1. Поняття про повітря. Його склад, властивості та значення для життя на Землі.
2. Погода і спостереження за нею. Зміни погоди.
3. Метеорологічна служба. Метеорологічні прилади.
4. Прогнозування погоди і народні прикмети. Місцеві ознаки погоди. Стихійні метеорологічні явища ( бурі, зливи, ожеледь, суховії, град тощо).
5. Використання можливостей Інтернету в прогнозуванні та архівуванні характеристик погоди.
6. Охорона повітря.
Практичні роботи
№3 «Складання опису погоди за місяць за даними календаря погоди»
№4 «Ознайомлення з метеорологічними приладами»


Домашнє завдання: ведення календаря погоди, використання даних з Інтернету
Тема: Вода в природі

Урок 7: Вода в природі

Дати:
Мета: поглибити знання учнів про властивості і стани води, про особливості поверхневих і підземних вод своєї місцевості, вдосконалити вміння називати і показувати водойми своєї місцевості на карті, визначати напрям рік, складати опис місцевих річок
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, зошити-практикуми з географії 6 класу, настінні карти Миколаївської області

Вивчення нового матеріалу
1. Властивості води.
2. Стани води.
3. Значення води для життя на Землі.
4. Водні об’єкти своєї місцевості.
5. Проблеми водопостачання.
6. Місцеві гідрологічні пам’ятки природи.
7. Охорона водних об’єктів свого краю
8. Робота з атласами та настінними картами Миколаївської області.

Домашнє завдання: позначити водойми на контурних картах Миколаївської області
Тема: Ґрунт

Урок 8: Ґрунт

Дати:
Мета: поглибити знання учнів про ґрунт, його склад та властивості, визначити вплив властивостей ґрунту на врожайність сільськогосподарських рослин, навчитися відрізняти ґрунт від гірської породи, поглибити уявлення про охорону ґрунтів
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, настінні карти Миколаївської області

Вивчення нового матеріалу
1. Ґрунт – це верхній пухкий шар Землі, що має властивість родючості.

2. Родючість – властивість ґрунту забезпечувати рослини необхідними для їх розвитку мінеральними речовинами.

3. Родючість залежить від кількості гумусу (перегною).

4. За 100 років товща ґрунту збільшується від 0,5 до 2,0 см..

5. В ґрунті відбуваються фізичні, хімічні та біологічні процеси.

6. Склад ґрунту: він складається з 3-х частин – твердої (дрібні мінерали з гірських порід, гумус), рідкої (вода), газуватої (повітря).

7. Ґрунт – одне з трьох основних середовищ життя на Землі.

8. Найпоширеніші ґрунти України та миколаївської області.

9. Охорона ґрунтів: правильний обробіток – (важкі сільськогосподарські машини руйнують структуру ґрунту, правильні сівозміни, поля під паром), правильне внесення мінеральних та органічних добрив, охорона від механічного, хімічного та радіоактивного забруднень, заборона спалювання рослинних решток на полях, городах, в садах і виноградниках.

10. Робота з атласами та настінними картами Миколаївської області.

