Географія.Природознавство.Школа(різне)

Географія.Природознавство.Школа(різне)
Географія.Природознавство.Школа(різне)

Загальна кількість переглядів сторінки

Авторські розробки з географії, природознавства та інших предметів. Розробки з різних питань шкільного життя

Архів блогу

четвер, 12 квітня 2012 р.

Виховна робота (різні матеріали). Папка №2

Матеріали з виховної роботи (продовження папки № 1)
ОБЕРЕЖНО – ТУБЕРКУЛЬОЗ !
Іван Шуцький, професор, доктор медичних наук, 2007 рік
Газета “Обрій ПІБ”,№4(320)
Останнім часом в Україні щорічно реєструється 38-40 тисяч нових хворих на туберкульоз ( ТБ ) і вмирають від нього близько 10 тисяч. Епідемічний поріг перевищено майже втричі. Смертність від ТБ перевищує смертність від усіх інших інфекційних і паразитарних хвороб разом взятих.
Найбільш вразливі до інфікованості і захворювання на ТБ діти шкільного віку. Інфікованість на ТБ учнів випускних класів сягає до 80-90%, проте захворіти можуть 5-10% тих, у кого ослаблений імунітет. При появі симптомів ТБ необхідно негайно звернутися до лікаря для своєчасного виявлення ТБ. У поліклініках за місцем проживання треба провести третю імунізацію вакциною БЦЖ. Також ВСІМ ДІТЯМ до 14 РОКІВ треба один раз на рік проводити пробу Манту. Всім особам від 15 років і старше треба звернутися у свої поліклініки і провести рентген-флюорографію легень раз на рік. Зараз встановлені цифрові апарати з мінімальним променевим навантаженням, не шкідливим для людини.
ТБ здатне вразити будь-яку людину. Паличка Коха, або мікобактерії ТБ (МТБ),дуже стійкі в навколишньому середовищі. Один хворий на відкриту форму туберкульозу може за рік заразити сотні людей. Нині в Україні налічується понад 700 тисяч хворих на ТБ, з них майже 200 тисяч з відкритою формою. Зараження ТБ відбувається від хворого на відкриту форму ТБ, а також від рогатої худоби, птахів. У 95% випадків МБТ потрапляє в організм людини через легені з повітрям, зараженим МБТ- аерозолем, дрібними бризками харкотиння, слини, що виділяються при диханні, розмові, кашлі, чмиханні хворої людини або тварини. Потенційно небезпечними є місця перебування БОМЖІВ, які не слідкують за своїм здоров’ям і часто є носіями цілих букетів-наборів різних інфекційних захворювань. Небезпечні також постійно запльовані курильщиками місця. Справа в тому, що стійкість МБТ при кількаразовій міграції від людини у довкілля і навпаки підвищується. Відразу і огиду викликають до себе люди, які мають звичку плювати навколо себе наліво і направо. Але ці невиховані люди ще й потенційно небезпечні як розповсюджувачі інфекційних хвороб, що передаються через повітря.
Потрапляння МБТ в організм можливе і при вживанні заражених сирого молока, погано провареного м’яса від хворих тварин. Розповсюджувати МБТ можуть мухи, таргани, деякі кліщі. Зараження можливе при поцілунках, допалюванні цигарок хворих на ТБ, вживанні напоїв із одного посуду, пошкоджену шкіру ,через предмети тощо. МБТ оселяються в тому органі, опірність якого у людини до їхньої дії найменша. Це можуть бути легені, кістки, нирки, шкіра, очі, м’язи, печінка, мозок, сечостатеві органи і будь-які інші. Хвороба виникає непомітно, підступно і руйнує уражені органи. Хворі нерідко довго не помічають свого захворювання, доки не виникнуть значні ушкодження.
Дев’ять основних симптомів туберкульозу: кашель 3 і більше тижнів, в тому числі з відхаркуванням мокротиння, втрата маси тіла, стомлюваність, втрата апетиту, лихоманка (температура тіла 37,1-37,5 *С), потіння вночі, біль у грудній клітці, задишка, а при відкритій формі- кровохаркання. Є специфічні симптоми нелегеневого ТБ, які виникають при ураженні різних органів і систем.
Зараженню ТБ сприяють негігієнічні умови життя і постійний тісний контакт із хворим на ТБ, користування його посудом і речами. БАЦИЛОВИДІЛЮВАЧ при розмові, кашлі, чмиханні інтенсивно виділяє МБТ- аерозоль, знаходячись на робочому місці, в театрі, кіно, в громадському транспорті та в інших громадських місцях. Якщо з’явився хворий у сім’ї, йому треба виділити окрему кімнату і окремі речі особистої гігієни, не допускати, щоб з ним спілкувалися діти. Найважливішим засобом захисту від ТБ є дотримання правил особистої гігієни, утримання в чистоті свого одягу та взуття, часте миття рук перед їдою та одразу після приходу з вулиці додому. Житлові та робочі приміщення треба регулярно провітрювати, застосовувати вологе прибирання з доданням хлорного вапна чи хлораміну. Відкривати в приміщення доступ сонячним ультрафіолетовим променям, які вбивають мікобактерії. Треба слідкувати за чистотою не тільки в своєму помешканні, а й на прилеглій території, наприклад, в під’їзді, в ліфті багатоквартирного будинку, на подвір’ї. Якщо біля вашого під’їзду організовано прийом макулатури, чекайте щодня у гості десятки БОМЖІВ, один тільки вигляд яких змусить вас згадати перелік всіх відомих вам хвороб. Останнім часом в сучасному суспільстві намітився навіть в етикеті перехід до неконтактних способів спілкування. Так, поцілунки в губи у деяких випадках замінюють на симуляційні артистичні або обніманням за плечі. Від рукостискань часто взагалі переходять до неконтактних привітань, щоб не бігти відразу мити руки, особливо після спілкування із незнайомими людьми .Працівники професій, які змушені щодня спілкуватися з людьми, не допускаються до роботи без щорічного медичного обстеження, в тому числі і обстеження на ТБ. Не допускаються до дитячих садків, шкіл, інших навчальних закладів діти, які самі або з вини батьків не проходять щорічно встановлені медичними службами медичні обстеження