Домашнє завдання: вміти визначати різні ґрунти на картах Миколаївської області
Тема: Рослинність і тваринний світ
Урок 9: Рослинність і тваринний світ
Дати:
Мета: систематизувати знання учнів про рослинність і тваринний світ свого краю, показати вплив діяльності людини на рослинний і тваринний світ, необхідність охорони навколишнього живого світу, ознайомити учнів з Червоною книгою України; виховувати любов і бережне ставлення до природи.
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, настінні карти Миколаївської області
Вивчення нового матеріалу
1. Рослинний світ дає людині їжу, кисень для дихання, місця відпочинку, сировину для виготовлення різноманітних речей.
2. Рослини поширені на всіх материках, крім Антарктиди.
3. Для життя рослин необхідні такі умови: тепло, світло, грунт і вода.
4. Дикорослі рослини Миколаївщини:
Дерева Кущі Трав’янисті
Акація біла Шипшина Щириця
Верба Глід Очерет
Тополя Вовчі ягоди Подорожник
Сосна Дереза Кульбаба
В’яз Терен Лобода
5. Культурні рослини Миколаївщини:
Дерева Кущі Трав’янисті
Яблуня Аґрус Пшениця
Груша Смородина Кукурудза
Горіх Троянда Ячмінь
Черешня Виноград Квасоля
Слива Обліпиха Баклажани
6. Необхідними умовами для життя тварин є певна кількість світла, вологи, тепла, їхня зміна на протязі року. Умовою життя тварин є також достатня кількість їжі.
7. На Миколаївщині поширені багато тварин, зокрема багато видів червей, молюсків, ракоподібних, павуків, комах, риб, земноводних, плазунів, птахів, ссавців.
8. Дикі тварини Миколаївщини:
Звірі Птахи Комахи
Ховрах Горобець Тарпан
Дельфін Грак Оса
Козуля Сіра ворона Комар
Лисиця Чайка Колорадський жук
Кабан дикий Лебідь Цвіркун польовий
9. Свійські тварини Миколаївщини:
Звірі Птахи Комахи
Корова Куриця Бджола
Кінь Качка
Свиня Гуска
Вівця Індик
Собака Індокачка
10. Червона книга – це список і відомості видів тварин, які вже зникли або перебувають під загрозою зникнення. В Червоній книзі України близько 400 видів тварин. Серед них: жук-рогач, метелик махаон, їжак вухатий, соль пуга звичайна, сокіл сапсан, кам’яний краб, рись звичайна, пелікан рожевий, хохуля звичайна.
11. Природоохоронні території: заказники, заповідники, національні парки, зоопарки
Домашнє завдання: знайти матеріали про природоохоронні території Миколаївщини



Тема: Населення краю: історія та сучасність
Урок 10: Заселення людиною краю. Свій населений пункт
Дата:
Мета: ознайомити учнів з процесами заселення краю, історією заснування міста Миколаєва, встановити чисельність мешканців міста і області та їх національний склад, сформувати уявлення про місце Миколаївщини на карті України та зв’язки області з іншими регіонами країни, навчити знаходити Миколаїв на карті області та України
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області.
Вивчення нового матеріалу
1. В Україні станом на 01.01. 2008 року населення становить 46 млн. 372,7 тис.
2. Населення Миколаївської області – 1 млн. 203,6 тисяч осіб.
3. Населення міста Миколаєва – приблизно 500 тисяч осіб.
4. Після війни Росії і Туреччини в 1768-1774 роках і приєднання сучасної території Миколаївщини до Російської імперії почав формуватися сучасний національний склад населення області та інтенсивно збільшуватися його кількість. Територію колонізували українці з більш північних територій, росіяни з Росії, представники інших європейських народів. Колонізація заохочувалася російською адміністрацією заради включення територій Причорномор’я в систему Російської імперії і передусім в господарство.
5. Місто Миколаїв виникло саме як місто в 1789 році заради будівництва на місцевій верфі на Інгулі дерев’яних військових кораблів. На початку свого існування воно складалося з кількох куренів та землянок, згодом почали споруджуватися з місцевого каменю державні споруди та будинки місцевої знаті. Протягом багатьох років Миколаїв будувався сам та приєднував до себе сусідні села та хутори, деякі з яких засновані набагато раніше, ніж місто, наприклад, сучасний Корабельний район міста, що включає колишню Вітовку- Богоявленськ –Жовтневе. Місто назване в честь святого Миколи.
6. Миколаїв – обласний центр Миколаївської області, він розділений умовно на 4 міських райони, підпорядкованих міській раді Миколаєва.
7. Національний склад області відповідно до даних останнього перепису 5 грудня 2001 року такий:
українці – 77,4%, росіяни – приблизно 18%, молдовани – 13%, євреї – 0,9%, болгари – 0,6%, інших – менше 0,1 %. Відсоток українців по Миколаївській області більший, ніж в середньому по Україні.
8. Миколаївська область інтегрована в господарство України і має безліч різноманітних зв’язків з іншими регіонами країни. За характером господарства область умовно відносять до Причорноморського економічного регіону з двома сусідніми областями та АРК.
9. Робота з настінними картами та картами атласу.