УРОК МУЖНОСТІ ДО ДНЯ ПЕРЕМОГИ

Тема: Подвиг миколаївських героїв – підлітків Шури Кобера і Віті Хоменка під час Великої Вітчизняної війни
Мета: На прикладі подвигу миколаївських підлітків показати боротьбу народу за свободу своєї країни
Обладнання: Класна дошка з темою уроку, карта Європи, книга “ Діти – герої ” /
І. К. Гончаренко, Н. Б. Махлін.- Київ: Рад. шк., 1988, запитання по матеріалу уроку
Ведучий: : класний керівник .

Хід уроку

Розповідь вчителя. 22 червня 1941 року фашистська Німеччина віроломно порушила мирну угоду і раптово розпочала наступальні військові дії проти Радянського Союзу, наслідком чого незабаром стала окупація значної частини країни, в тому числі всієї України. 16 серпня 1941 року німецькі фашисти захопили Миколаїв. В місті діяли підпільні групи, які знищували автомашини, склади, літаки, інше майно німців під час диверсійних операцій. Особливою цінністю була розвідувальна інформація, яку збирали підпільники для передачі за лінію фронту. Необхідно зазначити, що за будь-яку заподіяну їм шкоду німці карали не тільки виявлених підпільників, а і непричетних до підпілля мирних жителів. Німцями застосовувалася система заложництва, коли за вбитого німця вони страчували багатьох мирних заложників, що не дозволяло розгорнути в умовах населених пунктів тотальний опір. Крім того, скрізь діяли суворий паспортний контроль, пропускна система і комендантський час.
До війни Шура Кобер навчався в школі № 12, а Вітя Хоменко в школі № 5, обидва закінчили сьомий клас. З травня 1942 року в місті діяла підпільна група Анатолія Палагнюка, до складу якої ввійшли згодом підлітки Кобер і Хоменко. Вони розповсюджували листівки з інформацією населенню про події на фронті, допомагали військовополоненим з їжею, збирали інформацію про німецькі військові об’єкти. Ця інформація за допомогою рації передавалася в Москву – в штаб партизанського руху.
Але трапилося лихо: рація вийшла з ладу. Треба було комусь пробратися через сотні кілометрів окупованої німцями території України і Росії та живими пройти через бойову лінію фронту між радянськими і німецькими військами. Це практично неможливо було зробити дорослій людині, бо мандруючого без перепустки чоловіка або жінку відразу б арештували німці. Оскільки пересування дорослих людей німці контролювали дуже ретельно, виконати завдання мали шанс лише діти. Анатолій Палагнюк дав хлопцям бамбукову паличку, куди було сховано зашифровану інформацію про відсутність рації та інші таємні дані.
Хлопці де машинами, де возами, де поїздом, де пішки пробралися аж на Кубань в Росію. Їх навіть одного разу арештували німці. Але Вітя Хоменко добре знав німецьку мову ( тоді учні вчили німецьку мову, а не англійську, як зараз ) і сказав, що хлопці – самі радянські місцеві німці і добираються додому з піонерського табору. На диво, їм пощастило – один незнайомий поліцай чомусь підтвердив це німцям.
На човні хлопці здолали останню перешкоду, перепливши річку Кубань і потрапивши до радянських бійців. Потім хлопців відправили літаком у Москву.
Через півтора місяці – 9 жовтня 1942 року хлопців разом з радисткою, рацією, боєприпасами було висаджено з літака на парашутах в Миколаївській області. Завдання було виконано, підпільна група продовжувала свою діяльність. Але в групі з’явився зрадник, за його доносом 24 листопада 1942 року хлопців та інших підпільників заарештували, а згодом після допитів 5 грудня 1942 року підпільників повісили на Базарній площі, щоб налякати миколаївців.
До останніх хвилин життя хлопці поводилися мужньо, а Вітя Хоменко крикнув: “ Товариші! Не занепадайте духом! Скоро наші прийдуть!”
… Миколаїв було звільнено 28 березня 1944 року, 28 жовтня була звільнена вся Україна, 8 травня 1945 року Німеччина капітулювала. 9 травня було оголошене Днем Перемоги у Великій Вітчизняній війні. Друга світова війна була закінчена восени 1945 року перемогою над союзником Німеччини Японією. Протягом всієї війни проти Японії вели бої на просторах Тихого океану американці, влітку 1945 року війну Японії оголосив також Радянський Союз, розпочавши військові дії на материку та прилеглих островах. Скинуті 2 атомні бомби американцями остаточно зламали опір Японії і 2.09.1945 року Японія підписала акт про капітуляцію.

Запитання для вивчення подвигу Віті Хоменка і Шури Кобера

1. В яких школах Миколаєва вчилися Шура Кобер і Вітя Хоменко?

2. Скільки класів закінчили ці учні перед війною?

3. Хто очолював підпільну групу, в яку вступили хлопці?

4. Скільки місяців проіснувала підпільна група, в якій були Шура і Вітя?

5. Чому через фронт послали не дорослих, а дітей?

6. В чому хлопці переносили таємну інформацію?

7. Якими способами хлопці пересувалися сотні кілометрів через захоплену
німцями територію?

8. Чим добралися хлопці назад до Миколаєва?

9. Що доставили хлопці в Миколаїв?

10. Чому німці заарештували і стратили хлопців?

11. Чому дії хлопців називають подвигом?

12. Чим допомогли підпільники Миколаєва прискорити перемогу над Німеччиною?

До Дня юного героя - антифашиста
Подвиг миколаївських героїв – підлітків Шури Кобера і Віті Хоменка під час Великої Вітчизняної війни

22 червня 1941 року фашистська Німеччина віроломно порушила мирну угоду і раптово розпочала наступальні військові дії проти Радянського Союзу, наслідком чого незабаром стала окупація значної частини країни, в тому числі всієї України. 16 серпня 1941 року німецькі фашисти захопили Миколаїв. В місті діяли підпільні групи, які знищували автомашини, склади, літаки, інше майно німців під час диверсійних операцій. Особливою цінністю була розвідувальна інформація, яку збирали підпільники для передачі за лінію фронту. Необхідно зазначити, що за будь-яку заподіяну їм шкоду німці карали не тільки виявлених підпільників, а і непричетних до підпілля мирних жителів. Німцями застосовувалася система заложництва, коли за вбитого німця вони страчували багатьох мирних заложників, що обмежувало можливості підпільників. Крім того, скрізь діяли суворий паспортний контроль, пропускна система і комендантський час.
До війни Шура Кобер навчався в школі № 12, а Вітя Хоменко в школі № 5, обидва закінчили сьомий клас. З травня 1942 року в місті діяла підпільна група Анатолія Палагнюка, до складу якої ввійшли згодом підлітки Кобер і Хоменко. Вони розповсюджували листівки з інформацією населенню про події на фронті, допомагали військовополоненим з їжею, збирали інформацію про німецькі військові об’єкти. Ця інформація за допомогою рації передавалася в столицю СРСР Москву – в штаб партизанського руху.
Але трапилося лихо: рація вийшла з ладу. Треба було комусь пробратися через сотні кілометрів окупованої німцями території України і Росії та живими пройти через бойову лінію фронту між радянськими і німецькими військами. Це практично неможливо було зробити дорослій людині, бо мандруючого без перепустки чоловіка або жінку відразу б арештували німці. Оскільки пересування дорослих людей німці контролювали дуже ретельно, виконати завдання мали шанс лише діти. Анатолій Палагнюк дав хлопцям бамбукову паличку, куди було сховано зашифровану інформацію про відсутність рації та інші таємні дані.
Хлопці де машинами, де возами, де поїздом, де пішки пробралися аж на Кубань. Їх навіть одного разу арештували німці. Але Вітя Хоменко добре знав німецьку мову ( тоді учні вчили німецьку мову, а не англійську, як зараз ) і сказав, що хлопці – самі радянські місцеві німці і добираються додому з піонерського табору. На диво, їм пощастило – один незнайомий поліцай чомусь підтвердив це німцям.
На човні хлопці здолали останню перешкоду, перепливши річку Кубань і потрапивши до радянських бійців. Потім хлопців відправили літаком у Москву.
Через півтора місяці – 9 жовтня 1942 року хлопців разом з радисткою, рацією, боєприпасами було висаджено з літака на парашутах в Миколаївській області. Завдання було виконано, підпільна група продовжувала свою діяльність. Але в групі з’явився зрадник, за його доносом 24 листопада 1942 року хлопців та інших підпільників заарештували, а згодом після допитів 5 грудня 1942 року підпільників повісили на Базарній площі, щоб налякати миколаївців.
До останніх хвилин життя хлопці поводилися мужньо, а Вітя Хоменко крикнув: “ Товариші! Не занепадайте духом! Скоро наші прийдуть!”
… Миколаїв було звільнено 28 березня 1944 року, 28 жовтня була звільнена вся Україна, 8 травня 1945 року Німеччина капітулювала. 9 травня було оголошене Днем Перемоги у Великій Вітчизняній війні. Друга світова війна була закінчена 2 вересня 1945 року перемогою над союзником Німеччини Японією.
Дії юних підпільників називають подвигом, а їх самих героями через те, що вони пішли на ризик і самопожертву ціною свого життя ради прискорення перемоги над окупантами, які завдали великого горя нашому народу.