Домашнє завдання: Контурна карта області
Тема: Населення краю: історія та сучасність
Урок 11: Культура, побут населення. Видатні люди. Практична робота «Складання схеми родоводу з описом його географії»
Дата:
Мета: сформувати уявлення про елементи культури і побут населення області, ознайомити учнів видатними людьми краю, навчитися складати схему й опис свого родоводу
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області, виставка «Видатні земляки» в школі.
Вивчення нового матеріалу
1. Більшість населення області вільно володіє українською та російською мовами. В публічному вжитку у великих містах переважає російська мова, в малих містах та селах – українська мова.
2. Відношення до релігії – віруючі і невіруючі (точної статистики і досліджень немає), певна частина віруючих дотримується епізодично лише певних обрядів. Віруючі в багатьох конфесіях і церквах переважно християни. Є частина мусульман.
3. Звичаї та обряди місцевого населення базуються переважно на традиційній українській культурі. Проявляються вони найбільше в святкуванні чи відзначанні найбільш значимих подій в житті людини, менталітеті людей та в традиційному характері стосунків людей в суспільстві та в родині
4. Особливості сучасного побуту. Люди живуть здебільшого окремими сім’ями в квартирах багатоповерхових будинків або в окремих будинках з присадибними ділянками. В селах жителі на присадибних ділянках вирощують фрукти і овочі, тримають домашніх тварин. Речі побуту в основному фабричні і виготовлені зі штучних або природних матеріалів. Інтенсивно входить в побут електроніка, зокрема комп’ютери та Інтернет.
5. У зв’язку з руйнуванням великих сільськогосподарських підприємств велика частина сільського населення зараз намагається переїхати до великих міст, але на заваді часто стоїть питання житла.
6. Видатні люди краю. М.М. Аркас – композитор і історик, С. О. Макаров – флотоводець, А. І. Зарудний – академік. У визначенні таких людей є елемент суб’єктивності, особливо в присудженні звань почесних громадян міста. Зокрема, останні мають великі досягнення в окремих галузях діяльності, проте не достатньо харизматичні і не можуть себе подати як особистість суспільству для історії.
7. Відвідання виставки «Видатні земляки» на 3 поверху школи.
8. Практична робота «Складання схеми родоводу з описом його географії»