УРОК ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ
АВАРІЇ, КАТАСТРОФИ, СТИХІЙНІ ЯВИЩА, МОЖЛИВІ В МІСТІ МИКОЛАЄВІ
Мета уроку: сформувати уявлення про аварії, катастрофи, стихійні явища та їхню можливість в місті Миколаєві; навчити учнів розрізняти стихійні явища природного
характеру та техногенні аварії і катастрофи, працювати над тестовими завданнями на вміння орієнтуватися в матеріалі темі.
Унаочнення: зошити для класних і інформаційних годин, дошка з опорним конспектом, плакат з поясненням дій по попереджувальному сигналу ЦЗН “ Увага всім ” , бойовий листок 7 – В класу до дня ЦЗН, місцеві газети з публікаціями на екологічні теми, тестові завдання.
Теоретично зараз у випадку військових дій нашим можливим противником безглуздо застосовувати ядерну зброю навіть проти існуючих військових об’єктів в Миколаївській області, оскільки вони не несуть йому стратегічної загрози. На території Миколаївської області зараз немає стратегічних військових об’єктів, пов’язаних з ракетною технікою – носієм самої небезпечної ( ядерної ) зброї. Ядерну зброю ( після проголошення України себе неядерною державою і надання письмових гарантій безпеки Україні клубом ядерних держав ) передано Росії, пускові шахтні установки знищено і засипано землею, антени станцій стеження за пусками ракет на околицях міста Миколаєва демонтовано на металобрухт. Проте навіть в мирний час можливі аварії, катастрофи, стихійні явища.
В місті Миколаєві можливі такі стихійні явища природного характеру: 1) раптові зливи з підтопленням окремих територій; 2) підтоплення населеного пункту талою водою і повенями в окремі роки; 3) ожеледь; 4) спекотлива - до + 40 0С задушлива літня погода; 5) порівняно низька температура в окремі дні - до – 30 0 С зимою; 6) снігові заноси 7) град; 8) штормовий вітер або смерч з руйнуванням споруд; 9) пилові бурі. Землетруси бувають відносно рідко і малої сили, оскільки існуючі епіцентри землетрусів далеко.
На території області діє екологічний моніторинг – сукупність організаційних і технічних засобів, які забезпечують або намагаються забезпечити вимірювання параметрів природних і штучних об’єктів з метою визначення їхнього стану. На жаль, він не завжди дає своєчасну повноцінну інформацію населенню, тому свідчення – кольоровий дощ над Херсоном і Миколаєвом невідомого походження у 2005 році. У 2008 році навесні тривалий час спостерігалися пилові бурі, які завдали непоправної шкоди урожаю 2008 року, а ґрунти на полях зазнали значної ерозії з видуванням вітром гумусу. Дрібнодисперсний пил під час пилової бурі проникав у найменші щілини крізь старі двері та вікна навіть в квартири людей і включав тверді частки речовин невідомого походження, які могли бути принесені до нас вітром з відстаней навіть за сотні і тисячі кілометрів, в тому числі із забруднених територій. Околиці Миколаєва за шестибальною шкалою “ надзвичайно забруднені ” ; наступна - вища ступінь забруднення – ступінь
“ екологічної катастрофи ”. Забруднення атмосферного повітря в Миколаївській області складає 10 – 50 тисяч тонн в рік. Підприємства міста Миколаєва викидають щорічно тільки в атмосферу на кожний квадратний кілометр 25 тонн забруднюючих речовин.
Миколаївський глиноземний завод за час своєї роботи наскладав вже десятки мільйони тонн шламів – непотрібних нікому відходів після переробки іноземних алюмінієвих руд ( бокситів ) на глинозем. Це механічне забруднення довкілля.