Домашнє завдання: Скласти схему родоводу і його опис
Тема: Господарська діяльність
Урок 12: Види господарської діяльності, використання природних багатств, сучасні види господарської діяльності. Найпоширеніші професії
Дата:
Мета: Ознайомити учнів з видами господарської діяльності мешканців краю, зокрема сучасними видами, оцінити господарське значення природних багатств краю для розвитку народного господарства, ознайомити з найпоширенішими професіями, виховувати в учнів дбайливого господаря
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області
Вивчення нового матеріалу
1. Три головних види господарської діяльності людей в області: промисловість, сільське господарство, обслуговування. Перші два відносяться до виробничої сфери, третій – до невиробничої.
2. Промисловість області включає заводи, фабрики, кар’єри, де виробляється різноманітна продукція.
3. Сільське господарство складається з двох галузей – рослинництва і тваринництва. Вони виробляють для людей продукти харчування.
4. Обслуговування – це транспорт, зв'язок, освіта, охорона здоров’я, культура та спорт, комунальна служба, торгівля.
5. Природні багатства в області різноманітні: корисні копалини, сприятливий клімат, прісні водойми , лимани і Чорне море, родючі ґрунти, різноманітні види організмів рослинного і тваринного світу.
6. Корисні копалини в Миколаївській області: нікель, піски, глини, граніти, вапняки, уран, мінеральні води, цементна сировина.
7.В Миколаївській області значні рекреаційні ресурси: центри туризму, кліматичні курорти, бальнеологічні курорти, лікувальні грязі, мінеральні джерела, санаторії, будинки, бази і пансіонати відпочинку, дитячі оздоровчі табори.
8. Підприємства в місті Миколаєві - що вони виробляють – професії:
1) суднобудівні заводи-судна і кораблі-робітники різних спеціальностей, інженери;
2) ВО «Зоря»-турбіни-робітники і інженери;
3) Глиноземний завод-глинозем-робітники і інженери;
4) Янтар-пиво-робітники і технологи пивоваріння;
5) торговельні заклади-предмети торгівлі-підприємці і продавці;
6) транспорт-автомобілі, тролейбуси, автобуси, таксі, судна, поїзда, літаки-водії;
7) освіта-навчання і виховання-вчителі, викладачі;
8) медицина-лікування і профілактика хвороб –лікарі і медсестри;
9) управління містом-забезпечення роботи комунальних та інших служб-управлінці
Домашнє завдання: пояснення карт 11, 14, 15
Тема: Господарська діяльність
Урок 13: Види діяльності по створенню сприятливих умов життя і розвитку особистості. Традиційні заняття мешканців краю
Дата:
Мета: сформувати уявлення про види діяльності в області по створенню сприятливих умов життя і розвитку особистості, ознайомити учнів з традиційними заняттями мешканців краю.
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області.
Вивчення нового матеріалу
1. Установи освіти: школи, ліцеї, технікуми, коледжі, інститути, університети, ПТУ, гімназії.
2. Установи науки: Інститут імпульсних процесів і технологій НАН України, астрономічна обсерваторія.
3. Установи культури: бібліотеки, музеї, парки, зоопарк, театри, будинки культури.
4. Установи медицини: поліклініки, лікарні.
5. Традиційні заняття мешканців краю: робота в сільському господарстві, промисловості, транспорті, сфері обслуговування.
6. Установи освіти готують фахівців більшості професій, необхідних для життя краю. Деяких фахівців готують в містах сусідніх областей, наприклад, лікарів або вчителів по окремих предметах.
Домашнє завдання: інформація про професії членів сім’ї
Тема: Господарська діяльність
Урок 14: Екскурсія «Ознайомлення з місцевим підприємством, установою»
Дата:
Мета: ознайомитися з роботою місцевого підприємства (установи).
Унаочнення: план міста Миколаєва, блокнот
Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з місцем розташування підприємства.
2. Техніка безпеки.
3. Екскурсія