У 2011 році сталося чергове велике механічне забруднення територій на південь від Миколаївського глиноземного заводу, який складує відходи свого виробництва - червоний шлам мільйонами тонн у так звані шламосховища – неприкриті зверху нічим котловани. Після підсихання шламу величезні маси його пилу були підняті вітром у повітря та скинуті на околиці заводу, поля, Бузький лиман та села на південь від міста Миколаєва. Від червоного шламу села були червоні, були червоні навіть сільські собаки, коти та інші тварини. Керівники заводу наполягають, що червоний шлам – лише механічне забруднення, а не хімічне, проте не все населення вірить цим повідомленням, оскільки подібна аварія на угорському глиноземному заводі з мокрим червоним шламом призвела до жертв і поранень населення. Завод змушений заплатити невеличкий штраф, який не зможе компенсувати збитки населенню сіл, оскільки вартість житла в цих селах у зв’язку з аварією катастрофічно впала – ніхто не бажає жити в забруднених червоним пилом селах, а до якості сільськогосподарської продукції з цих сіл покупці відносяться підозріло.
Приблизно на відстані 200 метрів від вулиці Космонавтів, на вулиці Новозаводській, 15, працює цементний завод, з труб якого часто летить цементний пил в напрямку житлового мікрорайону Новий Водопій. Приблизно тут же планується спорудження сміттєспалювального заводу міста Миколаєва, в усякому разі про це вже повідомили засоби масової інформації з посиланням на вище керівництво Миколаєва.
Техногенні аварії і катастрофи, можливі в місті Миколаєві
1. Пожежі житлових будинків і підприємств.
2. Вибухи скрапленого або природного газу.
3. Аварії на транспорті і підприємствах з виливом сильнодіючих отруйних речовин.
4. Аварії з виливом пожежонебезпечних речовин.
5. Шкідливі для людини та інших організмів опади, в тому числі радіоактивні та кислотні.
6. Аварії на трубопроводах.
7. Аварії на військових об’єктах та складах.
8. Аварії літаків на військовому і цивільному аеродромах і над містом.
9. Забруднення питної води в результаті різних причин.
10. Забруднення акваторії Бузького лиману в результаті аварій на водному транспорті , прилеглих підприємств та в портах.
11. Забруднення червоним сухим та рідким шламом або його пилом з Миколаївського глиноземного заводу суходолу та водойм Миколаївської області та Миколаєва.
Тестові завдання
1. Якщо над містом переважає північний вітер, то з якої сторони міста можна будувати підприємства зі шкідливими викидами? а) на півночі б) на півдні в) на сході г) на заході
2. Якщо прийнято рішення розробляти велике родовище корисних копалин, а над ним переважає західний вітер, то з якої сторони від нього треба будувати робітниче містечко?
а) на півночі б) на півдні в) на сході г) на заході
3. До техногенних аварій належать ( 2 відповіді ): а) пожежі від блискавок б) вилив з цистерн отруйних речовин в) раптова руйнація водяної греблі г) повені
4. Для Миколаєва характерні такі стихійні явища ( 2 відповіді ): а) ожеледь б) торнадо в) цунамі г) короткочасні сильні вітри з руйнаціями дахів, ліній електропередач
5. У разі підозри на поширення отруйних речовин з повітрям треба ( 2 відповіді ): а) негайно тікати куди – небудь б) зорієнтуватися, звідки вітер і рухатися перпендикулярно
в) якщо є поруч закрите приміщення, можна тимчасово там сховатися, перевіривши, чи закриті вікна і двері г) рухатися проти вітру
6. Найбільше шкідливих викидів в місцях, де побудовано багато ( 2 відповіді ): а) ТЕС б) ГЕС в) хімічних заводів г) фабрик по пошиву одягу
7. Найбільше забруднення околиць Миколаєва здійснює: а) зерновий порт-термінал по експорту зерна «Нібулон» б) Миколаївський глиноземний завод в) фабрика панчіх і шкарпеток

Шкідливий вплив алкоголю , токсичних речовин і нікотину
на індивідуальне здоров’я

Алкоголізм – захворювання, яке проявляється в постійній потребі в оп’янінні, порушенні психічної діяльності, падінням працездатності, деградацією особистості, неохайності, нечистоплотності.
Деякі наслідки алкоголізму: слабий розум, алкогольний гумор (плоский, грубий, нетактовний), галюцинації, агресивність, виродження особистості, захворювання внутрішніх органів, висока захворюваність “звичайними” хворобами, смертність при вкороченні життя на 15 – 20 років, характерний травматизм, (п’яному море по коліна), соціальні наслідки – витрата грошей на алкогольні напої замість якісної їжі, нормальних умов життя. Страждає сім’я, включаючи дітей.
Жінки – алкоголічки народжують так званий алкогольний плід з неправильними розмірами голови, тіла, кінцівок, черепа, переносиці, носа, неправильно посадженими очима. Діти алкоголіків часто мають вроджену мозкову недостатність, у них обов’язково труднощі з навчанням і контактах з людьми.
Діти, батьки яких алкоголіки , не отримують матеріальних і моральних благ, які отримують діти батьків, що ведуть тверезий спосіб життя. Своє невдоволення батьками вони несвідомо переносять на нормальних людей. Так, якщо в сім’ї батько п’яниця і дебошир, дитина думає, що так само живуть і інші чоловіки.
На жаль, багато людей всі радісні і сумні події закінчують пиятикою. Це свідчить ще про низьку культуру, невміння організувати щось більш цікаве, невміння людей спілкуватися.
Токсикоманія і наркоманія – захворювання, обумовлені вживанням різних речовин, що визивають стан оп’яніння.
Наслідки ще більше тяжкі, ніж при алкоголізмі, а успішне і дороге лікування можливе лише при дуже великій силі волі хворого. Останнім часом наркомани швидко вмирають і від СНІДу, бо його віруси поширюються вживанням спільних шприців при введенні у вени наркотиків.
Паління – спочатку звичка, а потім захворювання. В димі є 200 шкідливих для організму речовин, а нікотин – найсильніша рослинна отрута. Найчастіший наслідок паління – рак легень і смерть. Легені курців чорні від сажі, яка там накопичується роками і руйнує легені. Курці даремно витрачають гроші на отруту.

ДО ДНЯ РІДНОЇ МОВИ – 21 ЛЮТОГО

УКРАЇНСЬКА МОВА – НАЦІОНАЛЬНА МОВА УКРАЇНСЬКОГО
НАРОДУ, ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ

УКРАЇНСЬКА МОВА Є ОДНИМ З ВИРІШАЛЬНИХ ЧИННИКІВ
НАЦІОНАЛЬНОЇ САМОБУТНОСТІ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ

Українській мові – два з половиною тисячоліття
Нещодавно в Києві опублікована частина так званого
“ Рукопису Войнича “. Видрукована вона окремою
книжкою журналу “ Індоєвропа “.
Цей рукопис, що складає 232 сторінки, написаний
вишуканою українською мовою за 500 років
до Різдва Христового. Графеми, зрозуміло, не сучасні,
і, за словами видавця, являють щось особливе.
А історія рукопису така. Виявлений він у Чехії
у 1666 році і тоді ж потрапив до Італії.
у 1912 р. рукопис знайшов в одній з єзуїтських шкіл
колекціонер Войнич і привіз його до США.
Розшифрував “ Рукопис Войнича “у 1975 р. болгарин
слов’янознавець — поліглот Джон Стойко. Учений
однозначно кваліфікував рукопис як пам’ятку
УКРАЇНСЬКОЇ мови язичницької, античної доби.
Відображені події учений датує УII – УI ст. до Різдва
Христового. В рукописі згадується Русь, Мідія і
цар Понт, прабатько українців Ор тощо.
Сам Стойко назвав пам’ятку “ Листи до Ока Божого ”
( в ній є Око Боже – символ праукраїнської віри ). Наш учений
В.Довгич ( видавець ) назвав її “ Послання оріян хозарам “.
Отже, опублікована частина ( 600 газетних рядків ) “ Рукопису
Войнича “ – це документальне підтвердження того, що
українська мова звучала принаймі 2,5 тисячі років тому.

Не скаржтеся, брати мої!
Дивіться в небо, а не в грязь
Там сяє наша МОВА,
Там наша пісня вознеслась.

ВИХОВНА ГОДИНА – ГРА
“ ЗАНЯТТЯ В ШКОЛІ ВВІЧЛИВОСТІ “

Мета : виховання культурної поведінки учнів, повторення, закріплення і
вивчення правил етикету, правил поведінки в різноманітних ситуаціях

Форма : виховна година – гра

Місце проведення : кабінет N 204

Час : 14 лютого 2006 р.

Присутні : учні 7 - А класу,

Обладнання : класна дошка, крейда

Ведучий : класний керівник 7 - А класу

Ведучі окремих турів гри : учні класу


















ВСТУПНА БЕСІДА ВЕДУЧОГО

1. Мета заходу (див. вище)
З етикетом – правилами поведінки людина свідомо чи несвідомо знайомиться з перших років життя. Тому вчителі, інші дорослі люди відразу бачать, наскільки вихована дитина батьками. Прогалини в знаннях етикету можна заповнити на уроках етики і шляхом самовиховання. Головне при цьому – доброзичливість до людей, налаштованість на позитивне спілкування. Вам вибачать люди за якусь помилку у спілкуванні, якщо ви її допустили ненароком, зуміли нейтралізувати вибаченням і діями.
2. Умови гри. Заняття в Школі Ввічливості проводиться як гра “Хрестики – Нулики “. Основне оформлення гри – 3 великих квадрати на дошці, розподілених на 9 маленьких і пронумерованих. Кожний квадратик – це одне запитання. Клас розділено на 2 групи зі своїми командами в 5 чоловік – команди Хрестиків і Нуликів. Команди відповідають по черзі на запитання, називаючи номер у квадраті. За правильну відповідь ставиться хрестик або нулик, у разі незнання відповіді хід переходить з правом відповіді до іншої команди, тобто інша команда отримує додатковий шанс ( але тільки в тому випадку, коли відповідь неочевидна, що вирішує ведучий. Якщо відповідь неправильна у обох команд, за першу команду можуть дати відповідь її уболівальники, якщо і ті помилилися – уболівальники іншої команди. Переможець одного туру гри – команда, яка підряд поставила 3 хрестики або 3 нулики, але одночасно іде підрахунок загальної кількості хрестиків і нуликів на випадок нічиєї у 3-х турах. Переможець 2-х турів з 3-х – переможець гри, а у випадку нічиєї – команда, яка має більше правильних відповідей.



ПЕРШИЙ ТУР

1. В ресторані верхній одяг:
а) знімають біля себе б) залишають в гардеробі в) не знімають
2. Що роблять з лимоном в склянці чаю
а) з’їдають б) залишають в склянці в) не їдять тільки шкірку
3. Чайну заварку в мішечку після заварки кладуть :
а) на стіл б) на блюдечко в) в попільничку
4. В ресторані м’ясо в горщечках їдять
а) прямо з горщечка б) з тарілки під горщечком в) їдять з іншої тарілки
5. Якщо знайомі чоловік і жінка випадково зустрілися в ресторані і вирішили поїсти разом, то у такому випадку :
а) кожний платить за свої закуски б) платить чоловік в) платять порівну
6. Спілкування з офіціантом :
а) не треба соромитися питати у нього про блюда
б) треба знати самому назви блюд
в) треба офіціанту давати великі чайові
7. У трамваї можна :
а) голосно розмовляти на будь-які теми б) треба мовчати
в) можна тихенько говорити, щоб чув тільки співрозмовник
8. У вагоні потягу вам дісталася нижня полка. Кому можна нею поступитися?
( жінкам, хворим, немовлятам, старим людям )
9. Хто першим пропонує руку при зустрічі ?
а) підлеглого і начальника
б) жінки і чоловіка
в) молодшого і старшого
г) студента і викладача
д) чи прийнято здороватися за руку між вчителем і учнем і чому?