Домашнє завдання: звіт про екскурсію
Тема: Взаємодія людини і природи. Охорона природи
Урок 15: Взаємодія людини і природи. Охорона природи
Дата:
Мета: узагальнити знання, уміння і навички учнів з питань охорони природи, яких вони набули впродовж навчального року.
Унаочнення: підручник Дяченко Л.Д., Слюсар О.І. Рідний край. Миколаївщина.- Кіровоград, ТОВ «КОД», 1999, атлас «Миколаївська область: Географічний атлас: Моя мала Батьківщина». – Київ, ТОВ
«Видавництво «Мапа», 2010, атласи з географії 6 класу, карта Миколаївської області.
Вивчення нового матеріалу
1. Переважаючі несприятливі умови: змив ґрунтів, яро утворення, суховії, пилові бурі, ерозійні процеси, засолення ґрунтів.
2. Компоненти природи: тварини, сонячне тепло та світло, гірські породи і мінерали, рослини, води, ґрунти.
3. Природоохоронні заходи:
1) охорона ґрунтів від водної та вітрової ерозії
2) збереження природної родючості чорноземів шляхом підвищення культури землеробства, застосування агротехнічних, агромеліоративних та агрохімічних заходів
3) упередження процесів вторинного засолення ґрунтів
4) насадження лісосмуг для захисту ґрунтів від розвіювання
5) боротьба зі зсувами
6) рекультивація земель, порушення відкритим видобуванням корисних копалин
7) 7) розріджене зрошення , що запобігає пересушенню земель
8) Боротьба з техногенним підтопленням земель
4. Охорона вод та узбережжя:
1) застосування водоочисних систем і безстічних систем водокористування
2) пункти контролю за якістю поверхневих вод
3) упередження забруднення морських вод нафтопродуктами та баластними водами суден
4) збереження чистоти підземних лікувальних вод.
5. Охорона повітря – запобігання забрудненню атмосфери введенням на підприємствах пилогазоочисних систем та вдосконаленням транспортних засобів
6. Охорона рослинності – лісовідтворення, догляд за лісом, санітарні рубки, охорона від пожеж; благоустрій зелених зон навколо поселень; захист рослинності від тварин-шкідників.
7. Охорона тварин – збереження степової фауни
8. Заповідні території та об’єкти: Чорноморський біосферний заповідник, природний заповідник Єланецький степ, національний природний парк Бузький Гард, лісовий заказник Рацинська Дача, ботанічна пам’ятка природи Урочище Степок, парк-пам ятка садово-паркового мистецтва Мостовський. Є і інші об’єкти: заказники, пам’ятки природи, заповідні урочища, парки-памятки садово-паркового мистецтва, Миколаївський зоопарк
9. Значні рекреаційні ресурси – див. атлас Миколаївської області на ст. 11
Домашнє завдання: пояснення карт атласу Миколаївської області на ст.10-11
Тема: Взаємодія людини і природи. Охорона природи
Урок 16: Екскурсія «Ознайомлення з природою своєї місцевості»
Дата:
Мета: детально ознайомити учнів з природним об’єктом на околицях мікрорайону, який зазнав антропогенних змін і частково використовується в господарстві та інших цілях жителями Миколаєва, навчити учнів виявляти його природні компоненти та змін, що вони зазнали від діяльності людини.
Унаочнення: карта-план міста Миколаєва, блокноти, ручки
Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з місцем проведення екскурсії.
2. Техніка безпеки.
3. Екскурсія
Балка на північному сході Миколаєва між вулицею Кірова і залізницею тягнеться на захід до річки Інгул. Первісний грунт – чорнозем на глинистій основі з домішками піску. Ростуть степові трави, бур’яни, дерева ( дуби, клени, акації, дикі гостролисті маслинки ), кущі. Водяться ящірки, комахи, слимаки, дрібні пташки, сороки, забігають зайці. Великої шкоди рослинності завдає випасання кіз місцевими жителями. Вздовж балки розташовані гаражі, дитячий санаторій « Дубки », міська лікарня №3, Миколаївський базовий медичний коледж. Балка вздовж і поперек частково засипана сміттям . В давні часи по дну цієї балки, мабуть, текла річка – притока Інгулу ( бо в грунті є пісок ).

Домашнє завдання: звіт про екскурсію
Тема: Узагальнююче повторення
Урок 17: Узагальнююче повторення
Дата:
Мета: узагальнити вивчений за рік матеріал, систематизувати знання учнів про взаємозв’язки у природі.
Унаочнення: карти Миколаївської області і Миколаєва, атлас Миколаївської області
Вивчення нового матеріалу
1. На підсумковий урок вчитель виносить матеріал, який є переважно в новому атласі Миколаївської області.
2. Оскільки вивчення матеріалу курсу йшло переважно по плану, складеному ще до випуску атласу, вчитель пропонує сьогодні повторити матеріал за іншим планом – планом атласу.
3. Вчитель пропонує учням озвучити матеріал атласу по черзі.
4. Учні коментують матеріали і карти тем в атласі, вчитель доповнює та виправляє коментарі, відповідає на запитання.
5. Вчитель наголошує, що знання , які вони отримали в процесі вивчення факультативного курсу, стануть їм в пригоді при вивченні курсу географії в 6 класі, 8 і 9 класах, а також в курсах біології і природознавства.
6. За напрацьованими матеріалами в електронному вигляді учні можуть також звернутися до вчителя

Домашнє завдання: Зберегти матеріали курсу та атлас Миколаївської області для використання на уроках географії .
7.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Вітаю відвідувачів блогу

Матеріали блогу допоможуть вчителям і учням.Частина з них є фактично посібниками для вчителів, частину можуть використовувати учні. Можливі дрібні помилки чи дрібні недоробки, які будуть коригуватися при повторному читанні. Прохання дотримуватися авторських прав і у разі публічного використання матеріалів блогу робити посилання на назву блогу і автора. Якщо ви тут вперше і не можете зорієнтуватися, переходьте на головну сторінку, а на ній є також архів блогу. Користуйтеся також чорними трикутниками в архіві для орієнтації по сторінках.

Прихильники