ДРУГИЙ ТУР
1. Бувають вчинки, про які жалкуємо все життя. Їх хочеться забути, але пам’ять повертає до них знову і знову, совість “ заїдає “.Чи було таке у вас?
2. У класі іде урок, учні і вчитель налаштовані на роботу. Правильна поведінка учня, який запізнився і хоче потрапити на урок – слова і дії (Добрий день! Вибачте будь-ласка! Дозвольте бути на уроці. Сідати можна тільки на своє вільне місце або на інше вільне місце, не пересаджувати учнів, що сидять вже)
3. Який розподіл обов’язків у твоїй родині і твої особисті?
4. Що таке честь класу?
(Загальне враження про клас, яке складається з поведінки кожного
учня)
5. Деякі діти починають телефонну розмову так:
“Позвіть мені Колю! “ або коли телефонують у школу : “Завтра є уроки? “
Як треба правильно розпочати розмову?
6. Як швидко дати зрозуміти співрозмовнику по телефону про його помилку при наборі телефону?
( треба запитати, який він номер телефону набрав і сказати, що у вас інший )
7. Хто такий “ брюзга “?
( Людина, яка постійно всім незадоволена, і повідомляє про це всім іншим. Спілкування з нею важке і малоприємне )
8. Що таке слова – паразити?
( Слова, які не прикрашають мову, а тільки викликають роздратування у слухачів: “ значить “ , “ ось “, “ йо-ма-йо “ )
9. Яку кількість квітів використовують на святах і траурних подіях ?
( непарну і парну)

ТРЕТІЙ ТУР

1. Що означає слово “ етикет “ ?
2. Як можна ласкаво звернутися до матері ?
3. Ситуація, невідома з підручників етикету.
Чому в миколаївських автобусах люди поступаються місцем тим, кому прийнято, а в маршрутках ні ?
4. Ви зайшли у майже порожній автобус, сіли на останнє сидіння, дістали
гроші. Як ви розрахуєтесь з водієм за проїзд?.
5. На уроках і перервах Сашко засвідчує увагу своїй однокласниці : то за косу смикне, то підніжку поставить, то штурхана дасть. Порадьте йому інші, більш галантні прояви уваги у приємній для його однокласниці формі.
6. Івасик кожний день питає розклад уроків у класного керівника на наступний день, хоча всі школярі знають, що розклад висить при вході у школу. Про що свідчить така поведінка?
7. Відібрати найбільш доречне прощання із вчителем у школі або іншим знайомим, дорослим.
До зустрічі! До наступної зустрічі! До побачення! До понеділка! До завтра! Бувайте! Хай щастить!
8. Підібрати слова – синоніми до слова ” лагідний ”
9. Є оповідання італійця Бруно Ферреро, коли одинадцятилітній хлопчик виставив письмовий рахунок матері за допомогу вдома. Замітання подвір’я – 5 лір, купівля молока – 1 ліра, догляд за сестричкою тощо, разом – 48 лір. Мати на зворотному боці написала : За те що я тебе народила – 0 лір, за всі безсонні ночі, коли ти хворів – 0 лір, за все, що я тебе навчила – 0 лір тощо. Разом – 0 лір. Хлопець зрозумів свою помилку і винувато вибачився у матері. Зробіть свій висновок.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Вітаю відвідувачів блогу

Матеріали блогу допоможуть вчителям і учням.Частина з них є фактично посібниками для вчителів, частину можуть використовувати учні. Можливі дрібні помилки чи дрібні недоробки, які будуть коригуватися при повторному читанні. Прохання дотримуватися авторських прав і у разі публічного використання матеріалів блогу робити посилання на назву блогу і автора. Якщо ви тут вперше і не можете зорієнтуватися, переходьте на головну сторінку, а на ній є також архів блогу. Користуйтеся також чорними трикутниками в архіві для орієнтації по сторінках.

Прихильники